کد خبر: ۱۰۳۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
تونس با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت، اقدام فوری جامعه جهانی برای مقابله با پیامدهای همه گیری کرونا از جمله رفع تحریم کشورها را خواستار شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، تونس با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت اقدام فوری جامعه جهانی برای مقابله با پیامدهای همه گیری کرونا را خواستار شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام دیپلماتیک سازمان ملل گزارش داد: در پیش نویس این قطعنامه که به نمایندگی از ۱۰ کشور عضو غیر دائم در شورای امنیت ارائه شده بر لزوم حمایت از درخواست آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل برای توقف فوری درگیری‌ها در همه جای دنیا به دلایل انسانی تاکید شده است.

تونس به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت در این پیش‌نویس پیشنهاد داده است که شورای امنیت نسبت به پیامدهای همه‌گیری جهانی کرونا بر امنیت غذایی و اقتصاد کشورها در سراسر جهان ابراز نگرانی کند با توجه به محدودیت‌هایی که بر کار، حمل و نقل، فعالیت‌های تجاری و صنعتی اعمال شده است.

مقام دیپلماتیک سازمان ملل گفت: حمایت ۱۰ کشور عضو غیر دائم شورای امنیت از پیش‌نویس تونس به این معناست که اگر این پیش‌نویس در شورای امنیت به رای گذاشته شود تصویب می‌شود مشروط بر اینکه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس آن را وتو نکنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرنوشت این پیش‌نویس نامعلوم است، زیرا آمریکا همچنان چین را منشأ و دلیل شیوع کرونا می‌داند و احتمالا پکن این پیش‌نویس را وتو کند. روسیه نیز که از حق وتو برخوردار است احتمالا بخواهد این قطعنامه شامل لغو تحریم‌ها برای مقابله بهتر با این ویروس باشد.

شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل هنوز به موضع یکپارچه‌ای در قبال ویروس کرونا دست نیافته‌اند.

انتهای پیام/خ

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار