کد خبر: ۲۲۵۶۱۰
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹

قدردان سخت‌کوشی‌های ممیزان مالیاتی باشیم

اصغر نعمتی

مدیر مسئول

دو ماه خرداد و تیر هر سال اوج کار کارکنان سازمان امور مالیاتی به ویژه ممیزین سخت‌کوش آن است، در سال‌های اخیر موضوع مالیات به عنوان اصلی‌ترین محورتوسعه و تحول اقتصادی در سیاست‌گذاری‌های راهبردی و کلان کشور جایگاه ممتازی را پیدا کرده است. چرا که با کاهش درآمد‌های نفتی و چالش‌های اقتصادی ناشی از تحریم، مالیات به‌طور عملی وجدی به بازیگر اصلی میدان اقتصاد و پیشران توسعه و تامین منابع مالی کشور بدل شده است.

در این راستا قوانین مختلف مالیاتی برای تحقق هدف‌گذاری‌ها، عدالت مالیاتی و پیشگیری از فرار مالیاتی وضع شده، که این امر منجر به افزایش چشمگیر مودیان و مضاعف شدن کار سازمان امور مالیاتی و کارکنان خدوم آن گردیده است.

در ساختار نظام اداری کشور بخش‌های گوناگونی دست به دست هم می‌دهند تا انجام امور به صورت بهینه صورت گیرد، از نظام درمان گرفته تا نیروی انتظامی، نظام آموزش و غیره... رسانه‌ها نیز خودجوش و گاهی مبتنی برتوصیه، گزارشات و کارکرد‌های سازمانی نسبت به معرفی و برجسته‌سازی مشاغل و قدرشناسی از آنان همت می‌کنند. اما به نظر بنده ممیزان مالیاتی سربازان اصلی جبهه اقتصادی هستند که کمتر زحمت آنان مورد توجه مسئولان و عموم مردم قرار گرفته و جای قدرشناسی از آنان در فضای رسانه‌ای مغفول مانده است. در چند روز اخیر اینجانب به دلیل پیگیری برخی از امور مالیاتی در این ادارات حضور داشتم و از نزدیک شاهد سخت‌کوشی و صبوری آنها بودم. ممیزان مالیاتی در شرایط پراسترس هم باید قانون را اجرا نمایند و هم مودیان را اقناع کنند. این در حالی است که به دلیل ضعف فرهنگ مالیاتی، مودیان غالبا با روحیه و نگاه منفی در جلسات رسیدگی حضور می‌یابند که این پدیده و نوع نگاه فضای رسیدگی و کار ممیز را با استرس مضاعف همراه می‌کند. ممیزان مالیاتی باید در فرصت محدود، بی‌شمار پرونده‌های مالیاتی را که بین آنان توزیع و ارجاع می‌شود با دقت مطالعه و ضمن اشتراک‌ گذاشتن اطلاعات خود و مرورقوانین مودیان را به پذیرش مالیات تشخیص ترغیب نمایند. و این فرآیند وقتی روزانه با رسیدگی و مواجهه با چندین مودی اوج می‌گیرد بسیار نفس‌گیر و طاقت‌فرسا است.

مشاهدات چند روزه در حوزه مالیاتی، سخت‌کوشی‌ها و فشار روحی ناشی از انبوه کار ارجاعی  به عزیزان ممیز بنده را بر این داشت تا از طریق این رسانه دست‌مریزادی به آنان گفته و وظیفه و رسالت رسانه‌ای خودرا با احترام به زحمات آنان ادا کنم.

امیدوارم که با توسعه فرهنگ مالیاتی افکارعمومی نیز قدردان زحمات این عزیزان باشند و سازمان امور مالیاتی هم از این گنجینه عظیم سرمایه انسانی سخت‌کوش به درستی قدرشناسی و حمایت نماید.

انشاءالله

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار