کد خبر: ۱۱۱۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸

سلامت نیوز:مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه :«اهدای پلاسما برای درمان کرونا از بهبودیافتگان برای مردم جدید و عجیب است در این میان شایعات نیز جو را به هم ریخته است.» گفت: «نگرانی هایی در جامعه است که بهبودیافتگان کرونا تصور می کنند اگر پلاسما اهدای کنند بدنشان ضعیف می شود و دوباره کرونا می گیرند. »


به گزارش سلامت نیوز، دکتر پیمان عشقی، در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره شرایط اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کرونا، گفت:« شرایط اهدای پلاسمای بیماران بهبود یافته کرونا کاملا با برنامه کشوری اهدای پلاسما تطبیق دارد. سن افراد اهداکننده باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال باشد و از بهبودیافتگان زیر ۱۸ و بالای ۶۰ سال پلاسما نمی گیریم.همچنین از بهبودیافتگانی که دچار فشارخون بالا و دیابت باشند نیز پلاسما دریافت نمی کنیم. بهبودیافتگان می توانند بعد از ۲۸ روز از بهبودی کامل برای اهدای پلاسما مراجعه کنند.»


وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت نیوز مبنی بر اینکه پلاسماهای جمع آوری شده از بهبودیافتگان کرونا دراختیار کدام بیمارستان ها برای درمان مبتلایان به کرونا قرار می گیرد، گفت:« کلیه بیمارستان های سراسر کشور بخصوص در استان هایی که پلاسما جمع آوری می شود پزشک درمانگر با مسوولیت خودش می تواند با مجوز معاونت سلامت و درمان دانشگاه از سازمان انتقال خون درخواست پلاسما کنند و اگر پلاسما داشته باشیم در اختیارشان می گذاریم. اما نباید اول القا نیاز کنیم بعد برویم دنبال اهداکننده پلاسما باید اهداکننده پلاسمای صورت گیرد تا بعد در اختیار بیماران قرار دهیم.»


وی به مناسبت روز جهانی تالاسمی گفت:« تالاسمی مشکل اصلی بسیاری از کشورهایی است که در روی کمربند تالاسمی قرار دارند و ایران هم یکی از این کشوها است. میزان تولد تالاسمی ها کاهش پیدا کرده ولی هنوز ۲۰ درصد خون کشور را برای این بیماران مصرف می کنیم . با تمام تلاش ها خونی که در اختیار تالاسمی ها قرار می گیرد یکی از استانداردترین خون ها در سطح جهان است.»


وی گفت:« در بحران کرونا دنیا با کمبود خون مواجه شد اما در ایران به بحران نزدیک نشدیم و در یک ماه اخیر سطح ذخیره خونی ما خوب بوده است. استانداران نقش مهمی در تبلیغ پویش های اهدای خون داشته اند و مردم دست به دست هم دادند که کمبودی نداشته باشیم که این یکی از افتخارات جامعه ایران است و الان ذخایر خونی ما در حد قابل قبولی است.»


وی گفت:« در پروژه ملی جمع آوری پلاسمای بهبودیافتگان در ۱۷ استان اصلی، پایگاه ها در خدمت بهبودیافتگان کرونایی هستند. افرادی برای اهدای خون و پلاسما می ایند که هیچگونه احتمال ابتلا به کرونا را ندارند و ۲۸ روز بعد از بهبودشان دیگر ناقل نیستند و می توانند اهدای خون کنند.»


وی با بیان اینکه پلاسما درمانی در بیماری های مختلفی استفاده می شود،‌گفت:« از آبله مرغان گرفته تا انفلوانزاها و بیماری های تنفسی و سارس و مرس پلاسما درمانی نتایج خوبی داشته است. چین اولین کشوری بود که از این روش استفاده کرد ما نیز دومین کشور در استفاده از این روش درمانی بودیم. هر روش درمانی ابتدا باید به صورت کارآزمایی بالینی شروع شود و بین مورد و شاهد در دو بازو با شرایط کاملا مشابه به یکی پلاسما بدهند و به بیمار دیگری ندهند و در یک بازه زمانی این افراد را رصد کنند انجام این کارآزمایی کار سختی است . اطلاعات و مطالعات در کشور ما تمام شده و بزودی با تایید ستاد ملی مقابله با کرونا نتایج آن منتشر می شود. هرچه زودتر پلاسما را به بیماران مبتلا به کرونا رساندیم نتایج بهتری گرفتیم و با پلاسما درمانی از ورود بیمار به ای سی یو جلوگیری شد.»


وی افزود:«ما گزارش موردی بر روی ۵۰ بیمار بدحال داشتیم که هنوز مراحل چاپ و انتشار را طی نکرده که گزارش خواهد شد و کارآزمایی هم متعاقبا اعلام خواهد شد. به دلیل نتایج خوب این روش درمانی، همه وارد کارازمایی و درمان های موردی پلاسمادرمانی شده اند.این روش درمانی، روش ساده ای است. سالانه ۸۰۰ هزار واحد پلاسما به بیماران می دهیم و چندهزار واحد هم از بیماران کرونایی بهبودیافته به بیمارانی می دهیم که نیازمند آنتی بادی هستند.»
وی درباره دلایل عدم استقبال از اهدای پلاسما از سوی بهبودیافتگان کرونا گفت:« متاسفانه استقبالی که انتظار می رفته انجام نشده است شاید انتظارات ما هیجانی بوده است. اهدای خون یک فراینده شناخته شده ای برای مردم است ولی اهدای پلاسما یک خبر جدیدی است که به مردم دادیم البته سالانه ۵۰۰ هزار لیتر پلاسما تولید می شود که ۳۰۰ هزار لیتر آن را موسسات خصوصی تولید می کنند و سازمان انتقال خون ۲۰۰هزار لیتر از اهدای خون پلاسما را جدا می کند.»


وی افزود:« اهدای پلاسما برای درمان کرونا از بهبودیافتگان برای مردم جدید و عجیب است در این میان شایعات نیز جو را به هم ریخته است بنابراین باید پیش بینی مان را منطقی تر کنیم.نگرانی هایی در جامعه است که بهبودیافتگان کرونا تصور می کنند اگر پلاسما اهدای کنند بدنشان ضعیف می شود و دوباره کرونا می گیرند. در حال حاضر حدود دو ماه و نیم است که از بحران کرونا می گذرد ما از بیمارانی که یک ماه از بهبودشان گذشته برای اهدای پلاسما دعوت کردیم و الان پیک اصلی بهبود یافته های ما بعد از این خواهد بود. »

دکتر عشقی در ادامه گفت:« در نیویورک در عرض چند روز اول هزار اهدا صورت گرفت و ما درعرض دو هفته ۲۵۰ اهدا داشتیم. سبقت در کار خیر مردم ایران همیشه زبانزد بوده امیدواریم برای اهدای پلاسما به میدان بیایند. اهدای خون و پلاسما باید داوطلبانه باشد سازمان درمورد بیماران کرونایی هزینه رفت و برگشت آنها را در اختیار آنها قرار می دهد.»


وی گفت:« سازمان انتقال خون زودتر شروع به جمع آوری پلاسما کرد شاید یک ماه دیگر از لحاظ تبلیغاتی زمان مناسب تری بود یعنی کارآزمایی ها به نتیجه رسیده بود ولی ما پیش بینی کردیم که سیر آنتی بادی در بهبودیافتگان نزولی است لذا یک ماه زودتر شروع به جمع اوری پلاسمای بهبودیافتگان کرونا کردیم.»
وی افزود:« در بیمارستان هایی که معین کرونا هستند تراکت های تبلیغاتی را برای بیماران فرستادیم که یک ماه بعد از بهبودی اهدای پلاسما کنند که اگر به فصل پاییز رسیدیم حداقل ۳ تا ۵ هزار لیتر در اختیارمان باشد که در موج بعدی در اختیار مبتلایان به کرونا بگذاریم همه اینها منوط به این است که کارازمایی بالینی برای بیماران نجات بخش باشد.»

ادامه دارد...

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار