کد خبر: ۱۱۲۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
خود بیرو نیز احتمالا با بسیاری از هواداران فوتبال هم‌عقیده است که در سال ۲۰۲۰ او درخشش قابل‌قبولی از خود نشان نداده که نامش در بین ۱۰ فوتبالیست برتر قاره آسیا قرار بگیرد و بعید به نظر می‌رسد همانند سال ۲۰۱۹ نیز او بتواند در اعلام نهایی سه نفر برتر قاره جایی داشته باشد

 علیرضا بیرانوند برای سومین سال پیاپی در لیست برترین فوتبالیست‌های قاره آسیا قرار گرفت؛ اتفاقی که حتی برای بزرگانی مانند علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا و ... هم رخ نداده بود که سه‌بار پیاپی در این لیست قرار بگیرند. علیرضا بیرانوند، سنگربان پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران، اما با روند رو به رشدی که در دو، سه فصل اخیر فوتبالی خود داشت، توانست به چنین جایگاهی در فوتبال ایران و آسیا برسد.

دروازه‌بان سابق نفت تهران، اما پیش‌تر دوبار دیگر هم به‌عنوان یکی از بازیکنان منتخب در لیست کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفت. اولین‌بار سال ۲۰۱۸ بود که تقریبا اکثر اهالی فوتبال مطمئن بودند که توپ طلا به بیرانوند خواهد رسید؛ به‌خاطر موفقیت‌هایی که در آن سال همراه با پرسپولیس و تیم ملی ایران در جام جهانی کسب کرده بود. بیرو با پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده بود و درخشش غیرقابل وصفی در دیدار با السد و الدحیل داشت و یکی از بازیکنان تأثیرگذار سرخ‌ها بود؛ ضمن اینکه بیرانوند در جام جهانی نیز با مهار پنالتی کریس رونالدو در دور گروهی تبدیل به تیتر یک رسانه‌های ورزشی دنیا شده بود.

این جایزه، اما در کمال شگفتی به او نرسید تا باز هم لابی قطری‌ها در تقسیم‌کردن این جوایز مشخص‌تر از قبل شود. در سال ۲۰۱۹، اما او توانست خودش را در جمع سه نامزد برتر آسیا ببیند، اما باز هم این جایزه به یکی دیگر از بازیکنان قطر؛ یعنی اکرم عفیف تکنیکی رسید تا دست بیرو برای دومین‌بار از رسیدن به این جایزه باارزش کوتاه بماند.

بعد از این دو ناکامی بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا به نوعی با علم به اینکه حضور بازیکنان ایرانی در نظرسنجی‌های این سایت اعتبار جالبی به رتبه سایت می‌دهد، نام بیرو را در بین بهترین بازیکنان آسیایی تاریخ جام جهانی قرار داد! دروازه‌بانی که فقط سه‌بار در جام جهانی به میدان رفته و در قیاس با سایر بازیکنان آسیایی که قدمت بیشتری در این تورنمنت بزرگ‌تر دارند جایی در این فهرست نداشت، اما از دید کنفدراسیون فوتبال آسیا، فقط تعداد شرکت‌کنندگان در این قبیل نظرسنجی‌ها اهمیت داشت. سنگربان پرسپولیس، اما در نهایت با آرای بالا و اختلاف زیاد نسبت به نفر دوم توانست به‌عنوان بهترین فوتبالیست آسیایی در تاریخ جام جهانی انتخاب شود و کیسوکه هوندای ژاپنی رتبه دوم را از آن خود کرد. از بین ۶۹۷ هزار و ۱۰۸ شرکت‌کننده، بیرانوند با کسب ۶۸ درصد آرا نفر اول شد و کیسوکه هوندا با ۲۴ درصد کل آرا نفر دوم شد، سامی الجابر عربستانی ۶ درصد رأی آورد و پارک‌جی‌سونگ که در منچستریونایتد یک مهره تأثیرگذار بود، تنها یک درصد رأی آورد که نشان می‌دهد کره‌ای‌ها چندان علاقه‌ای به شرکت در این‌گونه نظرسنجی‌ها ندارند!

بیرانوند بعد از تصاحب این عنوان مجازی اعلام کرد چنین جایزه‌ای از صدتا توپ طلا هم برایش باارزش‌تر است، چراکه با انتخاب مردم ایران به دست آمده و کنفدراسیون فوتبال آسیا دخالت مستقیمی نداشته است.

بعد از این اتفاق بود که این‌بار باز هم نام علیرضا بیرانوند در جمع ۱۰ بازیکن برتر آسیا از سوی کنفدراسیون فوتبال این قاره لحاظ شده است؛ البته درحال‌حاضر سایت استاد الدوحه این موضوع را نقل کرده که اغلب چنین خبر‌هایی با توجه به لابی قطری‌ها زودتر در اختیار این رسانه قرار می‌گیرد و به حقیقت تبدیل می‌شود. در نهایت، اما طعنه‌آمیز اینکه در سال ۲۰۲۰ علیرضا بیرانوند در بسیاری از دیدار‌های تیمش در پرسپولیس نیمکت‌نشین بوده و بوژیدار رادوشویچ حتی عملکرد قابل‌قبول‌تری نسبت به او داشته و به‌طورمثال بیرانوند در لیگ قهرمانان آسیا هم درخشش خاصی از خود نشان نداده و پرسپولیس نیز رتبه خوبی در دور گروهی ندارد.

مسابقات ملی هم برای بیرانوند مقابل بحرین و تیم ملی عراق چندان خوب نبود و منجر به دو شکست خارج از خانه برای سفیدپوشان ایران شد.

اپلیکیشن وابسته به باشگاه پرسپولیس نیز مصاحبه‌ای را با بیرانوند ترتیب داد که در این مصاحبه بیرانوند می‌گوید: «تا سه نشه بازی نشه!». هرچند خود بیرو نیز احتمالا با بسیاری از هواداران فوتبال هم‌عقیده است که در سال ۲۰۲۰ او درخشش قابل‌قبولی از خود نشان نداده که نامش در بین ۱۰ فوتبالیست برتر قاره آسیا قرار بگیرد و بعید به نظر می‌رسد همانند سال ۲۰۱۹ نیز او بتواند در اعلام نهایی سه نفر برتر قاره جایی داشته باشد. اگر او برای سومین‌بار نتواند به چنین عنوان باارزشی دست یابد، حداقل تفاوتش با سال‌های قبل این است که او زیاد هم ناراحت نخواهد شد، چون در قیاس با سایر بازیکنان عملکردش آن‌طور که باید قابل‌قبول نبوده است. البته که ادامه سال ۲۰۲۰ برای بیرانوند در کشور و لیگ بلژیک ادامه خواهد یافت، اما طبعا ۸۰ درصد حضور بیرانوند در سال ۲۰۲۰ با پیراهن پرسپولیس و تیم ملی ایران گذشته است و عملکرد او بر اساس یکی، دوماه تعریف نخواهد شد.

آن‌طور که از ظاهر امر پیداست، در دو مورد قبلی، حق با بیرانوند بود که در عین شگفتی، کنفدراسیون فوتبال آسیا آن جوایز را به قطری‌ها داد، اما برای مرتبه سوم «برد خبری» حضور بیرانوند است که اهمیت ویژه‌ای برای ای‌اف‌سی دارد.

برچسب ها: ییرانوند ، آسیا ، پرسپولیس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار