کد خبر: ۳۱۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۸
نگاه «تجارت» به فضاي شديد امنيتي جهان در آستانه برگزاري مراسم روز كارگر
فاطمه مهتدی: روز جهانی کارگر که به روز اول ماه می نیز معروف است هرساله در سراسر جهان برگزار می شود. این روز اولین بار درسال 1886 در شهر شیکاگوی آمریکا با برگزاری تظاهرات گسترده جنبش کارگری آمریکا برای کاهش ساعت کاری از ده ساعت به هشت ساعت در روزصورت گرفت .
دراین زمان کارگران کارخانه ها در سراسر آمریکا نسبت به شرایط خطرناک و غیربهداشتی کاری اعتراض کردند امری که با خشونت وسرکوب شدید همراه شد. در سال‌های اخیر، جنبش حمایت از کار در سراسر آمریکا از واژه «روز اول می» برای اعتراض‌ها به  شرایط کار و دستمزد استفاده می‌کنند. امسال انتظار می رود شهرهای آمریکا با گردهم آیی بزرگ اتحادیه ها و همچنین مخالفان سرمایه داری و تبعض نژاد تظاهرات گسترده برگزار شود . با توجه به تاریخچه پرتنش نیروهای پلیس آمریکا با اجتماعات اعتراضی در این روز می توان منتظر آمار درگیری بین تظاهرکنندگان و پلیس بود.
حمایت چین از قشر کارگر
رئیس جمهور چین شی جینپینگ پیش از برگزاری روز جهانی کارگر از روحیه سختکوشی حمایت کرد و از مردم خواست تا از طریق تلاش و کار صادقانه به رویاهای خود برسند. وی در دیدار با کارگران نمونه ، دانشمندان ، محققان و دانش آموزان گفت تمام جامعه باید روحیه سخت کوشی و کار را تقویت کند و با افکار منفی سو استفاده از کار دیگران و فرصت طلبی مقابله کرد. شی جین پینگ با تشویق از قشر کارگر از آنها خواست تا با مطالعه مهارتهای خود را ارتقاع دهند. وی همچنین وعده  کمک به حقوق کارگران در راستای سیاستگذاریهای حزب خلق چین را داد.
فضای امنیتی شدید در ترکیه
در استانبول نیروهای امنیتی در سطح بالا در میدان تقسیم و مکانهای مختلف شهر حضور پیدا کردند. نزدیک به پانزده هزار پلیس سه هلیکوپتر و 120 ماشین آب پاش برای امنیت شهر استفاده شد. درکنار متروها و ایستگاههای اتوبوس نیز تمهیدات امنیتی برقرارشد. فضای امنیتی شدید به دنبال حملات انتحاری گروه داعش در ترکیه افزایش یافته است. انتظار می رود بیش از 50 هزار نفر از کارگران ، اتحادیه ها و احزاب سیاسی در منطقه بکیرکوی گردهم آیند.
فرانسه در انتظار تظاهرات گسترده
با توجه به تظاهرات گسترده روزهای اخیر به قوانین کار در فرانسه انتظار تظاهرات هزاران نفردر سراسر این کشور دور از ذهن نیست. در هفته های گذشته جنبش بیداری در شب در پاریس و چندین شهر دیگر فرانسه به صورت متداوم حضور داشته و در روز نیز اعتراضات گسترده به دولت فرانسوا اولاند با درگیری شدید با پلیس همراه شده است. این جنبش در روز کارگر بار دیگر برای بهبود قانون کار اعتراض خواهد کرد.
وضعیت بد کارگران در قطر
در آستانه برگزاری مراسم روز کارگر رسانه‌ها بارها به وضعیت بد کارگران در قطر کشور میزبان جام جهانی 2022 اشاره کردند و رویکرد این کشور با کارگران در ساخت استادیوم های ورزشی را به برده داری تشبیه نمودند .برطبق گزارش کنفدراسیون اتحادیه کار جهانی ITUC  تخمین زده شده پیش از ضربه به اولین توپ فوتبال در جام جهانی، هفت هزار کارگر جان خود را از دست خواهند داد. انتقاد شدید و فشار سازمان بین مللی عفو بین الملل به فیفا درباره وضعیت بد کارگران در قطر باعث شد تا این سازمان اقدام به راه اندازی تمهیدات نظارت بر رفتار با کارگران در مکانهای
 جام جهانی شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار