کد خبر: ۲۲۵۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۶

والدین چالش‌های دوران بلوغ را جدی بگیرند

اصغر نعمتی

مد‌یر‌مسئول


دوران بلوغ یک دوره پرچالش برای فرد و خانواده محسوب می‌شود و از مهم‌ترین و تحول آفرین ترین مراحل زندگی است. در این دوره، نه‌تنها جسم و روان فرد تکوین یافته و تغییر می‌کند، بلکه تغییرات متأثر از هورمون‌ها ضمن کاهش وابستگی به خانواده‌،کژرفتاری‌ها و بدخلقی‌های مختص این دوران را موجب می‌شود، به‌تدریج میل به استقلال در آن‌ها فزونی می‌یابد و این اتفاق زمینه‌ساز چالش‌های عدیده‌ای برای والدین خواهد بود ازاین‌رو در این بحران والدین نقش مهمی در زندگی افراد در این دوران دارند و باید با توجه به بحران‌های موجود، از آن‌ها حمایت کنند.کارشناسان معتقدند؛ بزرگ‌ترین بحرانی که در دوران بلوغ برای والدین وجود دارد، بحران ارتباطی است. هنگامی‌که فرزند در این دوره قرار می‌گیرد، احساساتی ناپایدار و تغییرات روانی قابل‌توجهی را تجربه می‌کند. این ممکن است باعث شود که ارتباط بین والدین و فرزند متأثر شود. برای مقابله با این بحران، والدین باید به فرزند خود بیشتر توجه کنند و سعی کنند به او گوش دهند و احساساتش را درک کنند. باید برای ایجاد یک محیط امن برای صحبت کردن در مورد مشکلات و نگرانی‌ها در دسترس باشند.
یک بحران دیگر در دوران بلوغ، بحران هویت است. در این دوره، جوانان سعی می‌کنند هویت خود را شناسایی کنند و با نقش‌های مختلفی که در جامعه به آن‌ها تحمیل می‌شود، مبارزه می‌کنند. والدین باید درک کنند که این‌یک فرآیند طبیعی است و به آن احترام بگذارند. آن‌ها باید از توانایی‌ها و علاقه‌های فرزندانشان پشتیبانی کنند و اجازه دهند تا خود را در این دوران کشف کنند.
بحران دیگری که بر والدین در دوران بلوغ تأثیر می‌گذارد، بحران قوانین و مسئولیت‌ها است. هنگامی‌که جوانان به استقلال نزدیک می‌شوند، به دنبال آزادی و تعیین و وضع قوانین خود هستند،آن‌ها جویای استقلال هستند و والدین باید در این موقعیت حوصله و بردباری داشته باشند. آن‌ها باید قوانین خانواده را با فرزندانشان در میان بگذارند و به آن‌ها اجازه دهند تا مسئولیت‌های خود را به‌تدریج بپذیرند.
درنهایت، والدین باید به خاطر داشته باشند که دوران بلوغ مرحله‌ای حساس و چالش‌برانگیز است. این دوره می‌تواند برای والدین و فرزندانشان فرصتی برای رشد و ارتقاء روابط خانوادگی فراهم کند، اما همچنین برخی مشکلات را نیز به وجود بیاورد. با ایجاد یک محیط امن ،پویا و صمیمی والدین می‌توانند به فرزندان خود کمک کنند تا از این دوره به‌خوبی عبور کنند و با تبدیل این چالش به فرصت نوجوانان خود را به افراد بالغ و مسئولیت‌پذیرتر تبدیل کنند بی‌توجهی از اقتضائات این دوران ضمن دامن زدن به برخی سو ء برداشت‌ها، روابط والد -فرزندی را متأثر کرده و به تشدید ناهنجاری‌های روحی و روانی فرزندان منجر می‌شود. پس بکوشیم با ارتقای دانش خود در خصوص ویژگی‌ها و مختصات رفتاری دوران بلوغ به رشد بهتر روحی و جسمی فرزند و تکوین شخصیت وی کمک کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار