کد خبر: ۲۲۵۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰
«تجارت آنلاین» گزارش جدید مرکز آمار از کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد ماه را واکاوی می‌کند؛
طبق گزارش مرکز آمار ایران، در خرداد امسال تورم نقطه به نقطه به ۴۲.۶ درصد رسید که نسبت به ماه گذشته ۱۲ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد که البته این کاهش شدید نرخ تورم در کشور نتیجه حذف اثرات آزادسازی سال گذشته نرخ ارز است نه به دلیل ارتقای شاخص‌های بنیادی کلان کشور.

تخلیه اثر تورمی حذف ارز 4200

گروه اقتصاد کلان: طبق گزارش مرکز آمار ایران، در خرداد امسال تورم نقطه به نقطه به ۴۲.۶ درصد رسید که نسبت به ماه گذشته ۱۲ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد که البته این کاهش شدید نرخ تورم در کشور نتیجه حذف اثرات آزادسازی سال گذشته نرخ ارز است نه به دلیل ارتقای شاخص‌های بنیادی کلان کشور. به گزارش «تجارت آنلاین»، بر اساس اعلام مرکز آمار در خردادماه ١٤٠٢ شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد ١٨٩,٣ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٤٢.٦ درصد افزایش و در دوازده‌ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم میانگین) ٤٨.٥ درصد افزایش داشته است. در خردادماه ١٤٠٢ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ٤٢,٦ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ٤٢.٦ درصد بیشتر از خردادماه ١٤٠١ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه خردادماه ١٤٠٢ در مقایسه با ماه قبل، ١٢ واحد درصد کاهش یافته است.

جزئیات آمار تورم خرداد ماه
نرخ تورم خردادماه توسط مرکز آمار در حالی منتشر شده که البته از قبل پیش‌بینی می‌شد این نرخ کاهش شدیدی را تجربه کند. بر اساس آمارها تورم نقطه به نقطه خردادماه سال 1402 به 42.6 درصد رسید و این در حالیست که این نرخ در اردیبهشت 54.6 درصد بود. همچنین نرخ تورم نقطه‌ای مناطق شهری در خرداد 42.5 و در مناطق روستایی 43.2 درصد اعلام شد. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم خوراکی‌ها نیز با کاهش بسیار شدیدتری از تورم عمومی کاهش یافته و از 75.4 درصد در اردیبهشت به 42.6 درصد در خرداد رسیده است. بنابراین بیشترین کاهش مربوط به خوراکی‌ها بوده که البته دلیل مشخصی نیز دارد چرا که سال گذشته ارز همین کالاهای اساسی بود که حذف شد و به یکباره افزایش شدید قیمتی را تجربه کردند. آمار تورم ماهانه نیز نشان می‌دهد میزان رشد تورم در خردادماه نسبت به ماه قبل 2 درصد اعلام شده در حالی که این نرخ در اردیبهشت 2.8 درصد بوده است. همچنین در بخش خوراکی‌ها میزان تورم خرداد 1.8 درصد اعلام شده که این نرخ در ماه قبل 2.6 درصد بود. اما میزان تورم سالانه نشان می‌دهد که تورم خردادماه یعنی در 12 ماهه منتهی به خرداد ماه نرخ تورم کل کشور 48.5 درصد افزایش یافته و این نرخ در ماه قبل 49.1 بود. همچنین تورم سالانه بخش خوراکی‌ها رشد 70.6 درصد داشته در حالی که در اردیبهشت این نرخ 74.9 درصد بود. بنابراین در این آمار شاهد تغییرات چندانی در نرخ سالانه نبوده‌ایم.

میزان رشد تورم نقطه‌ای کالاها و خدمات مصرفی
طبق گزارش مرکز آمار ایران شاخص کل تورم نقطه‌ای در کشور 42.6 دصد افزایش یافته و در این میان بیشترین افزایش قیمت مربوط به بخش هتل و رستوران است. طبق گزارش نرخ تورم بخش هتل و رستوران در خردادماه امسال نسبت به سال قبل 62.5 درصد افزایش یافته است و بخش بهداشت و درمان نیز با رشد 53.9 در رده دوم قرار گرفته است. بخش‌هایی مانند حمل و نقل با 50 درصد، پوشاک و کفش با 49.2 درصد، تفریح و فرهنگ با 45.9 درصد، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و نیز بخش دخانیات با 42.6 درصد در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در واقع رشد این اقلام نسبت به خرداد سال گذشته بیشتر از شاخص کل تورم بوده است. اما کالاهایی مانند کالاها و خدمات متفرقه با 40.9 درصد، مبلمان و لوازم خانگی با 39.6 درصد، مسکن، آب و برق و گاز و سایر سوخت‌ها با 38.6 درصد، آموزش با 34 درصد و ارتباطات با 21 درصد تورمی رشدی کمتر از شاخص کل را تجربه کرده‌اند. آمار تورم ماهانه البته مطابق با این لیست نیست و قند و شکر و شیرینی‌ها با رشد 6.6 درصدی در رده اول قرار گرفته و هتل و رستوران با 6.2 درصد جایگاه دوم خود را به خود اختصاص داده است. نان و غلات، آموزش، ارتباطات، حمل و نقل و سبزی‌ها و حبوبات تورم ماهانه کمتر از یک درصد را تجربه کرده‌اند. طبق گزارش مرکز آمار ایران بیشترین تورم کشور در یک دهه اخیر مربوط به فروردین ماه سال 1402 است جایی که نرخ تورم نقطه‌ای در کشور به 55.5 درصد رسید که دست کم از سال 1390 به این سو بی‌سابقه بوده است. همچنین تورم نقطه‌ای بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران از اسفند سال 1401 وارد کانال 50 درصدی شده است و این روند تا خرداد امسال ادامه‌دار بوده است.

داده‌های تورم استانی و دهک‌های هزینه‌ای
آمار نرخ تورم استانی نشان می‌دهد که یزد با تورم نقطه‌ای 59.6 درصد بیشترین در کل کشور بوده و استان‌ آذربایجان شرقی با 52.4 درصد رده دوم بیشترین میزان تورم استانی را از آن خود کرده است. همچنین استان‌های اردبیل، تهران و سیستان و بلوچستان به ترتیب با 35.5، 36.3 . 36.8 کمترین میزان تورم را در بین استان‌های کشور تجربه کرده‌اند. داده‌های نرخ تورم بر اساس دهک‌های هزینه‌ای نشان می‌دهد که دهک اول که در واقع متشکل از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه است بیشترین تورم را تجربه کرده و دهک دهم که شامل ثروتمندترین افراد است کمترین میزان نرخ تورم را از آن خود کرده است. طبق گزارش، تورم سالانه دهک اول 52.7 درصد و تورم دهک دهم نیز 47.5 درصد بوده است. دلیل اینکه چرا تورم اقشار ثروتمند نسبت به اقشار فقیر کمتر است احتمالا به سهم بیشتر کالاهای غیرخوراکی در سبد مصرفی آنها مربوط می‌شود چرا که بیشترین تورم معمولا از آن خوراکی‌ها و مواد غذایی است و همین امر باعث می‌شود که افراد آسیب‌پذیر اجتماع و دهک‌های اول هزینه‌ای تورم به مراتب بیشتری نسبت به افراد ثروتمند را تجربه کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار