کد خبر: ۹۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۰
مدیر کل دفتر نظام‌های بهره برداری و حفاظت آب و فاضلاب با اعلام خبر تعدیل پروانه چاه‌ها بر اساس مقدار آب جدید، گفت: وزارت نیرو موظف شده در زمان محدود میزان کل آب تجدیدپذیر را در 609 محدوده مطالعاتی محاسبه کرده، 75 درصد آن را سنجیده و میزان مورد نیاز آب شرب و صنعت را از آن کم کند و در نهایت آنچه برای 609 محدوده می ماند را به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کند که به زودی این رقم ابلاغ می‌شود و براساس آب جدید پروانه‌ها تعدیل پیدا می کنند.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ايسنا، جواد میبدی با اشاره به این‌که همزمان با تعدیل پروانه ها براساس آب جدید، کنتورهای هوشمند روی چاه‌ها نصب می شوند گفت: وزارت جهاد کشاورزی نیز موظف شده با الگوی کشت و روش های آبیاری جدید کاری کند که کشاورزان کمترین تبعات را ببینند.

وی با اشاره به اقدام برای تعادل بخشی آب های زیرزمینی گفت: این موضوع از سال 1384 مطرح شده و در دو سه سال اول نیز اقدامات خوبی صورت گرفت، اما بنا بر سیاست ها ادامه پیدا نکرد تا این که وزارت نیرو طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور را تهیه و در شورای عالی آب مطرح کرد. براین اساس از 609 دشت، 315 دشت ممنوعه اعلام شدند که فقط می توان برای مصارف شرب و به میزان محدود برای صنعت در آن ها از آب استفاده کرد اما کشاورزان اجازه برداشت ندارند.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره برداری و حفاظت آب و فاضلاب تصریح کرد: در حال حاضر به 6500 روستا از طریق تانکر آبرسانی می شود؛ بین 30 تا 40 درصد از حجم آب در چاه‌ها، قنوات و چشمه‌ها در دشتها کاهش پیدا کرده و سالانه نیاز به 1200 کیلومتر کف شکنی داریم.

میبدی با اشاره به این‌که کارهای سدسازی خوشایند است، اما تعادل بخشی آب زیرزمینی به خاطر تبعات اجتماعی لازم است، گفت:‌ طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی توسط وزارت نیرو مطرح شده مقرر است از سال 1394 آغاز شود و تا پایان برنامه ششم توسعه ادامه پیدا کند.براین اساس سالانه بین 10 تا 12 میلیارد متر مکعب از برداشت آب ها باید کاسته شود تا در 20 سال آینده اضافه برداشت های صورت گرفته به میزان 110 میلیارد متر مکعب را به آب‌های استاتیک برگردانیم.

وی با اشاره به افت دو تا سه متری برخی دشت ها در کشور به خاطر اضافه برداشت ها از آب‌های زیرزمینی گفت: متاسفانه در دشت‌های مهمی چون مشهد، قزوین ، تهران و همدان که آب شرب با استفاده از آب های زیرزمینی تامین می شود شاهد افت یک متر هستیم.

در گام اول کاهش 50 درصدی آب کشاورزی امکان پذیر نیست

مدیر کل دفتر نظام‌های بهره برداری و حفاظت آب و فاضلاب با اشاره به این‌که کاهش 50 درصدی آب کشاورزی در گام اول امکان پذیر نیست در مورد اقدامات مطرح شده در طرح احیا و تعادل بخش آب زیرزمینی کشور گفت: 15 مورد مشخص شده که می توان از آن ها به حفر 5200 چاه پیزومتری ، پهنه بندی مخاطرات ناشی از فرونشست زمین، ایجاد استقرار بازار محلی آب، ایجاد تشکل آب‌بران، ساماندهی 1800 شرکت حفاری و نصب gps برای کنترل از راه دور دستگاه های حفاری در راستای کاهش حفر چاه‌های غیر مجاز، جایگزینی چاه کشاورزی با شرب، استقرار 600 گروه گشت و بازرسی، نصب کنتورهای هوشمند توسط وزارت نیرو و دریافت اقساطی پول کنتور ازکشاورزان ، کنترل و نظارت چاه‌های فاقد پروانه و اجرای پروژه آبخیزداری توسط جهاد کشاورزی اشاره کرد.

میبدی تاکید کرد:‌پس ازاین صنایع پر آب نیز در جاهایی توسعه پیدا می کنند که وزارت نیرو مشخص می کند.

چرا تعادل بخش چاه‌ها پیش از این اجرا نشد؟

وی با تاکید بر این‌که از سال 1384 پروژه تعادل بخشی آب های زیرزمینی آغاز شد گفت: پس از حدود سه سال اول که کارهای خیلی خوبی انجام شد، سیاست تغییر کرد و گفتند که بگذارید مردم از آب استفاده کنند. بعد از آن دو اتفاق بدتر افتاد به گونه ای که طرح دادن پروانه به چاه های فاقد پروانه مطرح شد و دست وزارت نیرو برای برخورد با‌ چاه‌های غیر مجاز بست. همچنین طرح توسعه کشاورزی در دشت های ممنوعه مطرح شد که شرایط آب های زیرزمینی را بدتر کرد.

شش میلیارد متر مکعب برداشت غیر مجاز در مقابل 49.7 میلیارد متر مکعب آب مجاز

مدیر کل دفتر نظام‌های بهره برداری و حفاظت آب و فاضلاب با اشاره به این‌که در کشور برای برداشت سالانه 49.7 میلیارد متر مکعب آب پروانه صادر شده گفت: کل چاه های مجاز شرب، صنعت و کشاورزی در کشور 463 هزار و 172 حلقه چاه است که از این بین 156 هزار و 106 حلقه مربوط به چاه های عمیق و 307 هزار و 66 حلقه مربوط به چاه های نیمه عمیق هستند همچنین 399 هزار حلقه چاه مربوط به کشاورزی است که سالانه 42.6 میلیارد متر مکعب آب برداشت می کنند.

میبدی با اشاره به این‌که 5.3 میلیارد متر مکعب آب نیز سالانه برای شرب برداشت می شود گفت: تا سال 1385 براساس آمار 55 هزار حلقه چاه در دشت آزاد و 48 هزار حلقه چاه نیز در دشت ممنوعه وجود داشت که بعد از قانون تعیین تکلیف چاه ها برخی آمدند و گفتند چاه‌های آن‌ها در لیست نیست میزان این چاه ها به 180 هزار حلقه می رسید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار