کد خبر: ۱۱۷۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
حاشیه های جالب نشست امروز مجلس شورای اسلامی
نشست نمایندگان در بهارستان امروز حواشی بسیاری داشت. از رویارویی دو وزیر اقتصادی رو در روی هم تا انتقاد نماینده تهران از تاخیر وزیر اقتصاد که خواستار اخراج او از مجلس شد.

رویارویی وزیر اقتصاد در برابر وزیر اقتصاد!

نشست نمایندگان در بهارستان امروز حواشی بسیاری داشت. از رویارویی دو وزیر اقتصادی رو در روی هم تا انتقاد نماینده تهران از تاخیر وزیر اقتصاد که خواستار اخراج او از مجلس شد.

جلسه علنی امروز مجلس با حواشی همراه بود از نقد وزیر احمدی نژاد به دولت در روز حضور وزیر اقتصاد در صحن علنی تا اظهارات نماینده ای که می گفت اقتصاد را در حد کوچه و بازار می داند.

امروز مجلس مهمان ویژه اقتصادی داشت. فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد اولین وزیری بود که مخاطب اولین سال نمایندگان جدید قرار گرفت. او که به خاطر تصادف با تاخیر به مجلس رسیده بود هم انتقادات و پیشنهاد مجلسی ها را شنید هم پاسخ های مبسوط خود به سوالات آنها را ارائه کرد. 

فرهاد دژپسند نتوانست سر ساعت در مجلس حاضر شود و با دقایقی تاخیر در صحن علنی حضور پیدا کرد موضوعی که انتقاد برخی نمایندگان مجلس را به دنبال داشت و علی خضریان نماینده تهران در تذکری خطاب به محمدباقر قالیباف که ریاست جلسه را به عهده داشت گفت: این ماده درخصوص وظایف و اختیارات هیات رئیسه و حفظ شأن و منزلت، اقتدار مجلس و دفاع از حقوق و جایگاه نمایندگان است؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار بود ساعت ۸ صبح در صحن مجلس حاضر باشد، اما نزدیک به ۲۵۰ نماینده مجلس بیش از نیم ساعت منتظر حضور ایشان بودند، یعنی ۱۲۵ ساعت کاری.

او ادامه داد: آیا این مجلس به اندازه اینکه در زمان مناسب به پرواز برسد، ارزشمند نیست و جایگاه و شأن آن نباید حفظ شود؟ پیشنهاد من به هیات رئیسه این است که وزیر بازگردند و در زمان دیگری به مجلس بیایند تا متوجه شوند در زمان مقرر و قانونی در مجلس حضور پیدا کنند.

قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: اینکه وزرا باید سروقت در مجلس حضور یابند، بحث درستی است، اما مطلع شدیم که خودروی وزیر در مسیر تصادف جزئی داشته که چند دقیقه با تاخیر حضور یافته و جلسه هم سر وقت برگزار شد.هر وزیر یا مسئولی که به مجلس دعوت می شود باید در زمان مناسب و سروقت حضور داشته باشد و عذر وزیر اقتصاد موجه است. 

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز وقتی پشت تریبون قرار گرفت تا گزارش خود را ارائه کند ضن عذرخواهی از تاخیرش گفت این تاخیر به دلیل تصادفی بود که در اتوبان مدرس رخ داده بود البته نمی‌دانم چطور آن نیم ‌ساعت گفته شد.

او با اشاره به سالگرد حمله تروریستی به مجلس گفت: اینجا جمع شده‌ایم تا مشکلی را حل کنیم نه اینکه درگیر حواشی‌ تصنعی شویم. 

عدم رسیدگی به مجوز کارگزاری بورس در هیئت مقررات‌زدایی و رفع انحصار از این مجوز عمده محور سؤال نمایندگان از وزیر اقتصاد بود.

دو وزیر بهم رسیدند

نکته جالب در خلال بررسی این سوال، اظهارات وزیر اقتصاد احمدی نژاد بود. شمس الدین حسینی که تریبونش برای بیان اظهاراتش باز شده بود، گفت: باید اذعان کنیم در شرایط تحریم و رکود ناشی از کرونا اداره کشور دشوار است ولی این مانع نمی شود که مسائل را موشکافی کنیم.

وی سپس نقدهایی را به دولت روحانی روانه کرد و گفت: حجم وسیعی از آمار در مجلس خوانده می‌شود اما باید به سازگاری این اطلاعات توجه کنیم. چطور تولید رشد نداشته ولی یک میلیون و ۸۰۰ شغل خالص ایجاد شده است. چطور رشد اقتصادی منفی بوده ولی نرخ بیکاری کاهش یافته است.

شمس الدین حسینی ضمن تشکر از اقدامات و زحمات دژپسند وزیر اقتصاد دولت روحانی، گفت: در ماجرای سهام عدالت از دولت می خواهم بیانیه سه بندی رهبری درباره سهام عدالت را متصل به بیانیه ۸ بندی ایشان ببیند. اتفاقات عجولانه ای اتفاق می افتد درحالیکه در بحث آزادسازی ضوابط و مقررات باید به گونه ای صورت بگیرد که ارزش سهام از بین نرود. 

حسینی گفت: بازار سرمایه ما از نظر گردش مالی وضعیت خوبی دارد اما معاملات معمولا دست دوم است. عرضه اولیه خوب است اما موضوع مهمتر پذیره نویسی سهام است که در صحبت‌های آقای وزیر بود، از این فرصت می‌توانیم استفاده کنیم تا بخشی از کندی‌های تامین مالی و لختی تولید را نجات دهیم.

غضنفرآبادی: اقتصاد را در حد کوچه و بازار می دانم

اما نماینده بم از دیگر نمایندگانی بود که در جریان سوال از وزیر اقتصاد تریبونش باز شد. موسی غضنفرآبادی گفت: بنده اقتصاد کلاسیک بلد نیستم و فقط در حد کوچه و بازار اقتصاد می‌دانم. در سال ۱۳۹۶ یکی از اخلالگران نظام اقتصادی که یک پیک موتوری بود دستگیر شد. او به اتهام خرید و فروش ۱۸۰ میلیون دلار ارز دستگیر شده بود همکاران ما از ایشان پرسیدند که آیا شما نمی‌ترسید که نرخ ارز پایین بیاید و خسارت ببینید و او با جدیت گفت نرخ ارز پایین نمی‌آید.

وی گفت: ما از پاسخ او تعجب کردیم که چطور یک پیک موتوری با قطعیت می‌داند که دیگر نرخ ارز پایین نمی‌آید، اما رییس کل بانک مرکزی آن دوره وعده پایین آمدن نرخ ارز می‌داد. ما قصد داریم تا بند ناف اقتصاد را از نفت قطع کنیم باید ببینیم چه کاری می‌توان انجام داد. در وهله‌ اول باید سرمایه‌ گذاری رشد کند اما باید پاسخ داد که چرا رشد سرمایه‌ گذاری محقق نمی‌شود. این‌که ما صرفا گزارش ارائه کنیم کافی نیست.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار