کد خبر: ۱۰۰۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸
سلیمان توکلی، عضو هیئت مدیره بانک قرض الحسنه مهر ايران در رابطه با دستاوردهاي بين‌المللي اين بانک گفت: «بانک قرض‌الحسنه مهر ايران در آيتم‌هاي مختلف از نُرم جهاني هم فراتر عمل كرده است و بايد به همكاران بانك تبريك گفت.»

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، توکلی با اشاره به افزایش سرمايه بانک از ۱۵۰۰ ميليارد تومان به ۲۵۰۰ ميليارد تومان، مي‌گويد: «براي افق ۱۴۰۰ نيز رقم ۵۰۰۰ ميليارد تومان در نظر گرفته شده است. يکي از رويكردهاي هيئت مديره و مديرعامل اين است كه سقف كارمزد تسهيلات را نيز به سه درصد برسانيم.» در ادامه مشروح گفت‌وگو با وي را مي‌خوانيد.
در طول سه سال اخیر شاهد رشد چشمگیر منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بوده‌ایم. هيئت مديره چه سياست‌هايي را دنبال کرده که منتج به اين دستاورد شده است؟
از صف تا ستاد بانک، همگی کنار یکدیگر بوده‌اند. آنچه که در طول این سه سال منتج به رشد منابع بانك شد، انگيزه‌اي بود كه همكاران داشتند. كل مجموعه بانك به اين باور رسيد كه مي‌تواند به اهداف تعيين شده دست يابد. شاهد بوديم همكاران در بدنه بانك به بلوغ رسيدند و انگيزه پيدا كردند تا به اهدافي كه بانك مشخص مي‌كند، برسند. در طول سه سال گذشته رشد خوبي را در منابع بانك تجربه كرده‌ايم و در سال جاري نيز تا كنون منابع بانك به‌ميزان ۶۵ درصد رشد پيدا كرده است. اميدواريم اين عدد را به ۷۰ درصد نيز برسانيم.
هر جا که همکاران کنار بانک باشند، هر كار غیرممكنی نیز قابل انجام است. انگیزه‌اي كه همكاران در حال حاضر پيدا كرده‌اند، ناشي از تعصبي است كه نسبت به سازمان خود دارند. اين موضوع مي‌تواند به رشد و بالندگي بانك در سال‌هاي آتي نيز كمك كند.
مطالبات معوق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در طول سال‌های اخیر بسیار کم بوده و اخيراً به زير يک درصد هم رسيده که در بين بانك‌هاي ايراني، بي نظير است. چه سياست‌هايي باعث دستيابي به موفقيت در اين حوزه شده است؟
بانکی می‌تواند موفق باشد که منابع منجمد نداشته باشد. در بانک قرض‌الحسنه دو آیتم مهم وجود دارد که در صورت شكست در آن‌ها، بانك با مشكل روبرو می‌شود. نخست اينكه رشد منابع بانك بايد به‌صورت مداوم باشد. ديگر اينكه مطالبات معوق بيشتر از يك درصد نباشد. به‌علت نظارت‌هايي كه هيئت مديره بانك قرض‌الحسنه مهر ايران داشته، منابع بانك منجمد نشده است. هيئت مديره مدام نظارت مي‌كند و از طريق همكاران، اقداماتي را انجام مي‌دهد كه موفق شده به اين دستاورد برسد.
مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افراد متوسط جامعه هستند که تقید دیني و اعتقادات مذهبي‌شان قوي است. از آنجايي که وام‌هاي ما مبالغ خرد دارند، برگشت مناسبي هم دارند.
بانک‌های مختلف باید به کفایت سرمایه توجه کنند، زيرا براي پاسخگويي به مشتريان در زمان‌هايي که بانك به مشكل برمي‌خورد، اين شاخص اهميت بالايي دارد. خوشبختانه كفايت سرمايه بانك قرض‌الحسنه مهر ايران بالاي ۱۸ درصد است. مورد ديگر نسبت مطالبات به تسهيلات است كه براي بانك قرض‌الحسنه مهر ايران كمتر از ۰.۷۵ درصد است. افزون بر اين، رشد منابع بانك متوازن بوده است، نه هيجاني. همچنين جمعيتي كه از بانك قرض‌الحسنه مهر ايران وام دريافت كرده‌اند، امسال به دو ميليون نفر مي‌رسند. پرداخت دو ميليون فقره وام در يك سال براي برخي از بانك‌ها اصلاً امكان‌پذير نيست. با اين همه، نسبت مطالبات بانك زير يك درصد است و علتش هم نظارت مستمر اعضاي هيئت مديره بانك است. جايي كه هيئت مديره احساس كند، مطالبات در حال افزايش است، به‌طور جدي وارد مي‌شود و كارهاي اجرايي را انجام مي‌دهد.
آیا در بزرگترین بانک قرض‌الحسنه کشور الگوی خاصی داشته‌ايد براي تعريف طيف خاصي از مشتريان که بيش از ديگران به وام‌هاي قرض‌الحسنه نيازمند هستند؟
کار تمام افرادی که در هیئت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران حضور دارند، بانکداري است. پيشينه هر يك از اعضاي هيئت مديره نشان مي‌دهد كه پيش از اين در بانك‌هاي ديگر صاحب كرسي بوده‌اند. رشد منابع بانك عمدتاً از سال‌هاي ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ آغاز شده است.
یکی از کارهایی که اکنون انجام مي‌شود كمك به شركت‌هاي دانش‌بنيان است كه مي‌توانند به توليد كشور كمك كنند. برخي از وام‌ها را نيز به كساني تخصيص داده‌ايم كه به آن نياز واقعي داشته‌اند و. اين كارها همه در راستاي مسئوليت اجتماعي بانك قرض‌الحسنه مهر ايران بوده است.
امروزه طرحی را به‌عنوان حمایت از کالای ایراني در بانک قرض‌الحسنه مهر ايران اجرا مي‌کنيم که مي‌تواند بر فعاليت كسبه خرد اثرگذار باشد. با خيلي از شركت‌هاي داخلي قرارداد همكاري داريم و تأمين مايحتاج افراد مي‌تواند از طريق اين شركت‌ها انجام شود؛ به‌طوري كه بانك نيز تسهيلاتي را به مشتريان كالاي ايراني پرداخت كند.
خوشبختانه طی چند سالی که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران رشد خود را آغاز کرده، بازار هدف خوبی براي آن ترسيم شده است. براي نمونه دانشگاه‌ها به‌عنوان يک بازار هدف مد نظر بوده‌اند و در اين زمينه همكاري‌هايي با دانشگاه پيام نور، دانشگاه آزاد اسلامي، صندوق رفاه دانشجويي وزارت علوم و... انجام شده و در اين راستا قراردادهايي منعقد شده است.
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز فعاليت‌هاي مختلفي را انجام داده است. آيا اين فعاليت‌ها ناشي از يک سياست ويژه است که از سوي هيئت مديره اتخاذ شده؟
در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران هیئت مدیره در حوزه مسئولیت اجتماعي خود موفق عمل کرده است. ۱۰۰ ميليارد تومان تسهيلات به زنان سرپرست خانوار پرداخت شده، در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه و نقاط محروم استان سيستان و بلوچستان نيز مدارسي ساخته شده است. ۱۰۰ واحد مسکوني براي مددجويان كميته امداد ساخته شد و... . در سال‌هاي قبل نيز ۱.۵ ميليارد تومان وسايل آموزشي براي مناطق محروم خريداري شد كه از طريق آموزش و پرورش توزيع شد.
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال جاری دو موفقیت مهم در سطح بین‌المللي به دست آورد؛ ارزيابي شما از اين دستاوردها چيست؟
بنده در مراسم اهدای جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در مالزي حضور داشتم. آنجا احساس کردم که خود را از ساير بانک‌هاي ايراني متمايز كرده‌ايم. عملكردي كه بانك قرض‌الحسنه مهر ايران در حوزه مسئوليت اجتماعي دارد، با ساير بانك‌ها متفاوت است. مجموعه افرادي كه از بانك مهر ايران وام دريافت كرده‌اند، قابل مقايسه با بانك‌هايي نيستند كه در آن مراسم حضور داشته‌اند.
همچنین بر اساس استانداردهای کمیته بازل، شفافیت عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ايران براي برگزارکنندگان آن مراسم محرز شد. استاندارد كفايت سرمايه در دنيا بين ۸ تا ۱۲ درصد است، ولي در بانك قرض‌الحسنه مهر ايران بالاي ۱۸ درصد است كه از استاندارد بازل سه نيز بيشتر است. كميته بازل، نسبت مطالبات به تسهيلات را در محدوده دو تا چهار درصد قابل قبول دانسته، در حالي كه بانك قرض‌الحسنه مهر ايران موفق شده اين نسبت را به كمتر از يك درصد برساند. آيتم ديگر تعداد افرادي است كه از ما تسهيلات گرفته‌اند و همچنين كارهايي كه بانك در حوزه مسئوليت اجتماعي انجام داده است. نشريه بنكر اين چند آيتم را مد نظر قرار داده و بر اساس آن به هر بانكي امتياز مي‌دهد. در رابطه با جايزه سازمان همكاري اسلامي نيز خوشبختانه بين ۵۳ كشور كه در مالزي حضور داشتند، سوم شديم. اين‌ها افتخاري براي شبكه بانكي كشور است. بانك قرض‌الحسنه مهر ايران در آيتم‌هاي مختلف از نُرم جهاني هم فراتر عمل كرده است و بايد به همكاران بانك تبريك گفت.
این موفقیت‌ها جای تحسین دارد، با اين حال، آيا براي توسعه و بهينه کردن خدمات بانک در آينده نيز برنامه‌ريزي انجام شده؟
بله، حتماً این‌گونه است. یکی از رخدادهای مهم در سال ۱۳۹۸، حذف کاغذ از سيستم بانکداري ما بود. سامانه ميعاد در سالروز تأسيس بانک و به دست وزير اقتصاد رونمايي شد و عملاً به سمت بانكداري بدون كاغذ رفتيم. اتفاق ديگري هم كه در بانك مهر ايران رخ داد، افزايش سرمايه بانك از ۱۵۰۰ ميليارد تومان به ۲۵۰۰ ميليارد تومان بود. براي افق ۱۴۰۰ نيز رقم ۵۰۰۰ ميليارد تومان در نظر گرفته شده است. يكي از رويكردهاي هيئت مديره و مديرعامل اين است كه سقف كارمزد تسهيلات را نيز به سه درصد برسانيم.
شما رئیس کمیسیون معاملات بانک هم هستید، در فروش املاک مازاد، بانک به چه صورت عمل كرده است؟
باید تأکید کنم املاک مازادی نداریم که در قبال تسهيلات و توقيف مال باشد. تمليك وثيقه در بانك مهر ايران وجود ندارد و به‌طور كلي وثيقه‌اي را از مشتري در قبال اعطاي تسهيلات به وي، نمي‌گيريم. ساير املاكي هم كه موجود است، املاك متعلق به بانك‌هاي سهامدار بانك مهر ايران است كه در هنگام تأسيس، به‌عنوان سرمايه اوليه در اختيار اين بانك قرار داده شده است. در طول چهار سال اخير اين املاك را بهينه كرده‌ايم. برخي از اين املاك در نقاط نامرغوب بوده و امكان دسترسي مشتريان به آن‌ها فراهم نبوده كه غالباً آن املاك را فروخته و در محل بهتري ملك جايگزين تهيه شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: