کد خبر: ۴۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱

فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجمع عالی بسیج و نمایندگان اقشار مختلف بسیج حاوی نکات مهمی بود که در رسانه های بین المللی نیز بازتابگسترده ای داشت. اما از مجموع فرمایشات رهبر انقلاب به غیر از مبحث اصلی که به مناسبت هفته بسیج و حول محور بسیج مطرح شد، می توان دو پیام کلی و مهم را استخراج کرد که سایر بخشهای سخنان ایشان حول این دو محور شکل گرفته است.

نخستین بخش فرمایشات رهبری که در رسانه های بین المللی نیز بازتاب گسترده ای داشت، حمایت ایشان از تیم مذاکره کننده هسته ای بود. در حالیکه برخی طیفهای تندرو در داخل کشور پس از مذاکرات اخیر ایران و کشورهای ۱+۵ در وین، مذاکرات را زیر سوال برده و به تمدید مذاکرات اعتراض کردند، رهبر انقلاب با حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نشان دادند که علیرغم بی اعتمادی به آمریکا، با تمدید مذاکرات مخالف نیستند. این موضوع گیری از این جهت حایز اهمیت است که برخی کلیت مذاکرات را نفی می کنند و برخی دیگر تمدید مذاکرات را به معنای شکست قلمداد می کنند درحالیکه ایشان به صراحت اعلام کردند که همانگونه که با مذاکرات مخالف نبودند با تمدید آن هم مخالف نیستند و با بیان اینکه اگر مذاکرات شکست هم می خورد ما چیزی از دست نمی دادیم در اصل به این نکته تاکید داشتند که تمدید مذاکرات به معنای شکست نیست. حمایت رهبر انقلاب از تیم مذاکره کننده هسته ای نشانه حمایت نظام از دیپلماسی دولت کنونی و مصداقی امیدوارکننده برای دیپلماتهای کشورمان است که تلاش فراوانی در طول بیش از یک سال گذشته انجام داده اند و به فرموده معظم له، بر خلاف طرف آمریکایی، هر روز هم حرف خود را تغییر ندادند. عدم مخالفت رهبر انقلاب با تمدید مذاکرات نه تنها به معنای عدم صحت موضع گیری برخی رسانه ها و طیف های تندرو در داخل کشور در مورد شکست مذاکرات است بلکه می تواند نشانه ای از رضایت ایشان از تیم دیپلماسی کشور و چراغ سبزی برای تداوم مذاکرات، علیرغم بی اعتمادی به آمریکا باشد. فراموش نکنیم که در دولت جدید، بر خلاف دولت قبل، تمدید هر دور از مذاکرات دستاوردی هم برای کشورمان داشته و هر چند اندک، اما هر بار بخشی از تحریمها یا محدودیتها کاهش یافته و از این جهت نمی توان تمدید مذاکرات در دوره جدید را با تمدید در دوره قبل مقایسه کرد. در همین دور اخیر مذاکرات در وین، قرار شد ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده آزاد شده و در مدت ۶ ماه – در مجموع ۴.۲ میلیارد دلار از درآمدهای بلوکه شده ایران – در اختیار کشورمان قرار گیرد که در شرایط کنونی که مسئولان اقتصادي با کمبود منابع مالی حاصل از تحریمها و اخیرا کاهش قیمت نفت دست و پنجه نرم می کنند، می تواند اتفاقی مثبت باشد.نکته دوم فرمایشات مقام معظم رهبری که البته کمتر از بخشهای پیش گفته مورد توجه قرار گرفت، تاکید ایشان بر اقتصاد مقاومتی بود. ایشان تاکید کردند: برخلاف امریکا، اگر مذاکرات به توافق نرسد برای ما آسمان به زمین نمی آید چون راه حلی داریم به نام اقتصاد مقاومتی. ایشان اقتصاد مقاومتی را در کوتاه مدت باعث کاهش ضربات دشمن برشمردند و افزودند: همانگونه که صاحبنظران نیز معتقدند این نگاه در میان مدت و بلند مدت به حرکت عظیم ملت ایران، اوج خواهد داد. تاکید رهبر انقلاب بر مقوله اقتصاد مقاومتی به عنوان راهکار مقابله دشمن و افزایش توان داخلی، بارها و بارها تکرار شده که نشانه ای از اهمیت این موضوع است. اقتصاد مقاومتی موضوع مهمی است که علیرغم پرداخت ظاهری به آن، زوایای مختلف آن کمتر به صورت کارشناسی تشریح شده و ضرورت توجه زیربنایی و اصولی به این مقوله مهم به مثابه یک مکتب اقتصادی متکی بر توان داخلی که در هر شرایطی – نه فقط تحریم – می تواند زمینه ساز عدم سکون و به تبع آن تداوم رشد اقتصادی کشور باشد بیش از پیش احساس
می شود. تاکید رهبر معظم انقلاب به اقتصاد مقاومتی نشان می دهد که همچنان و در هر شرایطی، اقتصاد مقاومتی بهترین راهکار برای رشد و توانمندسازی اقتصاد کشور است و اساتید اقتصاد، کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی لازم است به این موضوع به گونه ای زیربنایی توجه کرده و شاخصه های آن را به درستی ارزیابی و تدوین کنند تا یک چراغ راه روشن و استراتژی مشخص برای پیمودن این مسیر فراهم شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار