کد خبر: ۲۲۹۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
بحران مدیر با کفایت و باتجربه در پست های کلیدی وزارت صمت؛
درحالی که چندین ماه از انتصاب وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت می گذرد، معاونین به جای مانده از دوره وزارت فاطمی امين همچنان در حال چینش نفرات نزدیک به خود در مدیریت های مختلف این وزارتخانه مهم هستند. این جریان به گونه ای عمل کرده که صدای اغلب اهالی صنايع محرکه کشور و تولیدکنندگان محوری را درآورده است.

پشت پرده انتصاب‌های ناموزون در معاونت صنايع عمومی

درحالی که چندین ماه از انتصاب وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت می گذرد، معاونین به جای مانده از دوره وزارت فاطمی امين همچنان در حال چینش نفرات نزدیک به خود در مدیریت های مختلف این وزارتخانه مهم هستند. این جریان به گونه ای عمل کرده که صدای اغلب اهالی صنايع محرکه کشور و تولیدکنندگان محوری را درآورده است.

البته طبق روال اداری حکم همه مدیران کل و پست‌های کلیدی را شخص وزیر یعنی عباس علی‌آبادی امضا می‌کند اما واقعیت این‌است که پیشنهاد دهنده این احکام، معاونین وزیر هستند و کمتر پیش می‌آید مقام وزارت در تعیین نفرات میانی دفاتر و ستادها، نظر مستقیم و مشخصی داشته باشد.

در میان انتقادات به عزل و نصب های بی‌حساب، به انتصاب علیرضا شه پرست اشاره شده که گفته می‌شود در آغاز دولت ، خارج از ضوابط قانونی به عنوان مدیرکل دفتر صنایع غذا و داروی معاونت امور صنایع منصوب شد و بطور همزمان رئيس هيات مديره كارخانجات داروپخش نیز بود! گویا این فرد با ورود  نهادهای بازرسی و نظارتی کشور به دلیل تضاد منافع استعفا کرد و در نهايت با حمایت همان معاون وزارت صمت تحت عنوان مدیرعامل شرکت پخش هجرت، یکی از قدیمی ترین شرکت ها در عرصه پخش مواد دارویی در حال حاضر فعالیت می کند و نقطه قابل تامل اینکه دفتر مذکور با وجود اهمیت آن، بعد از گذشت ماه‌ها از استعفای مدیر مستعفی؛ بدون مدیر کل اداره می‌شود!

معاون صنایع عمومی وزارت صمت (محمد مهدی برادران) در حکمی خانم «ابروفراخ » مديركل صنايع سلولزی، چاپ و نوشت افزار را که سابقه خاصی در وزارت صمت نداشت را با حفظ سمت به عنوان سرپرست ستاد دخانی كشور منصوب می كند که حواشی زیادی در رسانه‌ها بهمراه داشت. این در شرایطی است که دفاتر تخصصی وزارتخانه به جهت اهمیت امور تحت سرپرستی ، می بایست نسبت به پیگیری وظایف خود به صورت تمام وقت فعال باشند و از این رو به جهت عدم تجربه و تمرکز این خانم مدیر در انجام وظایف دفتر تخصصی مربوطه ، عمده صنايع مرتبط با آن حوزه از عملکرد دفتر مذکور در رفع مشکلات تولید گله‌مند هستند.

اما مورد عجیب دیگری که بازتاب زیادی در رسانه های مختلف داشت انتصاب عجیب محمدرضا زارع برازشی، به‌عنوان سرپرست مرکز ملی صنايع خلاق و فرش ایران بود؛ به حدی که می توان از این انتصاب به عنوان یکی از نامتناسب‌ترین انتصابات تاریخ این وزارتخانه نام برد. منابع تخصصی تلاش زیادی برای پیداکردن ملاک انتصاب این دانشجوی مدیریت رسانه در چنین جایگاهی کرده‌اند اما وقتی ارتباط منطقی و مدیریتی پیدا نکردند، احتمال دادند شاید آشنایی و ارتباطی نظیر همشهری بودن این فرد با برادران معاون صنايع عمومی در آن نقش ایفا کرده باشد! گفته می‌شود زارع برازشی تا پيش از اين مشاور رسانه‌ای برادران  و ادمین پیج اینستاگرامی وی بود و نقش مهمی در کنترل و هدایت فعالان رسانه برای تعامل و همسویی با سياست‌های مدیران رده عالی وزارتخانه ايفا نمود.

اين انتصاب پرحاشیه با مخالفت جدی اهالی صنعت ریشه‌دار فرش دستباف مواجه شد و آن‌ها مسائل کلان حوزه بحران زده کسب و کار خود که با چالش‌های پیاپی اقتصادی سالیان اخیر و مشکلات ارزی و صادرات و تحریم‌ها، ضربات مهلکی پذیرفته را محل مسامحه و معامله مقامات دیدند و از این بابت ناراحت‌ و دلخورند. با این توصیف، اینک تا حدودی می توان به دلیل آشفتگی صنعت فرش دستباف کشور و تنزل شدید جايگاه آن در بازار بین الملل پی برد.

این تنها نمونه ای از عملکرد ماههای اخیر وزارت صمت، معاون صنايع عمومی آن و کم دقتی در صدور احکام مدیریتی است. بعد از استیضاح جنجالی وزیر قبلی در مجلس شایعاتی درمورد تغییرات اکثر معاونین سابق از جمله برادران به رسانه ها مخابره شده بود که نه تنها این اتفاق نيفتاد بلکه اطرافیان با راه‌اندازی جو حمایت ویژه دولت از ایشان، روند انتصاب چهره‌های کمتر مرتبط و نامربوط به سمت های تخصصی صنعت، معدن و تجارت را بدون ذره ای ارتباط تسهیل می‌سازند.

نتیجه این رهاشدگی در گزینش نیروهای شاخص صمت، آشفتگی وضعیت صنايعی است که مردم در زندگی روزمره خود با آن سروکار دارند و نارضایتی تولیدکنندگان و کارآفرینان این عرصه، نارضایتی بخش‌های مولد جامعه را در پی دارد. توقع فعالان صنايع عمومی این است که معاونت مذکور با به کارگیری مدیران توانمند و با تجربه و تمام وقت و مرتبط، در راستای اجرای برنامه های مدون، دولت را برای تحقق جهش تولید یاری دهد اما نه تنها تاکنون به ادعای عمده انجمن های ذیربط و اعضای تولیدکننده آنها، این مهم محقق نشده بلکه عملا به معاونت کاهش سرعت رشد تولید در سالی که به این اسم نامگذاری شده ، تبدیل شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار