کد خبر: ۱۱۳۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶

سلامت نیوز: پدیده این روزهای بازار اقلام مبارزه با کرونا، ماسک‌های لاکچری غیراستانداردی‌ست که دست‌کم با قیمت‌هایی تا ۲۳۰هزار تومان بسته به نوع آن در پیج‌های اینستاگرامی به فروش می‌رسند! در همین حال معاون صنایع وزارت صمت درباره ماسک‌های مورد تایید سازمان غذاودارو سخن گفت و اعلام کرد:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،قیمت تمام‌شده هر واحد ماسک تولیدشده در کارخانه با احتساب هزینه حمل و فروش به بیش از ۱۰۰۰تومان می‌رسد. مهدی صادقی‌نیارکی اظهار کرد: بنا بر مصوبات جلسه ستاد مقابله با کرونا، ماسک مورد نیاز برای توزیع و فروش در مترو از محل تولیدات کارگاهی تامین خواهد شد.

او افزود: این ماسک‌ها از طریق اتاق اصناف و تعاونی تامین نیاز انجمن صنایع پوشاک تولید و توزیع خواهند شد.از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور و افزایش نیاز مردم به اقلام بهداشتی به‌ویژه ماسک، افراد زیادی با نیت‌خیر کمک به چرخه تامین آن، تحت‌نظارت سازمان غذاودارو و وزارت صمت وارد حوزه تولید شدند.

اما در مقابل، برخی نیز در همین فضا با هدف سودجویی و بدون در نظر گرفتن خصوصیت‌های لازم برای ماسک‌‌های مقاوم در برابر کووید19، شروع به دوخت و فروش ماسک‌هایی کردند که غالبا پارچه‌ای و بدون فیلترهای استاندارد هستند.کارشناسان تجهیزات و ملزومات پزشکی اعلام می‌کنند که ماسک‌های پارچه‌ای معمولی به‌ویژه پس از شست‌وشو برای پیشگیری از ویروس کرونا مناسب نیستند.

حتی گفته می‌شود بر اساس دستورالعمل جدید وزارت بهداشت، عمر مفید ماسک‌های پارچه‌ای مورد تایید معاونت غذا‌ودارو، تنها نزدیک به چهار ساعت است و در واقع هیچ ماسک قابل‌شست‌وشویی عملا کاربرد ندارد. ماسک‌های پارچه‌ای کارگاهی معمولا به صورت غیراصولی و از پارچه‌های نامناسب تهیه می‌شود که نه‌تنها تاثیری در مقابله با ویروس کرونا ندارند بلکه خود به بروز حساسیت‌های تنفسی نیز منجر خواهند شد.


توزیع ماسک کارگاهی در مترو
معاون صنایع وزارت صمت اعلام کرد با هماهنگی‌هایی انجام‌شده غرفه‌هایی در اختیار توزیع‌کنندگان قانونی ماسک‌های کارگاهی قرار خواهد گرفت. مهدی صادقی‌نیارکی تصریح کرد: مسئول قیمت‌گذاری و رسیدگی به نرخ‌ها در این حوزه سازمان حمایت است، اما در مجموع قیمت هر واحد ماسک درب کارخانه حدود 700تومان است که با احتساب هزینه حمل و فروش به بیش از 1000تومان می‌رسد.

او افزود: این قیمت‌ها مربوط به ماسک‌هایی است که در کارخانه و توسط دستگاه تولید می‌شوند؛ در حالی که ماسک‌های فروخته‌شده در مترو کارگاهی بوده و توسط نیروی انسانی و با چرخ خیاطی تولید می‌شوند که هزینه تمام‌شده را تا حدود زیادی افزایش می‌دهد.


ماسک 230هزار تومانی عروس!
در حالی که حرف و سخن‌ها حول قیمت دولتی ماسک می‌چرخد، نوع جدیدی از این کالا وارد بازار شده که البته با استانداردهای مورد تایید وزارت بهداشت نیز تناسبی ندارد! در هفته‌های اخیر برخی صفحات اینستاگرام در حال تبلیغات و فروش ماسک‌های لاکچری با قیمت‌های گزاف هستند. ماسک‌هایی که البته تنها برای زیبایی و تفاخر خریداری می‌شوند و عملا هیچ کاربردی در برابر بیماری ندارند! در مجموعه ماسک‌های لاکچری ماسک‌های ست با شال و روسری با قیمت‌هایی حدود 140هزار تومان و ماسک تکی این مجموعه نیز 48هزار تومان به فروش می‌رسد.

برخی هم با دوختن روبان همرنگ با پارچه ماسک به شیلد، این مجموعه را حدود 55هزار تومان می‌فروشند! همچنین قیمت ماسک‌های چرم در شکل‌های ساده بین 19 تا 30هزار تومان و شکل‌های خاص چندلایه آن حدود 189هزار تومان قیمت قیمت خورده است. ادمین یکی از صفحات فروش ماسک‌های لاکچری گفته است که برای عروس‌ها سفارش ماسک قبول می‌کند و یک مدل ماسک عروس مرواریددوزی شده را حدودا به قیمت 230هزار تومان عرضه می‌کند. گفتنی‌ست ماسک‌های کودکانه نیز از 19 تا 25هزار تومان قیمت می‌خورند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار