کد خبر: ۱۱۳۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
سیاستگزاری های حوزه سلامت وزارت بهداشت: منطبق با رویکرد" کرونا محوری" که به " الگوی سبک زندگی" جدید منجر خواهد شد

سلامت نیوز-*دکتر حسن جان فدا: آیا استانداردهای محیطی در مراکز بهداشت و بیمارستانها و مطبها منطبق با " کرونا محوری" است؟ بعنوان مثال اتاق انتظار در مطب ها باید باشد یا نباید باشد؟ آیا جایگزین آن توسعه امکانات اینترنتی به منظور کاهش زمان حضور بیمار و همراهان در مطبها خواهد بود؟ آیا بیمارستانهای تخصصی عفونی باید در هر استانی ساخته شود؟ محل ساخت چنین بیمارستانهایی در داخل شهر باشد یا بیرون شهر؟ آیا مهندسی ساخت بیمارستانها و مراکز بهداشت ما تغییر می کند؟ سیستم فعلی تهویه بیمارستانهای ما میتواند عامل شیوع ویروس کرونا باشد؟

به گزارش سلامت نیوز، هرچند که در اوایل شیوع نوپدیدی بنام کرونا عرض نمودم اما بدون تردید در دوران کرونا و پسا کرونا نیاز است تا استاندارهای رفتاری را در سنجش و ترازوی منطبق با کرونا دید.از مهمترین مولفه هایی که کرونا بر آن تاثیر ژرفی گذاشته و بطور مستمر نیز خواهد گذاشت، " الگوی سبک زندگی" است که جا دارد دراین خصوص یک سمینار کشوری با حضور اندیشمندان و صاحبنظران در حوزه های علوم انساانی اعم از اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و...تشکیل و با حضور اندیشمندان حوزه سلامت اعم از انسان شناسی، پزشکی اجتماعی، فلسفه واخلاق پزشکی، مدیریت سلامت، تخصصهای حوزه بالینی و رفتاری و... ابعاد آن مورد بحث قرار گیرد.


...واما آنچه در این مقال به آن اشاره و مورد هدف است چالش تاثیر کرونا بر" سبک زندگی" است. یک بازنگری در نظام سلامت که چگونه باید باشیم؟ مصداق های ذیل را در نظر بگیریم: آیا استانداردهای محیطی در مراکز بهداشت و بیمارستانها و مطبها منطبق با " کرونا محوری" است؟ بعنوان مثال اتاق انتظار در مطب ها باید باشد یا نباید باشد؟ آیا جایگزین آن توسعه امکانات اینترنتی به منظور کاهش زمان حضور بیمار و همراهان در مطبها خواهد بود؟ آیا بیمارستانهای تخصصی عفونی باید در هر استانی ساخته شود؟ محل ساخت چنین بیمارستانهایی در داخل شهر باشد یا بیرون شهر؟ آیا مهندسی ساخت بیمارستانها و مراکز بهداشت ما تغییر می کند؟ سیستم فعلی تهویه بیمارستانهای ما میتواند عامل شیوع ویروس کرونا باشد؟ آیا مطب ها بصورت مجتمع های پزشکی باید طراحی شوند تا امکانات پزشکی و پاراکلینیکی اعم از رادیولوژی، سیتی اسکن، ام آر آی، آزمایشگاههای تشخیص طبی و.... در یک جا متمرکز شوند و آسیب های احتمالی کرونا در سرویس دهی متمرکز به بیماران به جای پراکندگی با افزایش ترددهای جمعیتی به حداقل برسد؟
این سوالات و صدها سوالات دیگر نیازبه پاسخ های علمی دارند که اندیشمندان و پژوهشگران ما در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی وزارت بهداشت و وزارت علوم و...پاسخ خواهند داد.


در ادامه با نوشتن نامه سرگشاده به مقام وزارت بهداشت در این خصوص مطلب را ادامه خواهیم داد.

جناب آقای دکتر سعید نمکی
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران
با درود و سپاس به درگاه ایزد متعال
امروزه ایران اسلامی با افتخار در تمام عرصه ها بخصوص عرصه علوم پزشکی از شاخص ترین کشورهای منطقه و در برخی تخصص ها در جهان صاحب مقام است و بحمدلله و المنه که در آزمون بزرگ الهی و مقابله با کرونا حماسه ساز شد و تاریخ ایران و جهان به بزرگی، صلابت، رشادت، درایت، ایثار و بذل جان و مال و... مردم و متخصصان در این پیکار گواهی می دهند. انشالله با تداوم این روند به ممد الهی کرونا را شکست قطعی خواهیم داد.
همانطور که مستحضرید و به دلیل اهمیت آن برای کشور ایران بر آن تاکید دارم" استفاده از فرصت بسیار مغتنمی که در این تهدید جهانی می توان از آن استفاده کرد" و آن نقش جمهوری اسلامی ایران در ارائه " الگوی سبک زندگی منطبق با کرونا" در ابعاد مختلف در حوزه سلامت است که قطعا به تولید مقالات و افزایش ظرفیتهای شرکت های دانش بنیان و صادرات خدمات پزشکی و فعالیتهای فنی و مهندسی و...در حوزه پزشکی منجر خواهد شد.اگرچه در حوزه تولید مقالات شروع خوبی شده است و درخصوص شرکت های دانش بنیان فعالیتهای خوبی درحال انجام و محصولات خوبی تولید شده است لیکن راه بسیار طولانی است.
بدون تردید در سالی که توسط مقام معظم رهبری به جهش تولید نامگذاری شد استفاده از این ظرفیتها به رشد تولید ملی کشور در این جهان کرونا زده (که اکثر کشورها با چالش های بزرگ و ادامه دار اقتصادی مواجه اند) منجر خواهند بود و اثرات آن تا دهه ها برجای خواهد ماند. ملت بزرگ و موقعیت شناس ایران در ادامه استراتژی احیای تمدن ایرانی اسلامی خود میتواند تمدن سازسبک زندگی پسا کرونا باشد و این مهم به تدوین چشم انداز و تلاش ما بسته است.
لذا پیشنهاد دارم تا از همه اندیشمندان و صاحبنظران علوم انسانی( علوم اجتماعی، تربیتی و...)، زیستی و پزشکی و وابسته، بالینی، علوم رفتاری، فنی و مهندسی، آموزشی، آی تی و...دعوت شود تا در این اتفاق بزرگ تمدن ساز شرکت و الگویی برای ارتقای سلامت و امنیت و آرامش جهانیان ارائه دهند. مطمئنم با مدد الهی و درایت حضرتعالی و تلاش های مدیران و صاحبنظران از این فرصت طلایی و تاریخی میتوانیم استفاده لازم را ببریم.

*دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد/دکترای تخصصی مدیریت بهداشت و درمان و تحلیلگر حوزه سلامت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار