کد خبر: ۲۳۰۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳
گزارش «تجارت آنلاین» از افزایش نگرانی‌ها نسبت به تداوم کمک نظامی به اوکراین؛
در شرایطی که دولت اوکراین به ریاست ولودیمیر زلنسکی از همان آغاز جنگ، تمامی تخم‌مرغ‌های خود را در سبد آمریکا قرار داده است، این روزها بیش از هر زمان دیگری اشتباه بودن این سیاست حتمی به نظر می‌رسد.

کی‌یف در باتلاق اعتماد کورکورانه به واشنگتن

گروه سیاسی: موضوع کاهش حمایت‌های آمریکا تنها به جنگ غزه و تحولات ویژه آن ارتباط ندارد، بلکه قبل از این جنگ نیز بخشی بزرگ از سیاست‌مداران کاخ سفید و نیز جمهوری‌خواهان خواهان کاهش کمک‌های نظامی و مالی واشنگتن به دولت کی‌یف بودند. در وضعیت جدید به نظر می‌رسد این نگرانی بیش از هر زمان دیگری رنگ واقعیت به خود گرفته است. در همین ارتباط، نیویورک پست در گزارشی راهبرد دولت آمریکا در قبال اوکراین و اسرائیل را بیش از اندازه سست ارزیابی و پیش‌بینی کرد که ادامه آن حتی به شکست اوکراین و اسرائیل نیز بیانجامد. سستی دولت بایدن در هر دو جنگ اسرائیل و اوکراین بیش از اندازه زیاد بوده و می‌تواند به شکست هر دو (اوکراین و اسرائیل) منجر شود.

انتقاد شدید کی‌یف از کاهش حمایت‌های واشنگتن
یک رسانه اوکراینی گزارش داد، کی‌یف در جریان سفر رئیس پنتاگون به این کشور اعلام کرده که اوکراین برای ادامه جنگ به میلیون‌ها سلاح دیگر و نیرو و ابزاری به ارزش ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار نیاز دارد، چیزی که حیرت پنتاگون را در پی داشته است. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر خود به اوکراین در ماه نوامبر مطلع شده که این کشور «برای ادامه جنگ به ۱۷ میلیون گلوله توپ نیاز دارد و نیرو و منابعی به ارزش ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار هم برای آزادسازی تمامی اراضی اوکراین ضروری است.» بنابر گزارش پایگاه اوکرایینسکا پراودا، والری زالوژنی، فرمانده ستاد کل ارتش اوکراین در جریان سفر اخیر آستین به کی‌یف برخی از ایده‌ها برای برنامه‌ریزی در جنگ را با او در میان گذاشت. این رسانه در ادامه گزارش داد که محاسبات ستاد کل نشان می‌دهد، رئیس‌جمهوری اوکراین «برای انجام وظایف خود به منظور پس گرفتن کل خاک اوکراین به نیرو و ابزاری به مبلغ ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار نیاز دارد.»

هشدار کاخ سفید نسبت به توقف کمک‌ها به اوکراین
کاخ سفید در مورد کمک نظامی آمریکا به اوکراین که در صورت عدم رای‌گیری کنگره قبل از پایان سال در مورد بودجه جدید، تهدید می‌شود، هشدار داد. مدیر بودجه کاخ سفید در این رابطه گفت: «پول در حال تمام شدن است و زمان به سرعت در حال اتمام است». وی گفت: «واضح بگویم: اگر کنگره تا پایان سال اقدامی نکند، ما منابع لازم برای تحویل سلاح و تجهیزات بیشتر به اوکراین و تهیه تجهیزات از انبارهای نظامی آمریکا را نخواهیم داشت.» وی هشدار داد: «هیچ بودجه جادویی برای رسیدگی به شرایط اضطراری وجود ندارد.‌ پول دارد تمام می‌شود و زمان به سرعت در حال اتمام است.»

مبهوت ماندن واشنگتن در ادامه کمک نظامی به اوکراین
اظهارات مقام‌های سیاسی و نظامی اوکراینی در انتقاد از واشنگتن در شرایطی است که وزیر دفاع آمریکا در مورد نیاز به ۱۷ میلیون گلوله توپ مطلع شده و او، مات و مبهوت شده است، زیرا نمی‌توان این همه سلاح را به‌راحتی در سراسر جهان جمع‌آوری کرد. به گفته منابع آگاه، آستین به‌علاوه در سفر به کی‌یف گفت که زالوژنی به خاطر مداخله دفتر رئیس جمهوری اوکراین از او شکایت کرده است. این منبع آگاه افزود: آستین سپس به ما گفت که زالوژنی از اینکه چگونه همه - دفتر رئیس جمهور - مانع او شده‌اند، شکایت کرده است. خب، واضح است که رئیس جمهور نیز از چنین گفت‌وگوهایی مطلع شده و آنها اعتماد نمی‌کنند.

شکست شرکت‌های تسلیحات غربی به دلیل جنگ اوکراین
در سطحی دیگر، «موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم» موسوم به «سیپری» دیروز (دوشنبه) در گزارشی نوشت، علی‌رغم درخواست‌های بسیار زیاد در تولید سلاح و تجهیزات نظامی، اکثر شرکت‌های تسلیحاتی در افزایش تولیدات سال ۲۰۲۲ با شکست مواجه شده‌اند. موسسه سیپری (SIPRI) تاکید می‌کند که این مسئله به دلیل کمبود کارگر، افزایش قیمت‌ها و اختلالات زنجیره تامین که توسط جنگ روسیه-اوکراین بدتر شده، رخ داده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سیپری می‌گوید، فهرستی از ۱۰۰ شرکت مربوطه نشان می‌دهد که درآمد تسلیحاتی بزرگترین شرکت‌های تولید کننده تسلیحات و خدمات نظامی جهان در سال گذشته میلادی به ۵۹۷ میلیارد دلار رسیده که حاکی از ۳.۵ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۱ است. «لوسی بروسودرو» مدیر برنامه هزینه‌های نظامی و تولید تسلیحات در موسسه سیپری گفت: بسیاری از شرکت‌های تسلیحاتی با موانعی برای افزایش تولیدات مواجه شده‌اند. سیپری در گزارشش می‌گوید، درآمد ۴۲ شرکت آمریکایی در این فهرست که ۵۱ درصد هزینه‌های کل فروش تسلیحات را دربر می‌گیرد، ۷.۹ درصد کاهش داشته و به رقم ۳۰۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است. این موسسه تحقیقاتی دلیل این کاهش را مسائل مربوط به زنجیره تامین و کمبود کارگر که ناشی از پاندمی کووید۱۹ می‌شود، دانسته است. «نان تیان» محقق ارشد موسسه سیپری گفت: ما شاهد هستیم که چگونه این آمار به دستورات جدید در راستای جنگ اوکراین مربوط می‌شوند.

تلاش لندن برای متقاعد کردن آمریکا به تداوم حمایت‌ها از کی‌یف
با جدی شدن موضوع کاهش حمایت‌ها از اوکراین، «دیوید کامرون»، وزیر خارجه بریتانیا گفت که می‌کوشد آمریکا را در زمینه ادامه کمک‌ها به اوکراین مجاب کند. وی گفت که طی سفر آتی‌اش به آمریکا می‌کوشد واشنگتن را وا دارد که کمک‌ها به کی‌یف را ادامه دهد. کامرون افزود: «ما باید دفاع خود را تقویت کنیم و به قوی‌ترین دوستان و شرکای خود نزدیک بمانیم.» وی گفت: «به همین دلیل است که هفته آینده من به واشنگتن دی سی خواهم رفت تا با نزدیک‌ترین و قوی ترین متحد خود، ایالات متحده آمریکا کار کنم. بحث در آنجا‌‌ درباره میزان کمک به اوکراین و مدت زمان این کمک‌ها خواهد بود.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار