کد خبر: ۲۳۰۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
گزارش «تجارت آنلاین» از پایان آتش‌بس در غزه؛
آتش‌بس غزه با گذشت 6 روز و تبادل تعدادی از اسرا بین صهیونیست‌ها و جنبش مقاومت حماس، دیروز –جمعه- به پایان رسید. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به ازسرگیری تجاوزها علیه نوار غزه مدعی شد که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) آتش‌بس موقت را نقض کرده است. در مقابل خلیل الحیه، نائب رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در غزه اعلام کرد که این جنبش آماده توافق آتش بس جدید با رژیم صهیونیستی در راستای پایان دادن به پرونده اسرای غیرنظامی است.

بازگشت تل‌آویو به مدار آدم‌کشی و قتل‌عام

گروه بین الملل: حملات بی هدف و گسترده اسرائیل با پایان آتش‌بس، از صبح دیروز در غزه از سرگرفته شد. جنگنده‌های این رژیم مدام در حال بمباران مناطق مسکونی و اردوگاهها هستند. دفتر نخست‌وزیری رژیم تروریست صهیونیستی نیز ساعاتی پیش طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «با بازگشت به جنگ، ما متعهد به دستیابی به اهداف جنگ هستیم». رادیو ارتش صهیونیستی نیز به نقل از یک منبع سیاسی ارشد گزارش داد: «ما با تمام قدرت به نبرد بازگشته‌ایم و هیچ مذاکره‌ای برای آزادسازی بازداشتی‌ها انجام نمی‌شود».

افزایش شهدای فلسطینی بعد از پایان آتش‌بس
وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که طی آخرین آمار، حملات هوایی اسرائیل از صبح امروز تاکنون منجر به شهادت 26 غیرنظامی و مجروح شدن دهها نفر شده است. به نوشته الجزیره، طبق گفته وزارت بهداشت دولت حماس در غزه، تاکنون ۲۶ نفر طی این حملات به شهادت رسیده و دهها نفر دیگر زخمی شده‌اند. به گفته فلسطینی‌ها حملات تقریبا تمامی مناطق غزه از شمال تا مرکز و استان رفح در جنوب را در برگرفته و تاکنون چندین خانه مسکونی هدف بمباران‌ها قرار گرفته‌اند.

خان یونس کانون جدید حملات تل‌آویو پس از پایان آتش‌بس
ساعاتی پس از پایان آتش بس و از سرگیری حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، ارتش اسرائیل دیروز جمعه با پخش اعلامیه‌هایی بر فراز شهر خان یونس در جنوب، این شهر را منطقه جنگی اعلام کرد و از ساکنان آن خواست فورا شهر را تخلیه کنند. در اعلامیه‌های پخش شده رژیم صهیونیستی خطاب به مردم این منطقه آمده است؛«به ساکنان «القراره»، «خیربت خزعا»، «آبادان» و «بانی سهیلا»؛ شما باید فورا این مناطق را تخلیه کنید و در منطقه رفح پناه بگیرید. شهر خان یونس یک منطقه جنگی است».
این اطلاعیه رژیم اسرائیل در شرایطی است که در طول جنگ قبل از آتش بس اخیر، اسرائیل بارها به ساکنان شمال غزه گفته بود برای امنیت خود به جنوب نوار غزه حرکت کنند. شهر خان یونس در جنوب غزه قرار دارد. سازمان ملل تخمین می‌زند که حداقل 946000 آواره داخلی غزه در حال حاضر در جنوب غزه هستند. علی‌رغم غیرجنگی اعلام کردن جنوب غزه قبل از آتش بس، رژیم صهیونیستی بارها مناطق مختلف خان یونس از جمله پناهگاههای شناخته شده سازمان ملل را نیز هدف حملات هوایی خود قرار داده بود.

پاسخ محکم مقاومت و تاکید حماس بر چراغ سبز آمریکا برای آغاز حملات
از سوی دیگر رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که موج سنگینی از حملات راکتی و موشکی مقاومت غزه، شهر اشغالی «عسقلان» و شهرک‌های اطراف آن را هدف قرار داده است. همچنینف جنبش مقاومت حماس دیروز (۱۰ آذر) در بیانیه‌ای مسئولیت پایان آتش‌بس در غزه و آغاز حملات را متوجه رژیم صهیونیستی دانست و گفت که این رژیم با هیچ کدام از پیشنهادات تبادل اسرا موافقت نکرد. به نوشته الجزیره، در بیانیه حماس آمده است: «ما پیشنهاد دادیم اسرا و سالمندان را مبادله کنیم و اجساد کسانی را که در نتیجه بمباران اسرائیل نزد ما هستند، تحویل دهیم، اما اشغالگران نپذیرفتند، پیشنهادات مختلفی را در طول شب گذشته ارائه کردیم تا آتش‌بس ادامه یابد، اما اسرائیل از پیش تصمیم به از سرگیری حملات گرفته بود». جنبش حماس با بیان اینکه با قدرت با حملات مقابله کرده و مانع از تحقق اهداف اشغالگران در غزه خواهد شد؛ تأکید کرد: «این مردم فلسطین هستند که حرف آخر را می‌زنند». این گروه مقاومت همچنین دولت جو بایدن را مسئول ادامه یافتن جنایات جنگی رژیم اسرائیل دانست و گفت که واشنگتن به اشغالگران برای آغاز حملات چراغ سبز نشان دادند.
این اظهارات متعاقب آن اظهار می‌شود که جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: ما از یک آتش بس دائمی در غزه حمایت نمی‌کنیم. ما از ایده وقفه بشردوستانه در این باریکه حمایت می‌کنیم. می‌خواهیم این وقفه بشردوستانه تمدید شود. اما در نهایت این مساله به اسرائیل و حماس بستگی دارد تا درباره پارامترهای تمدید این توافق به یک اجماع نظر برسند، اما در آمریکا ما همچنان به دنبال تمدید این وقفه هستیم. به دنبال عدم تمدید آتش بس، رژیم صهیونیستی از دیروز جمعه حملات شدید خود به نوار غزه را از سر گرفته است.

انتقاد شدید سازمان ملل از آغاز مجدد درگیری‌های در غزه
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان به شروع دوباره حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه واکنش نشان داد. گوترش که اظهارات اخیرش درباره جنایات جنگی اسرائیل با واکنش شدید مقامات صهیونیست مواجه شده بود امروز جمعه از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس عمیقا ابراز تاسف کرد. گوترش در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من عمیقا از آغاز دوباره عملیاتهای نظامی در غزه ابراز تاسف می‌کنم. من هنوز امیدوارم که امکان توقف مجدد بشردوستانه که پیش از این برقرار شده بود وجود داشته باشد.» «بازگشت به خصومت‌ها تنها نشان می‌دهد که داشتن یک آتش‌بس انسانی واقعی چقدر مهم است.» «جیمز الدر» سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل، یونیسف، نیز در یک پیام ویدئویی که در یکی از آخرین بیمارستانهای فعال غزه ضبط شده است جنگ علیه کودکان در غزه را محکوم کرد. وی گفت: «ما دیگر نمی‌توانیم کودکان بیشتری را با جراحات جنگ ببینیم. با سوختگی، با ترکشهایی که در بدنشان رفته، با استخوانهای شکسته. این جنگ علیه کودکان است و انفعال افراد دارای نفوذ اجازه کشتن کودکان را میدهد.»

تداوم تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران فلسطین
با وجود پایان آتش‌بس، به نظر می‌رسد همچنان تلاش‌های دیپلماتیک میان رهبران مختلف جهان با سران رژیم اسرائیل در جریان است. به‌گونه‌ای که دیروز –جمعه- منابع خبری از دیدار امیر قطر و رئیس رژیم صهیونیستی در حاشیه نشست تغییرات اقلیمی اقلیمی در امارات متحده عربی خبر دادند. تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر در حاشیه نشست تغییرات اقلیمی که در امارات درحال برگزاری است با اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی دیدار کرد. رسانه‌های صهیونیستی ضمن تایید این خبر اعلام کردند که دو طرف با یکدیگر دست داده و رایزنی کردند. روعی کاتس، رئیس بخش جهان عرب در شبکه صهیونیستی کان در این باره در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس نوشت: این یک تصویر تاریخی است؛ رئیس اسرائیل در نشست تغییرات اقلیمی در دوبی با شیخ تمیم امیر قطر دست می‌دهد. جزییات بیشتری از دیدار امیر قطر با رییس رژیم صهیونیستی منتشر نشده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار