کد خبر: ۲۳۷۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰
هر چه زمان پیش می‌رود، شاهد پیشرفت‌های چشمگیر در صنعت ساخت و ساز هستیم. به طوری که حالا به جای بسیاری از مصالح پردردسر از متریال‌های فومی یا ساخته شده از پلی‌اتیلن هستیم. این روزها برای بازسازی برخی از ساختمان‌ها به جای کاشی و سرامیک از دیوارپوش فومی استفاده می‌شود.

هر چه زمان پیش می‌رود، شاهد پیشرفت‌های چشمگیر در صنعت ساخت و ساز هستیم. به طوری که حالا به جای بسیاری از مصالح پردردسر از متریال‌های فومی یا ساخته شده از پلی‌اتیلن هستیم. این روزها برای بازسازی برخی از ساختمان‌ها به جای کاشی و سرامیک از دیوارپوش فومی استفاده می‌شود. دلایل زیادی برای این کار وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. اگر می‌خواهید با مزایا و معایب دیوارپوش فومی برای آشپزخانه آشنا شوید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

دیوارپوش فومی چیست؟

این دیوارپوش‌های نرم و انعطاف‌پذیر از یک ماده به نام فوم پلی‌اتیلن تهیه می‌شود. ساختار فوم به گونه‌ای است که در داخل آن منافذ ریز زیادی وجود دارد که با هوا پرشده‌اند. این منافذ باعث انعطاف‌پذیری دیوارپوش‌ها شده و به راحتی می‌توانید آن‌ها را خم و راست کنید.

دیوارپوش‌های فومی با داشتن حباب‌هایی که از هوا تشکیل شده است، درست مثل عایق مناسبی در برابر صدا، گرما و سرما عمل می‌کند. این محصولات به دو شکل رولی و یا تایل (قطعات در ابعاد مشخص) در بازار موجود است. دیوارپوش‌های تایلی با اندازه‌های 70*70 و یا 77*70 سانتیمتر تولید می‌شود.

در قسمت پشت دیوارپوش‌ها یک لایه چسب وجود دارد و روی آن یک برچسب قرار می‌گیرد که زمان نصب باید برچسب‌ها را بردارید و سپس قطعه دیوارپوش فومی را در محل مورد نظر نصب کنید. از این محصولات نه تنها برای آشپزخانه بلکه برای سایر قسمت‌های خانه مثل اتاق خواب، اتاق کودک، نشیمن، فروشگاه و ... می‌توانید استفاده کنید.

مزایا و معایب دیوارپوش فومی برای خانه

مزایای دیوارپوش فومی چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که این روزها بسیاری را برای نصب دیوارپوش فومی ترغیب می‌کنند. مهم‌ترین مزیت‌های این فوم‌های شبیه به کاشی و سرامیک عبارت است از:

تنوع رنگ و زیبایی ظاهری

اولین دلیلی که باعث می‌شود در بسیاری از خانه‌ها از دیوارپوش‌های فومی استفاده شود، تاثیر آن‌ روی زیبایی و دکوراسیون منزل است. برای مثال در قسمت دیوار بین کابینتی که کاشی‌ها قدیمی شده‌اند و یا رنگ آن‌ها با رنگ کابینت‌ها متناسب نیست، می‌توانید از دیوارپوش فومی استفاده کرده و این قسمت را به طور کامل پوشش دهید.

ایجاد عایق برای دیوار

همانطور که اشاره کردیم این دیوارپوش‌ها با وجود منافذی که از هوا پر شده است، در برابر سرما، گرما و حتی سر و صدا درست مثل یک لایه عایق عمل می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید در اتاق یا محیط تجاری میزان مصرف انرژی برودتی و حراتی را پایین بیاورید و یا مانع از ورود سر و صدا به داخل محل کسب و کار خود شوید، می‌توانید از عایق‌های فومی استفاده کنید.

بافت این دیوارپوش‌ها به گونه‌ای است که مانع از رد شدن صدا می‌شود. حالا به جای استفاده از پشم سنگ می‌توانید از دیوارپوش‌های فومی استفاده کنید.

قابلیت نصب آسان

برخلاف کاشی و سرامیک که برای نصب آن‌ها به یک کاشی‌کار نیاز دارید و باید سایر مصالح برای نصب آن‌ها را فراهم کنید، نصب دیوارپوش‌های فومی بسیار ساده است. از آنجا که این دیوارپوش‌ها برش زده هستند و به صورت قطعات منظم و یک اندازه درآمده‌اند، دیگر به برش زدن نیاز ندارند. در حالی که برای نصب کاشی یا سرامیک باید از همتراز کاشی و سرامیک استفاده کنید.

از سوی دیگر با وجود چسب در پشت هر قطعه دیگر به مصالحی مثل سیمان نیاز ندارید. این دیوارپوش‌ها به راحتی روی هر نقطه‌ای که بخواهید نصب می‌شود. ضمن اینکه نصب این دیوارپوش‌ها با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود. در صورتی که دچار اشتباه شوید، می‌توانید سریع آن را از دیوار جدا کنید و دوباره در جای مناسب بچسبانید.

از سوی دیگر به دلیل اینکه دیوارپوش‌های فومی انعطاف‌پذیری بالایی دارند، به راحتی می‌توانید آن‌ها را در نقاط گوشه، گرد و منحنی نصب کنید.

امکان نصب روی هر سطحی

برای نصب کاشی و سرامیک باید ابتدا زیرسازی روی دیوار انجام شود. اما در این دیوارپوش‌ها به زیرسازی نیاز ندارید و فقط باید برچسب پشت قطعات را بردارید و آن‌ها را در محل مورد نظر خود نصب کنید.

قابل شستشو بودن

یکی دیگر از مزایای دیوارپوش‌های فومی امکان شستشوی آن‌هاست. اگر این دیوارپوش‌ها کثیف شود و یا روی آن‌ها لکه ایجاد شود، بدون اینکه رنگ آن‌ها تغییر کند، می‌توانید با استفاده از یک اسکاج، مقداری آب و شوینده ملایم به راحتی آن‌ها را تمیز کنید.

مزایا و معایب دیوارپوش فومی برای خانه

تنوع رنگ و شکل

آشپزخانه یا هر نقطه دیگری از خانه که به دیوارپوش نیاز دارید، می‌تواند طرح متفاوتی داشته باشد. در بازار هم طرح‌های متنوعی از انواع دیوارپوش‌های فومی وجود دارد که بتوانید متناسب با دکور خانه خود انتخاب کنید. در حال حاضر نوع آجری به عنوان پرطرفدارترین مدل دیوارپوش فومی است که با رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود.

معایب دیوارپوش فومی

این دیوارپوش‌ها با تمامی مزیت‌هایی که دارند، اما بدون نقص و ایراد نیستند. مهم‌ترین معایب این نوع دیوارپوش عبارت است:

نداشتن مقاومت در برابر اشیاء تیز

در صورتی که اشیاء تیز و برنده با این دیوارپوش‌های فومی برخورد کند، به آن‌ها آسیب وارد می‌شود. به همین دلیل گفته می‌شود این دیوارپوش‌ها مثل سنگ، سرامیک یا کاشی دوام و استحکام زیادی ندارند و فقط برای مدت نهایتا 2 تا 3 سال قابل استفاده هستند. اگرچه این روزها محصولات باکیفیت نیز در بازار یافت می‌شود که دارای مقاومت بالایی هستند، اما نمی‌توان گفت کیفیت آن‌ها همچون مصالح ساختمانی است.

تغییر شکل در صورت برخورد با گرما

گرما و حرارت بالا باعث تغییر شکل فوم‌ها می‌شود. به همین دلیل در برخی از نقاط خانه نمی‌توانید از این دیوارپوش‌ها استفاده کنید. در قسمت‌هایی از آشپزخانه مثل بالای اجاق گاز که حرارت به طور مستقیم روی دیوارپوش‌ها قرار می‌گیرد، بهتر است از نصب آن‌ها خودداری کنید.

مزایا و معایب دیوارپوش فومی برای خانه

کاربردهای دیوارپوش فومی

شما می‌توانید از این دیوارپوش‌ها برای ساختمان مسکونی یا تجاری استفاده کنید. اگر قصد دارید از برای خانه استفاده کنید، از جمله کاربردهای آن باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دکوراسیون پشت میز تلویزیون
  • تزئین و زیباتر کردن فضای بین کابینتی
  • زیباتر کردن اتاق خواب
  • برای حمام و سرویس بهداشتی
  • قابل استفاده برای قسمت راهروها

در آخر

این روزها تغییر دکوراسیون و بازسازی خانه یکی از اقدامات بسیاری از افراد برای زیباتر کردن محل زندگی است. از آنجا که نصب کاشی و سرامیک هزینه و زمان زیادی می‌طلبد، می‌توانید به جای آن از دیوارپوش‌های فومی استفاده کنید. در اینجا به مزایا و معایب دیوارپوش فومی پرداخته شد. این محصولات جایگزین کاشی، سرامیک و سنگ شده‌اند و به راحتی روی دیوار نصب می‌شوند. اما مقاومت مصالح ساختمانی را ندارند.

امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار