کد خبر: ۹۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
مديركل دفتر نساجي وزارت صنعت در پاسخ به «تجارت» اعلام كرد
دو نمايشگاه پوشاك ايران و تركيه از امروز آغاز به كار مي‌كند، نمايشگاه‌هايي كه برگزاري آن به صورت همزمان طي روزهاي گذشته موجب انتقادات زيادي از سوي فعالان حوزه صنعت پوشاك شده است.
به گزارش روزنامه تجارت، هرچند براساس گفتههاي مسئولان دفتر نساجي و پوشاك وزارت صنعت اجازه فروش نخواهد داشت. از سوي ديگر در روزهاي گذشته ولياله افخميراد، رئيس سازمان توسعه تجارت گفته بود كه همزماني برگزاري اين دو نمايشگاه با برنامهريزي صورت گرفته است. صحبتي كه روز گذشته و در نشست خبري مديركل دفتر نساجي و پوشاك وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز بارها مطرح و تاکید شد که هیچ کدام از نمایشگاههای پوشاک ایران و ترکیه قصد فروش را ندارند. نمايشگاهي كه قرار بود در آذرماه برگزار شود، در روزهای 12 تا 15 بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران فعاليت خواهد داشت.

مديركل دفتر نساجي و پوشاك وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است كه آنچه در نمایشگاه دیده خواهد شد شاید تنها 20 تا 25 درصد از کل توانمندی پوشاک ایران باشد که این نمایشگاه برای مبادله اطلاعات و استفاده از تجربیات برقرار میشود. گلناز نصرالهي با اشاره به صادرات 709 میلیارد دلاری نساجی و پوشاک در دنیا در 10 ماهه اخیر گفت: صادرات نساجی کشور ما با احتساب فرش دستباف در 9 ماهه امسال یک میلیارد و 400 میلیون دلار و بدون احتساب آن 950 میلیون دلار بوده است. نصرالهي درباره تعرفه واردات محصولات و مواد اوليه صنعت نساجي گفت: تعرفه واردات الیاف شش تا 10 درصد، نخها 15 تا 20 درصد، پارچه 32 درصد و پوشاک صد درصد است که البته با توجه به قرار گرفتن پوشاک در گروه کالایی 10 حقوق ورودی آن دو برابر شده و ارز مبادلاتی نیز با آن اختصاص نمییابد. وي افزود: ظرفیت تولید ما در بخش الیاف حدود 400 هزار تن، نخ حدود 700 هزار تن، پارچه یک میلیارد مترمربع، پتو 10 میلیون تخته و فرش 110 میلیون مترمربع است. مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت با بیان اینکه آمار واردات ماشینآلات نساجی از سال 1380 رو به صعود بود، گفت: در این سال 200 میلیون دلار واردات ماشینآلات نساجی داشتیم که در سالهای 83 و 84 به اوج خود یعنی 420 میلیون دلار رسید اما پس از آن کاهش یافت که آمار واردات ما در سالهای 88، 89 و 90 به ترتیب 280 میلیون دلار، 400 میلیون دلار و 374 میلیون دلار بوده است. نصراللهی با اشاره به صادرات صنایع نساجی در 9 ماهه سال جاری، گفت: در بخش الیاف 52 میلیون دلار، نخ 40 میلیون دلار، پارچه 40 میلیون دلار و فرش ماشینی کفپوش 470 میلیون دلار صادرات داشتهایم. وی با بیان اینکه صاحبنظران حوزه نساجی میزان مصرف داخلی را 30 درصد در اختیار تولید و 70 درصد در اختیار واردات میدانند گفت: با توجه به اینکه برخی کالاهای ایرانی با برند خارجی به فروش میرود و پارچه وارد شده در ایران تبدیل به کالای نهایی میشود من معتقد هستم که سهم تولید داخل از بازار بین 50 تا 60 درصد است.

مديركل دفتر نساجي و پوشاك وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسش خبرنگار «تجارت» درباره برنامههاي دفتر نساجي در جهت استفاده از تواناييهاي موجود نزد كشورهاي عضو گروه دي هشت در حوزه صنعت نساجي گفت: شش كشور از اعضاي گروه دي هشت در حوزه صنعت نساجي جهان شناخته شده بوده و حضور فعالي در بازارهاي جهاني دارند و اين ظرفيت خوبي را پيش روي صنعت نساجي ايران قرار داده است. گلناز نصرالهي گفت: در اجلاس اخير دي هشت كه در تهران برگزار شد بحث و تبادل نظر با توافق بخش خصوصي صورت گرفت و مصوب شد كه دبيرخانه صنعت نساجي كشورهاي عضو دي هشت با همكاري انجمن نساجي ايران و زيرمجموعههاي آن تشكيل شود. وي ادامه داد: بر اين اساس قرار شده تا سرمايهگذاريهاي مشتركي ميان اعضاي گروه دي هشت در حوزه صنعت نساجي و پوشاك صورت بگيرد و تمام اين موارد با حضور و همكاري بخشهاي خصوصي اين كشورها انجام ميشود.

مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنين با بیان اینکه برای جلوگیری از قاچاق کالا مهمترین راهکار این است که ریسک قاچاق را افزایش دهیم، گفت: ما باید کاری کنیم که واردات قاچاق به سمت واردات رسمی برود که این امر در زمان بالا بودن تعرفهها امکانپذیر نیست. نصرالهي با بیان اینکه تاکنون دو در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای جلوگیری از قاچاق پوشاک برگزار شده گفت: این کارگروه از سه ماه پیش تاکنون تشکیل شده و ربطی به برگزاری نمایشگاه یا قرارداد تجارت ترجیحی ندارد. نصراللهی درباره اینکه چرا تجارت ترجیحی با تركيه از نساجی آغاز شده تصريح كرد: بسیاری از کشورهایی که در اطراف ما هستند صنعت نساجی خوبی دارند و قطعا این درخواست از سوی آنها بوده و ما تا جاییکه توانستیم آن را تعدیل کردیم. مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره احتمال تغییر تعرفه مواد اولیه نساجی گفت: در بخش الیاف تعرفه ما بسیار پایین است و نخها نیز تعرفهای حدود 15 تا 20 درصد دارند در مورد پارچه هم تا زمانی که اقداماتی صورت نگیرد که پارچه به صورت قانونی وارد کشور شود تصمیمی گرفته نخواهد شد.

همچنين در اين نشست نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران با بیان اینکه ما از ورود هرگونه کالای نساجی و مرغوب استقبال میکنیم اظهار امیدواری کرد که نمایشگاه نساجی ترکیه و ایران به بهترین شکل برگزار شود. علیمردان شیبانی خواستار صفر شدن تعرفه پنبه شد و گفت : با توجه به نیاز 189 هزار تنی واحدهای داخلی به پنبه تنها 60 تن در کشور پنبه تولید میشود. شیبانی همچنین خواستار عوض شدن فرهنگ ایرانیان در استفاده از کالای وطنی در مقابل کالاها و پوشاک ساخت کشورهای دیگر شد و گفت : در این نمایشگاه حمایتهای لازم از شرکتکنندگان داخلی به وجود آمده و غرفهها و تبلیغات داخلی نمایشگاه با حمایتها و تخفیفات بسیار خوبی مواجه شدند و جای نگرانی نیست و تلاطم به وجود آمده هم مصنوعی بود. وی تصریح کرد: برای برقراری رقابت صحیح بین صنعت دو کشور باید امکانات آن صنعت نیز مقایسه و رعایت شود چراکه تعرفه پنبه و بهره بانکی در کشور ترکیه بسیار پایینتر از کشور ماست. شیبانی اضافه کرد: مالیات بر ارزش افزوده را مصرفکننده نهایی میدهد اما در کشور ما تولیدکنندگان میدهند. این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: اینکه چرا در کشور روی این صنعت سود ده با ارزش افزوده بالا، سرمایهگذاری نشده به اشکالات قوانین کار برمیگردد.

در ادامه چمنی، معاون مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه مذاکرات تجارت ترجیحی ایران و ترکیه از سال 1380 آغاز شد گفت: این موضوع به دلیل عدم توافق طول کشید و در اواسط سال 1389 مجددا به جریان افتاد و لیست کالاهای دو طرف تنظیم شد. وی افزود: در دولت جدید نیز 20 حکم از سوی دولت ترکیه و 10 حکم از سوی دولت ایران به قرارداد اضافه شد.چمنی با اشاره به اجرایی شدن این قرارداد از 11 دی ماه امسال گفت: تعرفه واردات تجهیزات صنعتی در ترکیه بسیار پایین و حدود 5.5 درصد است درحالی که تعرفههای کشاورزی آن کشور بالاست و در برخی موارد مانند چای و برنج اجازه واردات از هیچ کشوری را ندارد و ما اولین کشور خارجی هستیم که می توانیم این محصولات را به آنها صادر کنیم. چمني با بیان اینکه در هر سه ماه سه قلم از اقلام تجارت ترجیحی به اجرا گذاشته میشود، اظهار کرد: به هر حال ایران باید تمرین تجارت آزاد خود را شروع کند اما اگر جایی احساس کردیم که واردات به صنعت داخلی لطمه می زند براساس ماده 11 متن قرارداد میتوانیم آن را متوقف و یا محدود کنیم. وی درباره دلیل برگزاری همزمان نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه گفت: به هر حال وقتی ما می خواهیم با یک کشوری تجارت کنیم باید شرایطش را نیز فراهم کنیم. همان طور که ما نیز نمایشگاه پوشاک خود را در کنار نمایشگاه کیف و کفش ترکیه در این کشور برگزار کردیم.

همچنين نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک ایران بر ضرورت فرهنگسازی مردم و مسئولان در استفاده از پوشاک داخلی تاکید کرد. شاهین فاطمي تصریح کرد: طی چند روز گذشته حواشی پیرامون موضوع برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه در تهران به وجود آمد که با اما و اگرهایی از سوی فعالان این صنعت مواجه شد. وی افزود: گرچه برخی انتقادات وارده در خصوص زمان برگزاری این نمایشگاه با نمایشگاه پوشاک داخلی میتواند جای بحث داشته باشد اما میتوان از این رویکرد که حضور کشورهای خارجی در نمایشگاهها موجب توسعه و رقابتیتر شدن فعالیتها میشود نگاه کرد.فاطمي ادامه داد: در سالهای گذشته همواره این اعتراض وجود اشت که چرا نمایشگاهها به صورت بینالمللی برگزار نمیشود و از حضور کشورهای خارجی بیبهره هستیم از اینرو تعجب میکنیم که چرا امسال برگزاری این نمایشگاه با رویکرد منفی مواجه شده است. این عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک ایران در ادامه اظهار کرد: متاسفانه کارآفرینان ما ناخواسته عادت کردن در یک فضای غیررقابتی به فعالیت بپردازند اما باید توجه داشت که برای رسیدن به جایگاه مناسب دراین صنعت ناگزیر به حضور بیشتر در عرصه تجارت رقابتی هستیم. نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک ایران با بیان اینکه در این راستا علاوه بر توجه صنعتگران و فعالان نیازمند تغییر نگاهها و ایجاد فرهنگ استفاده بیشتر از تولیدات داخلی در بین مردم هستیم خاطرنشان کرد: ضرورت فرهنگسازی در استفاده از برندهای داخلی و اهمیت دادن به تولیدات کشور از سیاستهایی است که باید از سوی مسئولان و مردم بیش از گذشته اهمیت داده شود.فاطمي همچنین تاکید کرد: دراین بین نقش دولت را نیز نباید از نظر دور داشت چراکه یکی از دلایلی که برگزاری نمایشگاههایی از این دست را با چالش مواجه میکند نبود یک فضای رقابتی سالم است.

در ادامه این نشست صدقآمیز، مشاور اتحادیه پوشاک تهران با بیان اینکه طی 30 سال گذشته تولید پوشاک کشور دچار افت و کاهش شده است، گفت: تصور نمیکنم نظام تعرفهای باعث حفظ و بقایای این صنعت شود چرا که مشکل ما تعرفه نیست. وی با بیان اینکه تنها یک درصد از واردات پوشاک ما قانونی است، اظهار کرد: کم بودن هزینه قاچاق برای صنعت پوشاک مشکل ایجاد کرده و در عین حال قانون کار نه حمایت منطقی از کارفرما و نه از کارگر می کند. صدق آمیز با بیان اینکه نرخ سود سرمایه در گردش صنایع نساجی باید کاهش پیدا کند، ادامه داد: تقویت حضور رایزنهای بازرگانی کشور ما در کشورهایی که پتانسیل صادرات با آنها را داریم از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.مشاور اتحادیه پوشاک تهران با بیان اینکه در نمایشگاه پوشاک مساله فروش از سوی پوشاک ایران و ترکیه مطرح نیست گفت: به همین دلیل لطمهای به فروش شب عید تولیدکنندگان ایرانی نمیخورد. در عین حال هیچ تحریمی نیز از سوی اتحادیه پوشاک صورت نگرفته و نخواهد گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار