کد خبر: ۲۳۸۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
در 48 ساعت گذشته انتشار توئیت تازه ای از مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی و وزیر اسبق صنعت و معدن و تجارت موجی از اظهارنظرها و موضع گیری ها به دنبال داشته است.

ماجرای یک توئیت پر حاشیه

در 48 ساعت گذشته انتشار توئیت تازه ای از مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی و وزیر اسبق صنعت و معدن و تجارت موجی از اظهارنظرها و موضع گیری ها به دنبال داشته است.
مهدی غضنفری در سال های اخیر با راه اندازی یک موسسه آموزشی با محوریت ترویج و توسعه فرهنگ سیاسی و تبیین اصول حکمرانی متعالی و نقش آفرینی فعال در شبکه های اجتماعی نقشی پررنگ داشته باشد.
اظهارنظر پیرامون مهمترین مسائل کشور با نگاهی انتقادی و البته به دور از منش ها و موضع گیری های سیاسی و حزبی سبب شده تا پست های رئیس صندوق توسعه ملی همواره مورد توجه کاربران و فعالا سیاسی قرار بگیرد.
در 48 ساعت گذشته و همزمان با توئیت تازه مهدی غضنفری که بعد از گفت و گو مهم عراقچی در خصوص برجام و نحوه تعامل با جهان منتشر شد موجی از اظهارنظرها و موضعگیری ها شکل گرفت و این توئیت را در کانون توجه قرار داد.
در توئیت تازه مهدی غضنفری مدیرعامل صندوق توسعه ملی خطاب به رئیس جمهور آمده بود:

«آقای پزشکیان
حالا که همه ارکان نظام در کنار شما و دولت شما هستند؛ لطفا در صورت صلاحدید، چند کار بجا مانده از سالیان دور را اجرایی کنید؛ شاید بهتر باشد این کارها قبل از اتمام ماه عسل انجام شود.
بخاطر دارید که عده‌ای دانشجو (به ظن قریب به یقین با توطئه حزب توده) ‎سفارت آمریکا را تسخیر کردند و با یک کار بیهوده، سنگی در چاه انداختند که هنوز کسی نتوانسته آنرا درآورد.
حالا البته میدانیم موضوع جاسوسی و جمع کردن اطلاعات توسط سفارتخانه، امری عادی است ولی خب شاید خامی حکمرانی داشتیم.
خوبست حداقل به احترام مردم ایران، روابط کنسولی در محل سفارت آمریکا در تهران احیا شود تا ایرانیان بسیاری که در آنجا هستند براحتی تردد کنند.
پ. ن: البته بد نبود یه قانون می‌داشتیم که هر کس به جرم حمله به سفارتخانه‌ای دستگیر شد، هر روز صبح، به مدت ۱۰ سال، در جلوی آن سفارت بیانیه‌ای را در عذرخواهی از مردم ایران قرائت می‌کرد و یک ساعت هم خیابان‌های اطراف سفارت را جارو می‌زد.»


اظهارنظر غضنفری کافی بود تا واکنش برخی چهره سیاسی مثل عبدالرضا داوری، مشاور سابق احمدی نژاد را برانگیزد و در توئیتر خود اینگونه اظهارنظر کند: به افتخار و احترام نویسنده این توئیت مصلحانه و شجاعانه تمام قد می ایستم. اعلام مرگ برجام از سوی عراقچی و تاکید وی بر "مذاکرات جدید"، یک معنای روشن دارد؛ نظام عزم "توافق جدید" و با "برند جدید" را دارد و چنین توافقی تحت حمایت کامل و جامع مقامات عالی است. اکنون بهتر می‌توان دریافت که چرا پزشکیان، عراقچی را گزینه نظام خواند.
مینو خالقی، فعال سیاسی نزدیک به اصلاح طلبان هم توئیت زد: مواضع چند روز اخیر عراقچی در قامت وزیر خارجه درباره احیای توافق برجام و درخواست احیای روابط دیپلماتیک با آمریکا از سوی غضنفری شاید نوعی تغییر ریل احتمالی در دولت پزشکیان و آینده ایران باشد.
پیمان مولوی، تحلیلگر اقتصادی هم نظر داده است: پیشنهاد بازگشایی کنسولگری آمریکا در تهران توسط وزیر سابق و رئیس فعلی صندوق توسعه ملی خبر کم اهمیتی نیست اما احتمال اینکه یک گمانه‌زنی موقت بدون پشتوانه باشد هم کم نیست. باید منتظر آینده بود.
دز همین راستا محمدحسین خوشوقت هم، در حمایت از توییت اخیر مدیرعامل صندوق توسعه ملی مبنی بر بازگشایی سفارت آمریکا و احیای روابط کنسولی، توییت کرد: «از قاجار تا امروز، ایران از روسیه جز خسارت و خیانت ندیده است؛ اشغال لانه جاسوسی و وادار کردن نظام به پذیرش مسوولیت آن هم..!
ایرانی که با امریکا روابط عادی داشته باشد، کابوس روسیه و اسراییل است؛ برای ‎#پوتین ایران با سلاح اتمی خطر کمتری دارد تا ایرانی که روابط عادی با امریکا دارد!»
عبدالرضا داوری با اشاره به اینکه خوشوقت برادر همسر سیدمصطفی خامنه‌ای، فرزند ارشد رهبری است، این حمایت را واجد پیامی مهم دانسته است.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار