کد خبر: ۴۸۵۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
واعظی تاکید کرد
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم استفاده مدیران از شبکه اجتماعی توئیتر که هم اکنون در ایران نیز فیلتر است گفت: به نظر من کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ باید در مورد رفع فیلتر این شبکه اجتماعی تجدید نظر کند.
توقف فیلترینگ اینستاگرام و توئیتر
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم استفاده مدیران از شبکه اجتماعی توئیتر که هم اکنون در ایران نیز فیلتر است گفت: به نظر من کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ باید در مورد رفع فیلتر این شبکه اجتماعی تجدید نظر کند.
به گزارش تجارت آنلاین از ایسنا، محمود واعظی در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های اپراتور دوم در راستای شبکه ملی اطلاعات، با اشاره به جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره اینترنت نامحدود اظهار کرد: این چهارمین جلسه‌ای بود که طی یک هفته انجام  و کار کارشناسی تقریبا تمام شده است. روز یکشنبه یک جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات میگذاریم و امیدواریم این طرح توسط اعضا تصویب شود.
وی درباره جزئیات این طرح نامحدود توضیح داد: پیش از این حجم فروشی در شرایطی که کیفیت و سرعت مهم نبود، اتفاق می‌افتاد. در حال حاضر مکانیزمی را طراحی کرده و پیش‌بینی کردیم که مصرف معمولی کاربران، بنگاه‌ها و کسانی که کارهای تحقیقاتی می‌کنند، چقدر است.
او ادامه داد: بر این اساس، در بازه‌ای تا سرعت دو مگابیت، کاربران در طول روز چندین ساعت می‌توانند از اینترنت بین‌الملل و ۱۰ برابر آن از اینترنت داخل استفاده کنند که یک قیمت دارد. برای سرعت سه تا شش و همچنین شش تا ۱۶ مگ هم هزینه‌های دیگری در نظر گرفته شده است.
واعظی با بیان اینکه امیدواریم با این کار تحولی ایجاد شود که مردم دیگر نگران مساله حجم نباشند، افزود: این طرح را یکشنبه به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات میبریم که اگر تصویب شود، یک تا دو ماه به اپراتورها فرصت می‌دهیم که خود را در چارچوب جدید تعریف و طرح را اجرا کنند.
رفع فیلتر سایت‌ها برای کارهای تحقیقاتی، منوط به تشخیص کارگروه تعیین مصادیق
او همچنین با اشاره به در اختیار دادن اینترنت بر حسب سن، جنس و نیاز کاربران گفت: در گذشته سیستم فیلترینگ ما تنها در مرز گیت وی ورودی به کشور اعمال می‌شد. در فاز بعدی اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت می‌توانند  با استفاده از تجهیزاتی که دارند فیلترینگ را از ابتدا اعمال کنند.
وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به فراهم شدن زیرساخت‌های رفع فیلترینگ برای کاربران خاص بیان کرد: اگر بر اساس مصوبه‌ای که باید در کارگروه تعیین مصادیق انجام شود، مشخص شد که مثلا یک استاد دانشگاه از یک سری سایت برای کارهای تحقیقاتی خود استفاده کند که در حال حاضر فیلتر است، ارائه دهنده اینترنت می‌تواند آن سایت را برای کاربر باز کند.

*سرمایه‌گذاری خارجی برای فیبر نوری
وزیر ارتباطات در پاسخ به حضور سرمایه‌گذار خارجی در زمینه فیبر نوری اظهار کرد: با توجه به اینکه توسعه فیبر نوری در کشور یک نیاز جدی است، مذاکراتی کردیم. مردم ما در منزل علاقه‌مند هستند از یک زوج سیمی که وارد منزل و محل کارشان می‌شود برای خدماتی از تماشای تلویزیون و استفاده از اینترنت و سایر خدمات استفاده کنند. بنابراین لازم است این زوج فیبر نوری باشد.
او ادامه داد: سرمایه‌گذاری در فیبر نوری گران است. به شرکت مخابرات ایران و  ایرانیان نت پروانه داده شده اما سرعت کند است. در مذاکرات ماه‌های گذشته به توافق رسیدیم و امیدواریم تا هفته آینده، توافق نهایی برای سرمایه‌گذاری در هشت کلانشهر به مبلغ ۷۵۰ میلیون دلار انجام شود.
واعظی در پاسخ به این سؤال که بسیاری از مدیران و مسئولان از توئیتر استفاده می‌کنند، آیا زمان آن نرسیده که توئیتر رفع فیلتر شود، گفت: کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه باید درباره فیلترینگ توئیتر تجدیدنظر کند.
او با اشاره به سیاست کاهش تعرفه وزارت ارتباطات بیان کرد: درباره اینترنت در چند دوره کاهش قیمت اینترنت داشتیم و این روند باید در آینده ادامه پیدا کند. اما متاسفانه درباره صوت موبایل مقداری گران هستیم. در این راستا، کاهش تعرفه ایرانسل به 33 تومان،  کار خوبی برای کاربران موبایل است. بسته ترکیبی صوت و دیتا هم اقدام مثبت دیگر است.
وی در پاسخ به برنامه‌ای برای رفع اختلالات هنگام توسعه شبکه اپراتورها گفت: اپراتورهایی که توسعه‌شان با اختلال مواجه می‌شود، اگر مدت مشخصی باشد که به مردم اعلام کنند، از نظر رگولاتوری قابل قبول است اما اگر اعلام نکنند، به آنها تذکر داده شده و جریمه و اقدامات تنبیهی در انتظارشان خواهد بود.

*توقف اجرای فیلترینگ هوشمند روی اینستاگرام
او درباره توقف فیلتر اینستاگرام از امروز گفت: اینستاگرام رمزنگاری شده و از این‌رو با اجازه‌ای که از شورای عالی فضای مجازی گرفته‌ایم، با مدیر اینستاگرام تماس گرفتیم و اعلام کردند که آمادگی دارند، درباره موضوعاتی که از نظر ما نامناسب است، در یک بازه زمانی بنشینم و درباره محدودیت‌های خود با آنها صحبت کنیم.
وزیر ارتباطات گفت: برخی موضوعات از نظر قانون، مقررات، سنت و فرهنگ ما قابل قبول نیست و آنها اعلام کردند که آمادگی دارند، این موضوعات در این شبکه را در ایران رعایت کنند. بنابراین اکنون که موضوع رمزنگاری در اینستاگرام پیش آمده موضوع پالایش محتوا در اینستاگرام را با مذاکره حل می‌کنیم.
واعظی در پاسخ به این سؤال که دیگر فیلترینگ هوشمند روی اینستاگرام اجرا نمی‌شود، گفت: اگر مشکل از مبدأ حل شود، تجهیزات فیلترینگ هوشمند را در جای دیگر استفاده می‌کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار