کد خبر: ۲۳۸۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۰
بسیاری از مدیران سایت‌ها فکر می‌کنند که اگر کاربر وارد سایت شود، دیگر چالشی وجود ندارد و در سایت باقی می‌ماند! این در حالی است که اگر سرعت سایت شما پایین باشد، کاربر پس از چند ثانیه سایت را بسته و به سراغ سایت‌های دیگر می‌رود. یکی از مشکلات بسیار مهمی که سایت‌های مختلف با آن روبرو هستند، کندی سایت است.

بسیاری از مدیران سایت‌ها فکر می‌کنند که اگر کاربر وارد سایت شود، دیگر چالشی وجود ندارد و در سایت باقی می‌ماند! این در حالی است که اگر سرعت سایت شما پایین باشد، کاربر پس از چند ثانیه سایت را بسته و به سراغ سایت‌های دیگر می‌رود. یکی از مشکلات بسیار مهمی که سایت‌های مختلف با آن روبرو هستند، کندی سایت است. کند بودن سایت به این معنی است که سایت شما در مدت زمان کوتاهی بارگذاری نمی‌شود و کاربر باید مدت زمان طولانی منتظر لود شدن آن باشد.

اگر یک سایت وردپرسی دارید، باید حتماً به دنبال دلیل کند بودن سایت خود باشید و آن را رفع کنید. در این مقاله، به بررسی مهم‌ترین دلایل کند بودن سایت وردپرسی می‌پردازیم و در نهایت، راه‌کارهای موثر برای رفع مشکلات کندی سایت ارائه می‌کنیم.

دلیل کند بودن سایت وردپرس

۷ مورد از مهم‌ترین دلایل کندی سرعت سایت وردپرسی

بسیاری از سایت‌های وردپرسی کند هستند اما مشکل از سیستم مدیریت محتوای وردپرس نیست! در واقع بسیاری از کاربران متوجه کند بودن سرعت سایت خود نیستند و همین مسئله باعث کاهش ترافیک و درآمد سایت می‌شود. معمولاً دلایل مشترکی میان سایت‌ها وجود دارد که باعث شده سرعت لود پایینی داشته باشند. در این بخش 7 مورد از مهم‌ترین دلایل کند بودن سرعت سایت را بررسی می‌کنیم تا ببینید علت کند بودن سایتتان چه چیزی است و راهکار آن چیست.

  • حجم بالای تصاویر سایت

یکی از پرحجم‌ترین بخش‌های سایت، تصاویر آن هستند که کاربر باید مدت زمان زیادی را منتظر بارگذاری آن باشد. به‌خصوص که اگر تصاویر سایت خود را فشرده و بهینه‌سازی نکرده باشید، لود شدن آن زمان زیادی نیاز دارد. 

راهکار: پس قبل از استفاده از تصاویر در سایت حتماً سایز آن را متناسب با سایز موردنیاز برش بزنید و پس از کاهش حجم در صفحات سایت خود استفاده کنید.

  • بهینه نبودن پایگاه داده

ساختار پایگاه داده به صورت جدول است که گاهی اوقات شلوغ بودن آن باعث سرعت لود پایین سایت می‌شود. دلیل شلوغ بودن پایگاه داده معمولاً وجود اطلاعات اضافی و غیرضروری است که در صورت نبودن آن‌ها، سایت دچار مشکل نمی‌شود. در حالی که بودن چنین اطلاعاتی سرعت لود سایت را کاهش می‌دهد و کاربران باید مدت زمان زیادی را منتظر لود شدن سایت بمانند.

راهکار: پاکسازی پایگاه داده از طریق افزونه  WP Sweep یا مستقیما از طریق هاست و بخش phpmyadmin

  • استفاده از نسخه PHP پایین

وردپرس از زبان PHP برای طراحی و توسعه استفاده کرده و باید حتماً از نسخه‌های جدید آن در هاست استفاده کنید. یکی از دلایل پایین بودن سرعت سایت وردپرسی، پایین بودن نسخه PHP است که سرعت پایین‌تری نسبت به نسخه‌های جدید دارد. در واقع نسخه‌های جدید تعداد درخواست‌های بیشتری را در ثانیه پردازش می‌کند. 

راهکار: ارتقا نسخه 7 پی‌اچ‌پی تا 3 برابر سریع‌تر از نسخه 5.6 آن است.

  • استفاده از تعداد زیادی افزونه

هر چقدر تعداد افزونه‌های سایت بیشتر باشد، درخواست بیشتری به سمت سرور ارسال می‌شود و طبیعاً مدت زمان بارگذاری سایت هم طولانی‌تر است. بنابراین وجود تعداد زیادی افزونه فعال در سایت، سرعت آن را کاهش می‌دهد. 

راهکار: تا جای ممکن افزونه‌های غیرضروری را حذف کنید؛ برای مثال برای سئو سایتتان یک افزونه مانند رنک مث و برای طراحی بخش‌های سایتتان نیز افزونه المنتور کفایت می‌کند.

  • استفاده از سرویس میزبانی نامناسب

هاست ضعیف، مدت زمان ارسال و دریافت اطلاعات به سمت سرور را طولانی می‌کند و مشخصه‌ی “Server Response Time را بالا میبرد. هنگام استفاده از هاست رایگان، ارزان و اشتراکی از شرکت‌های ضعیف سایت شما با چنین مشکلاتی روبرو می‌شود و در نهایت، ترافیک و نرخ تبدیل را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

راهکار: ارتقا سرویس هاست در صورتیکه در بررسی سرعت با لایت هوس با مشخصه “Reduce initial server response time” مواجه شدید یعنی باید به‌فکر ارتقای سرویس میزبانی و یا سرور سایت خود باشید

  • آپدیت نبودن وردپرس، قالب و افزونه‌های وردپرس

اگر هسته وردپرس، قالب یا افزونه‌هایتان بروز نباشد سایت شما نیاز به مدت زمان زیادی برای لود شدن دارد. به‌خصوص که اگر خیلی وقت است آپدیت نکرده‌اید، احتمال وجود ناسازگاری بین قالب و افزونه‌های مختلف وجود دارد. 

راهکار: قالب و افزونه‌های خود را بروز کنید تا سایت شما در مدت کوتاه بارگذاری شده و البته با مشکل امنیتی روبرو نشوید.

  • قرار دادن اطلاعات غیرضروری در صفحه اول سایت

در صفحه اول سایت فقط باید اطلاعات ضروری و مورد نیاز کاربران را قرار دهید. قرار دادن اطلاعات غیرضروری فضای زیادی را اشغال می‌کند و باعث کاهش سرعت سایت و افزایش  DOM Size می‌شود. همچنین وجود فایل‌های جاوا اسکریپت در بخش‌های مختلف صفحه اول باعث می‌شود تا زمان زیادی برای سرعت سایت نیاز باشد و کاربران با چالش روبرو شوند.

راهکار: از یک متخصص بخواهید کدها و چیدمان صفحه را بررسی کنند.

بهترین راه‌کارهای افزایش سرعت سایت وردپرس

حال اگر با مشکل سرعت پایین وردپرس هستید، باید چه کار کرد؟ 7 مورد از مهم‌ترین راه‌کارهای افزایش سرعت سایت را بررسی می‌کنیم تا با کمک آن‌ها بتوانید سرعت سایت خود را افزایش دهید.

بهترین راهکار برای افزایش سرعت سایت

  • استفاده از هاست قوی

اولین راه‌کار افزایش سرعت وردپرس استفاده از هاست قوی با منابع کافی است. ببینید که سایت شما به چقدر منابع نیاز دارد و با استفاده از چنین هاستی به افزایش سرعت سایتتان کمک کنید.

  • بروزرسانی قالب و افزونه‌ها

اگر قالب خود را مدت زیادی است که بروز نکرده‌اید، احتمال وجود تداخل با هسته وردپرس و افزونه‌های سایت وجود دارد. فرقی هم نمی‌کند که از قالب رایگان استفاده کنید یا تجاری! در هر صورت باید آن را به جدیدترین نسخه بروزرسانی کنید تا سرعت سایت افزایش پیدا کند. همچنین تمام افزونه‌های خود را به صورت مداوم بروزرسانی کنید. معمولاً در بروزرسانی افزونه‌ها باگ‌های امنیتی هم رفع و امنیت سایتتان تامین می‌شود.

  • بهینه‌سازی پایگاه داده

یکی از راه‌کارهای افزایش سرعت وردپرس، بهینه‌سازی پایگاه داده است. افزونه‌های مختلفی برای بهینه‌سازی پایگاه داده وجود دارد که پیشنهاد ما استفاده از افزونه WP-Rocket است. با استفاده از آن می‌توانید اقدام به پاکسازی پست‌های حذف شده، دیدگاه‌های اسپم و... کنید که هیچ کاربردی ندارد و تنها فضای سایت شما را اشغال کرده است.

  • بهینه‌سازی و کاهش حجم تصاویر سایت

اگر تصاویر استفاده شده در بخش‌های مختلف سایتتان حجم بالایی دارد، به سراغ فشرده‌سازی و بهینه‌سازی آن بروید. با استفاده از بهینه‌سازی تصاویر می‌توانید بدون آن که کیفیت تصاویر تغییر کند، حجم آن را تا حد زیادی کاهش دهید. افزونه WP Optimize Premium،  افزونه WP Smush Pro و ابزارهای آنلاین کاهش حجم تصاویر کمک زیادی به شما خواهند کرد.

  • استفاده از کش صفحات سایت

گاهی اوقات کاربران روزانه چندین بار از سایت شما بازدید می‌کنند که اگر با هر بازدید اطلاعات سایت از نو بارگذاری شود، کاربر باید مدت زیادی منتظر آن باشد. استفاده از کش صفحات سایت شما به کمک می‌کند تا پس از بازدید اول، اطلاعات مهم صفحات سایت در مرورگر کاربر ذخیره شود و در بازدیدهای بعدی، از همان اطلاعات ذخیره شده روی مرورگر استفاده شود.

  • حذف اطلاعات غیرضروری از سایت

اگر اطلاعات غیرضروری در صفحات سایت وجود دارد، لازم است بدانید که کاربر مدت زمانی را هم برای بارگذاری آن منتظر می‌ایستد. با حذف این اطلاعات، می‌توانید مدت زمان بارگذاری سایت را کاهش دهید و رضایت کاربران را از سرعت بارگذاری بیشتر کنید.

  • حتما از یک افزونه سرعت استفاده کنید

استفاده از یک افزونه سرعت در هر سایتی بسیار ضروری است؛ از این میان افزونه‌های زیادی در وردپرس وجود دارد که می‌توانید به صورت رایگان و پولی هر یک را تهیه و نصب نمایید که بنده افزونه راکت را بهترین افزونه برای افزایش سرعت سایت در نظر دارم که نصب چنین افزونه‌ای در هر سایت ضروری و جز واجبات است.

و در پایان

دلایل کندی سایت وردپرس متعدد است و به عوامل مختلفی مانند هاست ضعیف، قالب و افزونه‌های سنگین، بهینه‌سازی نکردن تصاویر، حجم بالای ترافیک و ... بستگی دارد ک در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل این موارد را بررسی و راهکارهایی برای جلوگیری از کندی سایت بیان کنیم.

اگر می‌خواهید به‌طور کامل و حرفه‌ای با مشکلات کندی سایت وردپرسی خود مقابله کنید و آن را بهینه‌سازی کنید، شرکت در یک دوره آموزشی تخصصی بهترین گزینه است. این دوره‌ها به شما کمک می‌کنند تا از صفر تا صد با تکنیک‌های افزایش سرعت سایت آشنا شوید. از این میان ما دوره افزایش سرعت سایت وردپرس راست چین آکادمی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • چه ابزارهایی برای سنجش سرعت سایت وجود دارد؟

ابزارهای مختلفی برای سنجش سرعت سایت وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • Google PageSpeed Insights: این ابزار توسط گوگل ارائه می‌شود و به شما نشان می‌دهد که سایت شما از نظر سرعت چگونه عمل می‌کند و چه مواردی را باید بهبود بخشید.

  • GTmetrix: این ابزار نیز یک ابزار محبوب برای سنجش سرعت سایت است که اطلاعات دقیقی در مورد عملکرد سایت ارائه می‌دهد.

  • آیا بهینه‌سازی سرعت سایت بر روی سئو تاثیر دارد؟

سرعت سایت یکی از فاکتورهای مهم سئو و بهینه سازی موتورهای جست جو است، چون گوگل نمیخواهد صفحاتی با سرعت پایین را به کاربران نمایش دهد و تجربه کاربری بدی انتقال دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار