کد خبر: ۱۰۹۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
یک‌هفته با کتاب؛
با گذشت چهارمین هفته کاری سال ۹۹،‌ روند نزولی تعداد اخبار مهم و تاثیرگذار حوزه کتاب و نشر ادامه دارد.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: همچنان در هفته‌های کم‌خبر کتاب و ادبیات به سر می‌بریم و گزارش هفتگی اخبار مهم حوزه کتاب و نشر، این‌هفته با ۸ عنوان، یک‌خبر کمتر از گزارش هفته پیش دارد. هفته گذشته همچنین، هفته‌ای بود که پس از قرنطینه اجتماعی ناشی از کرونا، هفته بازگشایی کتابفروشی‌ها بود اما این‌هفته یک‌کتابفروشی در شهر تهران تعطیل شد.

چهارمین هفته کاری سال ۱۳۹۹، هشت خبر را در خود جا داده که از این‌تعداد، ۲ عنوان خارجی و بین‌المللی هستند. بیشترین سهم هم با ۳ خبر متعلق به موسسه خانه کتاب است که اخباری از فراخوان جایزه کتاب سال، جایزه جهانی کتاب سال و طرح بهارانه کتاب داشت. باقی اخبار درباره قاچاق کتاب، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و بسته‌شدن کتابفروشی هنوز در تهران هستند.

بخش بین‌المللی گزارش این‌هفته هم دربرگیرنده ۲ خبر درگذشت و اعطای جایزه به‌یک نویسنده در سوئد و آلمان هستند. به‌این‌ترتیب بخش خارجی گزارش، یک‌خبر درگذشت و یک‌خبر برنده‌شدن را شامل می‌شود.

در ادامه گزارش این‌هفته «یک‌هفته با کتاب» را می‌خوانیم؛

ایجاد شعبه تخصصی در دادگستری تهران برای رسیدگی به قاچاق کتاب

روز سه‌شنبه این‌هفته براساس اعلام اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، اعلام شد که در پی تلاش‌ها و پیگیری‌های این‌اتحادیه در جهت مبارزه با قاچاقچیان عرصه نشر کتاب و حفظ و صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان و در نهایت رضایت اعضا در تسریع روند رسیدگی به پرونده‌های ارسالی آن‌ها شعبه‌ای مستقل و تخصصی برای تسریع در پرونده‌های قاچاق کتاب تشکیل شده است.

انتصاب سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی

طبق یکی‌دیگر از خبرهای روز سه‌شنبه ۹ اردیبهشت، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با صدور حکمی ایوب دهقانکار را به‌عنوان سرپرست مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران منصوب کرد

انتشار فراخوان سی‌وهشتمین جایزه کتاب سال

فراخوان سی‌وهشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که با هدف حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی ایران، حفظ استقلال و هویت فرهنگی، بهمن ۱۳۹۹ برگزار می‌شود، روز یکشنبه این‌هفته توسط دبیرخانه این‌رویداد منتشر شد.

انتشار فراخوان بیست‌وهشتمین جایزه جهانی کتاب‌سال

همچنین، روز سه‌شنبه این‌هفته دبیرخانه بیست‌وهشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال فراخوان این‌رویداد را در دو حوزه مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی منتشر کرد.

آغاز ثبت‌نام طرح بهارانه کتاب ۹۹

ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در طرح بهارانه کتاب ۱۳۹۹ از دیروز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت در سامانه اینترنتی این‌طرح آغاز شد. این‌طرح بناست از ٢٠ اردیبهشت تا ٣ خرداد توسط موسسه خانه کتاب در سراسر کشور برگزار شود.

بسته‌شدن یک‌کتابفروشی در تهران

طبق یکی از خبرهای روز شنبه این‌هفته، کتابفروشی هنوز در راسته کریم‌خان زند تهران که سال ۹۴ افتتاح شده بود، تعطیل شد.

معرفی برنده جایزه ادبی توماس مان

جایزه ادبی توماس مان که از جوایز معتبر ادبی آلمان است، این‌هفته برنده جایزه ۲۵ هزار یورویی خود در سال ۲۰۲۰ را اعلام کرد. به‌این‌ترتیب، آکادمی هنرهای عالی باواریا واقع در مونیخ، جایزه توماس مان را به نورا بوسونگ نویسنده آلمانی اهدا کرد.

درگذشت نویسنده سوئدی

پر اولوف انکوییست یکی از مشهورترین نویسندگان معاصر سوئدی این‌هفته در ۸۵ سالگی درگذشت. وی که بیش از نیم قرن به عنوان نویسنده فعالیت کرده بود نه تنها در کشورش که در سراسر اروپا و به ویژه فرانسه و آلمان شهره بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار