کد خبر: ۳۶۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰
درحالیکه برخی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان از آسیا خارج شده اند راه برای رقبای منطقه ای آنها بازتر شده است که نقش شرکت های آسیایی را در زمینه نفت پررنگتر می کند.
به گزارش وال استریت ژورنال، تعدادی از شرکتهای اندونزی و ژاپنی خود را آماده ورود به مناقصه های بیش از 2 میلیارد دلاری دارایی های شرکت شورون کردند. غولهای بزرگ بین المللی به دلیل کاهش هزینه های نفت با کاهش هزینه ها همراه هستند.شرکتهای بزرگ نفتی که برابر 40 میلیارد دلار از دارایی های آسیایی دراختیار دارند نیازمند فروش این دارایی ها هستند.شرکت دولتی نفت و انرژی اندونزی درمیان شرکت کنندگان مناقصه شورون است. شرکت پرتامینا با بودجه 3.5 میلیون دلار برای گسترش هزینه های سرمایه ای عمل می کند. برخی از آسیا هنوز به سوی شرکت های بزرگ نفتی تمایل دارند. شرکت بریتیش پترولیوم امسال دو توافقنامه با شرکت نفت چین برای استخراج گاز شل در استان سیچوان چین را امضا کرده است و کنسرسیوم شورون از تقویت پروژه هایش در میدان نفتی قزاقستان به ارزش 37 میلیارد دلار صحبت کرده است ولی این شرکت ها احتمالا هزینه های خود در دیگر بخشها را کاهش خواهد داد. شرکت شورون به دنبال 10 میلیارد دلار از فروش جهانی دارایی هایش در بازارهای آسیایی چون چین ، اندونزی و تایلند است. بریتیش پترولیوم نیز درحال فروش 50 درصد از پروژه مشترکش با شرکت پتروشیمی شانگهای و شرکت نفتی سینه پک است.

رشد بی سابقه تولید نفت اوپک در ماه سپتامبر

بر اساس نتیجه یک بررسی که اخیرا منتشر شد، تولید نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه گذشته (سپتامبر) به سطح بی سابقه ای در سال های اخیر افزایش یافته است امری که میتواند عاملی برای جذب شرکتهای آسیایی در خاورمیانه باشد.این افزایش به رغم کاهش تولید عربستان سعودی، بزرگ‎ترین صادر کننده نفت عضو اوپک بوده است.بر اساس نتیجه بررسی رویترز، با توجه به داده های شرکت های کشتیرانی و اطلاعات منابع صنعت نفت، عرضه اوپک در ماه گذشته (سپتامبر) به ٣٣ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز رسید، در حالی که این میزان در ماه پیش از آن (اوت)، ٣٣ میلیون و ٥٣٠ هزار بشکه در روز بوده است. این افزایش می تواند به بدگمانی‎ها در باره توانایی اوپک برای تعیین سطح تازه تولید خود که میان ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار تا ٣٣ میلیون بشکه در روز اعلام شده است، دامن بزند.عرضه ماه سپتامبر اوپک به استثنای کشورهای گابن و اندونزی، ٣٢ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز بود که بر اساس آمار رویترز از سال ١٩٩٧ به این سو بی سابقه بوده است. عراق و لیبی، علت اصلی این افزایش تولید ماه سپتامبر، بوده‎اند.بر اساس بررسی رویترز، با از سرگرفته شدن صادرات مشترک نفت خام شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق (سومو) و دولت اقلیم کردستان عراق از میدان های نفتی کرکوک، میزان عرضه نفت ماه سپتامبر عراق به بازار، به چهار میلیون و ٤٣٠ هزار بشکه در روز رسیده است.شرکت ملی نفت لیبی (آن او سی) نیز سه پایانه صادرات نفت را پس از چند سال تعطیلی بازگشایی کرد که امکان تولید نفت را افزایش داد.عرضه نفت عربستان سعودی از میزان بی سابقه در تابستان سال جاری (٢٠١٦)، کاهش یافته است.تولید نفت خام ایران که در سال جاری میلادی در پی لغو تحریم‎ها، در میان اعضای اوپک از بالاترین سرعت رشد برخوردار بوده، پس از نزدیک شدن به میزان پیش از تحریم ها، ثابت باقی مانده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار