کد خبر: ۴۵۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
پیش‌بینی رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۷ با یک هشدار ویژه
جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی گفت: پس از سالها نا امیدی در زمینه میزان رشد اقتصاد جهانی، اکنون برای ایجاد تحول مثبت در پیش بینی های اقتصادی ترغیب شده ایم. اما همواره خطر سقوط مجدد وجود دارد.
خطر سقوط مجدد اقتصاد جهان
نشست های مشترک فصل بهار صندوق بین المللی پول و بانک جهانی هفدهم آوریل در واشنگتن آغاز شد و تا آخر هفته ادامه دارد؛ بررسی روند رشد اقتصاد جهانی، سیستم های مالی و بانکی و وضعیت فقر در دنیا در دستور این جلسات است.
جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی گفت: پس از سالها نا امیدی در زمینه میزان رشد اقتصاد جهانی، اکنون برای ایجاد تحول مثبت در پیش بینی های اقتصادی ترغیب شده ایم. اما همواره خطر سقوط مجدد وجود دارد. کشورهایی که ظرفیت مالی بالایی دارند باید اصلاحات اساسی اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهند.
کریستین لاگارد، رییس صندوق بین المللی پول نیز ضمن هشدار نسبت به تبعات به خطر انداختن روند فعالیت های تجارت بین الملل گفت: صندوق بین المللی پول سازمانی است که وابستگی به فعالیت های تجاری ندارد اما این فعالیت ها موتور اصلی رشد محسوب می شوند. بنابراین پشتیبانی از توسعه و گسترش فعالیت های تجاری به صورت موثر، عادلانه و جهانی در دستور کار ما قرار می گیرد.
افزایش اختلافات و دعاوی در بخش تجارت بین الملل بر اثر بالا رفتن میزان اعمال تدابیر حمایت گرایی اقتصادی برخی کشورها و کشانده شدن آنها به سازمان تجارت جهانی نگرانی صندوق بین المللی پول را در پی داشته است.
در همین رابطه صندوق بین المللی پول در تازه ترین برآورد خود، رشد اقتصاد جهانی را در سال جاری میلادی به ۳.۵ درصد افزایش داد.
صندوق بین المللی پول در تازه ترین پیش بینی خود با توجه به انتشار آمار میزان تولیدات کارخانه های کشورهای اروپایی، چین و ژاپن رشد اقتصادی جهانی را در سال جاری میلادی با افزایش بیشتری به نسبت گذشته برآورد کرد.
صندوق بین المللی پول در عین حال همچنان نسبت به در پیش گرفتن سیاست حمایتی و تهدید آن برای بهبود اساسی رشد اقتصاد جهانی هشدار داده است.
بر همین اساس، پیش بینی می شود که رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۳.۵ درصد افزایش پیدا کند که پیش از این در ماه ژانویه رقم ۳.۴ درصد برای آن متصور می شد.
صندوق بین المللی پول در گزارش خود تحت عنوان چشم انداز اقتصاد جهانی آورده که اقتصادهای پیشرفته از بهبود حاصل در میزان تولیدات کارخانه ها و تجارت جهانی که از تابستان سال گذشته شتاب گرفته، بهره خواهند برد.
به گفته مسئولین صندوق بین المللی پول، رونق اقتصادی که منتظر آن بودیم تا حدودی در حال رخ دادن است.
بر پایه این گزارش، پیش بینی از رشد اقتصادی ژاپن توسط صندوق بین المللی پول در سال جاری میلادی به ۱.۲ درصد، منطقه یورو و چین هر کدام به ترتیب ۱.۷ درصد و ۶.۶ درصد افزایش پیدا کرد.
همچنین برآورد رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی با در نظر گرفتن اعمال کاهش مالیات از سوی ترامپ ۲.۳ درصد خواهد بود که این رقم برای ۲۰۱۶ رقم ۱.۶ درصد ثبت شده بود.
همچنین صندوق بین المللی پول در آخرین بازنگری خود، پیش بینی از رشد اقتصادی انگلیس در سال جاری میلادی را ۲ درصد اعلام کرد.
بر پایه این گزارش، اگرچه رشد اقتصادی در میان اقتصادهای پیشرفته و بازارهای نوظهور بیشتر از کشورهای دیگر خواهد بود اما کشورهای صادرکننده نفت و کالا هم از بهبود قیمت کالا منفعت خواهند برد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار