کد خبر: ۲۲۵۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶

ضرورت حمایت هدفمند از صنعت لوازم خانگی

امید فاضلی‌نیا
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی

میزان ارزبری در بنگاه‌های مختلف و برای محصولات مختلف میزان ارزبری متفاوت است با این حال میزان داخلی‌سازی در صنعت لوازم خانگی به 75درصد رسیده است، با این حال سیاست دولت حمایت از مونتاژکاری است نه تولید لوازم خانگی است. رسانه‌ها به دلیل نقشی که در جهاد تبیین دارند می‌توانند در کاهش هزینه‌های سیستمی موثر باشند، به طور قطع برای آگاهی از وضعیت هر صنعتی ابتدا باید به شرایط کلان اقتصادی هم توجه کرد صنعت ساخت محور میتواند محرک توسعه باشد و صنعت لوازم خانگی با عمق بخشی به تولید داخلی و افزایش کیفیت پیشرفت خوبی داشته است از طرف دیگر خلق ارزش افزوده براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به طور میانگین در صنایع ۲۷درصد است اما در صنعت لوازم خانگی ۳۳درصد است. صنعت لوازم خانگی هیچ شباهتی با صنعت خودرو در ایران ندارد، صنعت خودروی ایران انحصاری و غیررقابتی است در حالی که صنعت لوازم خانگی ایران به طور واقعی رقابتی و خصوصی است به همین دلیل در صنعت لوازم خانگی هزینه و فایده توسط بخش خصوصی دیده میشود و همین موضوع منجر شده تا آنها به بهره وری توجه دارند. در سال‌های گذشته ارزبری لوازم خانگی شدت کاهش یافته و به ۲۵درصد رسیده است، میزان ارزبری در بنگاه‌های مختلف و برای محصولات مختلف متفاوت است با این حال میزان داخلی‌سازی در صنعت لوازم خانگی به ۷۵درصد رسیده است، با این حال سیاست دولت حمایت از مونتاژ کاری است نه تولید لوازم خانگی. حجم سرمایه گذاری در صنعت لوازم خانگی 80هزار میلیارد تومان است؛ میزان اشتغال مستقیم در صنعت لوازم خانگی بسیار گسترده است به طوری که هر اشتغال مستقیم در صنعت لوازم خانگی حدود 10شغل غیرمستقیم ایجاد میکند. آمار تولید لوازم خانگی در سال1400 حدود 16میلیون دستگاه و در سال1401 حدود 19.5میلیون دستگاه برآورد شده است، همچنین آمار صادرات لوازم خانگی بین 330 تا 170میلیون دلار اعلام میشود اما به دلیل اینک بانک اطلاعاتی درستی در دسترس نیست برخی داده‌ها کاملا دقیق نیست و حتی برخی مواقع متناقض هستند و همه این مسائل روی تصمیم‌گیری‌ها هم تاثیرگذار است. سه بازار لوازم خانگی 6میلیارد دلار است که حدود 1.5 تا 2میلیارد دلار آن قاچاق است، در نیمه دوم سال گذشته بررسی های میدانی از بازار لوازم خانگی در استان‌های مختلف داشتیم که نشان میدهد 20درصد قاچاق لوازم خانگی افزایش پیدا کرده است. سهم لوازم خانگی در سبد هزینه خانوار شهری در سال99 که 4.32درصد بوده به 4.28درصد کاهش یافته است، همچنین در روستاها سهم لوازم خانگی در سبد هزینه ها 6.8 بوده و به 6درصد رسیده که این مساله ناشی از کاهش قدرت خرید مردم است. با افزایش تورم، مردم برای اینکه بتوانند ارزش پول خود را حفظ کنند پول خود را سپرده نمی‌کنند، با توجه به اینکه نرخ تورم بر نرخ مصرف‌کننده سال1401 حدود 48درصد و تاثیر آن بر صنعت حدود 78درصد ثبت شده است. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار