کد خبر: ۲۳۸۳۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۷
رئیس صندوق توسعه ملی در توئیتی رمزآلود از وعده های وزرای پیشنهادی دولت انتقاد کرد
رئیس صندوق توسعه ملی با انتشار توئیتی رمزآلود در قالب یادداشت روزانه به حاشیه های جلسه رای اعتماد وزیران دولت چهاردهم واکنش نشان داد و از حذف یک مصوبه مهم برنامه هفتم توسعه تنها به خاطر یک رای در مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقاد کرد.

روایت مهدی غضنفری از ماجرای مرموز حذف یک مصوبه 100 میلیارد دلاری

رئیس صندوق توسعه ملی در تازه ترین پست خود در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار توئیتی رمزآلود در قالب یادداشت روزانه به اتفاق های سیاسی روزهای داغ پایان مرداد و حاشیه های جلسه رای اعتماد وزیران دولت چهاردهم واکنش نشان داد و از حذف یک مصوبه مهم برنامه هفتم توسعه تنها به خاطر یک رای در مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقاد کرد.

مهدی غضنفری در این توئیت جالب که نثری داستانی دارد و در شبکه های اجتماعی مورد توجه و بازنشر کاربران قرار گرفته است، وعده های بی پشتوانه وزرای پیشنهادی نفت و نیرو را مورد انتقاد قرار داده و نسبت به خسارت های بزرگ خامی و بی تجربگی در شیوه های جکمرانی هشدار می دهد.

در تازه ترین توئیت مهدی غضنفری در شبکه اجتماعی ایکس آمده است:

""
روزنوشت ( ۲۹/امرداد/۱۴۰۳):

‏- پزشکیان، حافظ نهج البلاغه، می‌گوید سخنرانی از حفظ را بد انجام می‌دهد، روخوانی را بدتر...

‏- دعواهای سیاسی برای رای اعتماد به وزرا بالا گرفته، اینکه بر سر منافع مردم است یا گروه‌های سیاسی را، نمی‌دانم.

‏- کلیپی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که پیرمردی یک پیرزن را از سر سطل آشغال هل می‌دهد و می‌گوید فقط من باید از درونش مایحتاجم‌ را بردارم.

‏- همچنان در مجموع ذخایر زیرزمینی نفت و گاز مقام‌ اول جدول را در دنیا داریم.

‏- در حالیکه مصوبه مجلس در برنامه هفتم برای حضور صندوق توسعه ملی در میادین مشترک، بطرز مرموزی در مجمع تشخیص حذف می‌شود، میادین مشترک همچنان توسط همسایگان به یغما می‌رود.

‏- وزرای پیشنهادی نفت و نیرو بدون آگاهی از منابع صندوق توسعه ملی و ضوابط آن، ظاهرا با پول‌های خیالی، قول‌های واهی می‌دهند.

‏- این روزها، قطعی برق هم داریم.
‏البته همه می‌دانیم این برق نیست که خاموش می‌شود؛ بلکه اینها خامی‌ها و خاموشی‌های حکمرانی است که روشن می‌شود...

‏""

در بخش نظرات و در واکنش به این توئیت مهدی غضنفری که همچون پستهای قبلی با هشتگ های حکمرانی_متعالی و توسعه_فراگیر منتشر شده است سوال یکی از مخاطبان و پاسخ رئیس صندوق توسعه ملی مورد توجه ویژه کاربران قرار گرفته و هشدارها و کنایه های پنهان در لا به لای جملات این توئیت را بیشتر آشکار و رمزگشایی می کند.

این مخاطب در کامنت خود  زیر توئیت مهدی غضنفری از رئیس صندوق توسعه ملی پرسیده است:

""

آقای دکتر غضنفری عزیز، درست است که توئیت شما، روزنوشت یا یادداشت روزانه شماست و ظاهرا جملات ارتباطی به هم ندارند، ولی دوست دارم کمی واضح تر بگویید داستان چیست؟
‏با توجه به واژه‌های کلیدی در توئیت شما، آیا اینها فقط مثل اخبار، مستقل و بی ارتباطند یا ربطی به هم دارند؟

مهدی غضنفری در پاسخ این کاربر نوشته است:

‏راستش اینها اتفاقات یکی دو روز گذشته است که شاید خیلی مرتبط نیستند اما با عینک حکمرانی ارتباطاتی پیدا می‌کنند.

‏مثلا:
‏کشور ما برای مقابله با خاموشی‌ها، نیازمند احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و فسیلی است. صندوق توسعه ملی، قبلا در این خصوص وام داده.

صندوق به وزارت نیرو گفت: "کمک کنید اقساط وامهای معوقه را پس بگیریم؛ همان‌ها را دوباره برای احداث نیروگاه می‌دهیم. ضمنا اگر بازار انرژی رونق بگیرد تولید برق سودده شده و خود بخش خصوصی از منابع خودش سرمایه‌گذاری می‌کند...‏ اما صندوق در انتقال مفاهیم موفق نبود!!

‏برگردیم به ذخائر نفت و گاز، برداشت همسایگان از میادین مشترک، طلب صندوق توسعه ملی از دولت و نفت و آن کلیپ فقر دردناک:

صندوق در برنامه هفتم بدنبال حکمی بود که دولت بجای ۱۰۰ میلیارد دلار طلب صندوق از دولت، اجازه دهد صندوق در میادین مشترک سرمایه‌گذاری کرده و ضمن جذب سرمایه خارجی و مردمی، از منافعش، بجای طلبش بردارد.

‏چنین حکمی چندین فایده داشت از جمله افزایش درآمد ارزی و برداشت سهم ایران از میادین مشترک و جذب سرمایه خارجی و کاهش فقر.

‏باور جمله بعدی بنده خیلی سخت است: این بند ٢ بار در دولت و ٢بار در مجلس تصویب شد ولی بخاطر کمبود یک رای (بله یک رای) در مجمع تشخیص مصلحت رد شد. و طرح تحول ما، کلا هوا شد، هیچکس هم نپرسید چرا؟؟ (شیوه حکمرانی)

‏الان هم وزرای پیشنهادی نفت و نیرو نمی‌دانند که صندوق نمی‌تواند به بدهکاران وام بدهد. (شرکت ملی نفت و نیروگاه سازان بدهکار) ولی در برنامه‌هایشان، بر برداشت از منابع صندوق، تاکید دارند.

‏یعنی فکر می‌کنند منابع صندوق توسعه ملی به اندازه اقیانوس آرام است و اینها می‌توانند تا ابد برداشت بی بازگشت داشته باشند. به مدلهای تامین مالی ما هم پوزخند می‌زنند (خامی حکمرانی)

‏عزیزی نوشته بود جمله اول توئیت چه ربطی به بقیه داره. خب آن نکته هم اشاره‌ای داشت به پروتکل حکمرانی.

همچنان که در هر بیمارستانی آقای دکتر پزشکیان عمل جراحی انجام می‌داده، نوع لباس پوشیدن و نوع سخن گفتن تابع پروتکل خاص خود است، کسوت ریاست جمهوری هم پروتکل خودش را دارد.

‏سربسته بگویم به نظرم مشاوران آقای دکتر، کم کاری زیادی دارند. همین...

""

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار