کد خبر: ۱۰۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۹
کامبیز عباسی شامگاه سه شنبه در حاشیه مراسم اختتامیه همایش ملی برنج در ساری، اظهار کرد: حدود ۱۶ درصد از مزارع کشاورزی با تراکتور ویژه شالیزاری عملیات تولید محصول را انجام می دهند که این امر نشان از تولید اقتصادی دربرنج کشور است.
به گزارش تجارت آنلاین و به نقل از مهر، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور گفت: سال گذشته هزار و۲۰۰ دستگاه کمباین به عرصه شالیزاری کشور افزوده شد.
 
 کامبیز عباسی شامگاه سه شنبه در حاشیه مراسم اختتامیه همایش ملی برنج در ساری، اظهار کرد: حدود ۱۶ درصد از مزارع کشاورزی با تراکتور ویژه شالیزاری عملیات تولید محصول را انجام می دهند که این امر نشان از تولید اقتصادی دربرنج کشور است.
 
وی با اشاره به اینکه ۳۸۰ هزار تراکتور در سطح کشور موجود است بیان داشت: ۴۰ درصد از مزارع با تراکتور متوسط و۴۴ درصد با تیلر مخصوص کشاورزی عملیات آماده سازی بستر سطح کشت را انجام می دهند.
 
به گفته عباسی ۲۵ درصد اراضی شالیزاری کشور با نشاکاری مکانیزه انجام می شود و این امر نشان دهنده این است که ما هنوز در حوزه نشاکاری با محدودیت مواجه هستیم چرا که یک چهارم شالیزارهای کشور به صورت مکانیزه و مابقی به صورت سنتی عملیات نشا را انجام می دهند.
 
هجوم کشاورزان به سمت برداشت مکانیزه
 
وی ادامه داد: متاسفانه طی دو سال اخیر هجوم کشاورزان به سمت برداشت مکانیزه بیشتر بوده است به طوری که در حوزه برداشت با کمباین در یک سال گذشته قطعا بیش از ۹۰ درصد از اراضی شالیزاری ما قابلیت برداشت مکانیزه را داشتند.
 
عضو انجمن برنج ایران با اشاره به عدم محدودیت در پرداخت اعتبارات حوزه مکانیزاسیون متذکر شد: با توجه به تقاضای ماشین آلات کشاورزی پاسخگوی کشاورزان خواهیم بود چرا که ما بدون رکورد دار شدن به دنبال پایداری وکمترین نوسان در عرصه تولید هستیم.
 
  رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور در پایان افزود: با عملیاتی شدن طرح جامع مکانیزاسیون به دنبال کیفی سازی محصولات کشاورزی هستیم چرا که در حال حاضر بدون محدودیت کمی از لحاظ کیفی نیازمند دانش و تکنولوژی های نوین از جانب کارشناسان بخش کشاورزی هستیم.
 
جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به شانزدهمین همایش ملی برنج کشور گفت: از سال ۶۲ همایش های ملی برنج برای تبادل نظرات، بحث ها، اطلاعات و فعالیت های تحقیقاتی و با هدف بازنگری تولیدات برنج  آغاز به کار کرد.
 
ارسال ۱۳۰ مقاله به شانزدهمین همایش ملی برنج کشور
 
وی افزود: در شانزدهمین همایش ملی برنج ایران ۱۳۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این تعداد ۹۰ مقاله تایید و به دلیل محدودیت زمانی در قالب پوستر در حاشیه همایش ارائه شد.
 
دبیر انجمن ملی برنج کشور اضافه کرد: در این همایش ۱۴ مقاله به صورت تریبونی در راستای برنج، آب و چالش های فراروی، خود اتکائی برنج با تاکید بر اقتصاد مقاومتی، شالیزار و پایداری تولید، اقتصاد، تولید و بازرگانی برنج و آموزش، رسانه و فرهنگ ارائه می شود.
 
علیزاده شایق با اشاره به استقرار ۱۵ غرفه کشاورزی درقالب نمایشگاه تخصصی برنج تصریح کرد: نمایشگاه تخصصی ماشین آلات، سموم و ادوات کشاورزی مختص به برنج در ۱۵ غرفه کشاورزی به مدت دو روز درحاشیه همایش به نمایش گذاشته شد.
 
وی در پایان متذکر شد: اگر سیاستگذاران و مسئولان اجرایی حمایت درستی از کشاورزان را در دستور کار قرار دهند قطعا دیگر کشاورزان مجبور به تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیستند و در این امر جهت برون رفت از مشکلات در عرصه کشاورزی در نه ماه باقی مانده با کشت محصولات دیگر بهره وری اراضی را افزایش می دهیم.
 
گفتنی است  شانزدهمین همایش ملی برنج کشور با تجلیل از برترین های عرصه تولید برنج وصنعتگران موفق درماشین آلات کشاورزی  پس از دو روز در دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی ساری پایان یافت.

برچسب ها: شالیزاری ، کمباین ، محصول
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار