کد خبر: ۱۱۵۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹
وقتی تناقض در مدیریت شهری به اوج می‌رسد
اعلام چند باره زمان از سرگیری طرح ترافیک در تهران و لغو برنامه اعلام شده به یک کلاف سردرگم مدیریتی تبدیل شده است.




سرویس اجتماعی-

بالاخره طرح ترافیک در تهران اجرا خواهد شد یا خیر؟ بالاخره سلامت مردم در خطر هست یا نه؟اگر هنوز کرونا تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان به حساب می‌آید و شرایط ابتلا با قبل از عید تفاوتی نکرده است، دلیل این همه اصرار برای اجرای مجدد طرح ترافیک از سوی مسئولان شهری چیست؟در این شرایط برای شهروندان حفظ سلامت با معطل شدن در ترافیک و دیر رسیدن مهم‌تر است یا کاهش ترافیک، عدم پارک دوبل و ابتلا به بیماری و به قول معروف «هرگز نرسیدن»؟ آیا مشکلات مالی و عدم پرداخت بدهی‌های شهری از سوی دولت،گریبان مدیران شهری را گرفته است تا بدون اعتنا به سلامت شهروندان تصمیمات خود را اجرایی کنند؟ آیا وزارت بهداشت و مدیران شهری تهران در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا به جمع‌بندی مسائل نمی‌رسند که قادر به اتخاذ تصمیمی واحد نیستند؟
این‌ها و بسیاری سؤالات دیگر ،مسائلی است که این روزها ذهن بسیاری از شهروندان تهرانی را به خود مشغول کرده است.
 تناقض در مدیریت شهر 10 میلیون نفری
 به اوج می‌رسد!
 جالب آنجاست که تناقض در اخبار اجرا و یا عدم اجرای طرح ترافیک زمانی به اوج می‌رسد که پس از چند بار اعلام خبر اجرای طرح در روزهای گذشته، در نهایت بنابر اعلام قطعی معاون شهردار تهران، مدیر روابط عمومی شهرداری و حتی معاون استاندار تهران طرح قرار بود قطعاً و موکداً بعد از عید فطر یعنی از روزگذشته (سه شنبه 6خرداد) اجرا شود و درست در نیمه‌های شب، هنگامی که بستر انتقال خبر و اطلاع‌رسانی عمومی به حداقل می‌رسد، ناگهان مدیر روابط عمومی شهرداری در توئیتر اعلام می‌کند که براساس تماس تلفنی وزیر بهداشت با شهردار تهران و برای «حفظ سلامت شهروندان» طرح ترافیک اجرا نخواهدشد، با این نوع از ادبیات اطلاع‌رسانی به نظر می‌رسد مسئولان شهری تا نیمه‌های شب نمی‌دانستند که اجرای مجدد طرح ترافیک و در نتیجه هجوم مردم به مترو واتوبوس، یک تهدید بالقوه برای سلامت شهروندان و شروع موج مجدد شیوع کرونا خواهد بود و با یک تماس تلفنی متوجه موضوع شده و بر سر شهروندان منت می‌گذارند!
این نوع از روش مدیریت شهری که مدت‌هاست اسیر تناقض و عدم ثبات در اجرای تصمیمات است، برای مردمی که همچنان براساس هشدارهای خود مسئولان شانه به شانه کووید19 در شهر زندگی می‌کنند، مطمئناً نتیجه‌ای جز بلاتکلیفی، آسیب دیدن، افزایش نگرانی و اضطراب چیزی در بر نخواهد داشت و به دلایل مختلف قابل نقد و تذکر است.
 اصرار بی‌دلیل
 برای به خطر انداختن سلامت شهروندان!
عدم توجه به سلامت شهروندان و پافشاری مدیران شهری بر اجرای محدودیت‌های رفت وآمد در شهر یک بار دیگر صدای وزارت بهداشت را در آورد.
پنجشنبه هفته گذشته بود که کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت از اصرار عجیب مسئولان شهری برای اجرای طرح ترافیک و در نتیجه گسیل جمعیت انبوه شهروندان به سمت وسائل حمل‌ونقل عمومی به شدت انتقاد کرد و گفت: «نمی‌دانیم منطق برقراری مجدد طرح ترافیک چیست، کشور در وضعیت عادی نیست و تهران وضعیت فراز و نشیب در هفته‌های اخیر داشته و نمی‌توانیم بگوییم حتی وضعیت سفید دارد. اولویت ما رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی است و آلودگی هوا نیست. نظر وزیر بهداشت به صراحت این است که تا اطلاع ثانوی اجرای طرح ترافیک در هیچ کدام از شهرهای بزرگ منطقی نیست و قطعا با آن مخالف هستیم و بر اساس شرایط، ارزیابی ریسک و خطر نه تنها اجرای طرح ترافیک به پیشگیری از انتقال کرونا نمی‌کند بلکه با سوق دادن مردم به سمت استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی ممکن است مشکلاتی به ویژه در شهر تهران در هفته‌های بعد ایجاد کند لذا نظر وزارت بهداشت درباره اجرای طرح ترافیک مشخص و صریح اعلام شده است و همچنان با اجرای طرح ترافیک تا اطلاع ثانوی مخالف هستیم.»
عدم توانایی حمل‌ونقل عمومی
 برای حفظ فاصله فیزیکی
در شرایطی که عدم شفافیت مدیران شهری با مردم و بهانه کردن پارک دوبل در مرکز شهر، افزایش بار ترافیکی و افزایش آلودگی هوا از جمله دلایل نه چندان قابل قبول برای «پایان دادن به عدم اجرای طرح ترافیک» در شهر شمرده می‌شود، به اعتقاد کارشناسان و مدیران شهری، حمل‌ونقل عمومی پایتخت به دلایل مختلفی به هیچ عنوان ظرفیت حفظ فاصله فیزیکی مسافران و در امان ماندن از انتقال بیماری را ندارد.
جالب آنجاست که فرنوش نوبخت، مدیرعامل مترو نیز هفته گذشته با فرض اینکه طرح ترافیک آغاز خواهد شد، به مردم هشدار داده بود که با اجرای طرح ترافیک از استفاده از مترو در ساعات پیک آن پرهیز کنند. حال شهروندی که با اجرای طرح ترافیک اجازه استفاده از خودروی شخصی را ندارد و از حضور در ساعت شلوغی مترو نیز منع می‌شود باید چطور در شهر حاضر شود؟
حمل‌ونقل عمومی شهرهای بزرگ به ویژه تهران از مدت‌ها پیش از این نیز در بحران به سر می‌برد و علاوه‌بر عدم تناسب آن با جمعیت مسافران درون شهری پایتخت از نظر کمی، در بسیاری از بخش‌ها نیز دچار فرسودگی و استهلاک بالا شده است،به طوری که چند روز پیش «محمود ترفع» مدیرعامل اتوبوسرانی تهران با انتقاد از عدم انجام تعهدات دولت در قبال اتوبوسرانی تهران از فرسودگی بالای 50درصدی این ناوگان خبر داده بود.
پرواضح است حمل‌ونقل عمومی پایتخت با محوریت مترو تهران که به اعتقاد رئیس‌شورای شهر تهران، نزدیک 8سال است هیچ کمک قابل توجهی از سوی دولت ندیده و در ایام قبل از کرونا و به خصوص در ساعات اوج رفت و آمد خودش به تنهایی بحرانی عظیم برای شهر تلقی می‌شد، در صورت بازگشت سیل عظیم مسافران به آن بستری خطرناک برای انتقال و گسترش ویروس و بازگشت پایتخت به بحران کرونایی قبل از نوروز خواهد بود. همانطور که پیش از این، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، ناوگان حمل‌ونقل عمومی را با سهم 26 درصدی در انتقال ویروس، مهم‌ترین عامل انتقال بیماری دانسته بود.
اصرار بر تصمیم غیر منطقی!
در هر صورت در شرایطی که بسیاری از مدیران ازجمله وزیر بهداشت، مدیر ستاد مقابله با بحران کرونا در تهران و حتی مدیرعامل مترو در مورد استفاده از حمل‌ونقل عمومی پایتخت هشدار می‌دهند، اصرار مسئولان و مدیران شهری برای عدم استفاده از وسائل نقلیه شخصی و روی آوردن مردم به حمل‌ونقل عمومی، تصمیمی منطقی به نظر نمی‌رسد.
به نظر می‌رسد با توجه به آنچه که گفته شد، بهتر است مسئولان شهری با محرم دانستن مردم و بیان مشکلات بودجه‌ای و همکاری با وزارت بهداشت برای حفظ سلامت شهروندان، تصمیماتی شایسته برای کلان شهر تهران اتخاذ کرده و از به خطر انداختن جان مردم و افزایش اضطراب در میان شهروندان به بهانه‌های غیرضروری و نامشخص در شرایط بحرانی کرونا اجتناب کنند.
حال که رئیس‌شورای شهر تهران نیز معتقد است توقف درآمد فروش طرح ترافیک برای مدیریت شهری ضرر محسوب نمی‌شود، مسئولان شهرداری نیز این اطمینان را به مردم بدهند که این همه اصرار بر اجرای طرح ترافیک دلیلی جز نیاز مالی شهرداری دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار