کد خبر: ۱۱۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۶
مدیران صنعت چای هند اعلام کردند صادرات چای ارتدکس هندی به ایران امسال با حل مسئله آلودگی به سموم آفت کش میان دو کشور، دو برابر می‌شود.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، پایگاه اینترنتی هندی اکونومیک تایمز در گزارشی نوشت: چای کاران هندی صادرات 30 میلیون کیلوگرم چای به ایران در سال 2015 را هدف گرفته اند.
 
اعظم مونم، نایب رییس انجمن چای هند به اکونومیک تایمز گفت: دو کشور به منظور تسهیل تجارت چای یک کمیته کاری مشترک متشکل از نمایندگان ایرانی و هندی تشکیل داده اند. این کمیته مسئول رفع موانع فنی و تسهیل تجارت است.
 
نمایندگان تجارت چای هند اخیرا به ایران سفر کردند تا تجارت میان دو کشور را بهبود بخشیده و در مورد مسئله وجود سموم آفت کش در برنج هندی صادرشده به ایران فضا را روشن کنند.
 
نمایندگان تجارت چای ایران هم قرار است ماه آینده به هند سفر کنند. دو کشور یادداشت تفاهمی امضا کرده اند که طبق آن ایران توافق کرده است امسال از هند 30 میلیون کیلوگرم چای وارد کند. تلاش‌های هند در شرایطی صورت می‌گیرد که سریلانکا و کنیا به شدت در تلاش هستند تا وارد بازار ایران شوند.
 
بر اساس آمار مقامات انجمن چای هند، ایران در فاصله آوریل تا دسامبر سال گذشته 12.20 میلیون کیلوگرم چای از هند وارد کرد و برآورد می‌شود میزان وارداتش در کل سال 2014 به 16 میلیون کیلوگرم رسیده است.
 
بر اساس این گزارش، میزان کل صادرات چای هند در 9 ماهه اول سال مالی جاری این کشور به 141.83 میلیون کیلوگرم رسید که در مقایسه با 166.36 میلیون کیلوگرم در مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.
 
ایران بازار صادراتی بزرگی برای چای هندی بوده و حاضر است برای چای مرغوب قیمت بالاتری بپردازد.
 
چای ارتدکس به روش رسمی و معمولی تولید می‌شود. هند در سال 2014 به دلیل خشکسالی که بر کیفیت برگ‌های چای تاثیر گذاشت، نتوانست حجم بالایی چای ارتدکس تولید کنند.
 
هند که دومین تولیدکننده بزرگ چای در جهان است، عمدتا چای نوع ارتدکس را به عراق، ایران و روسیه صادر می‌کند. سازمان صلح سبز هند مرداد ماه امسال در گزارشی اعلام کرد آفت کش‌هایی که از سوی سازمان جهانی بهداشت بسیار خطرناک شناخته شده‌اند در برندهای چای معروفی که در هند فروخته می‌شوند و به کشورهای مختلف از جمله ایران نیز صادرات دارند، کشف شده است. با اینهمه کمیسیون چای هند که سازمان دولتی نظارت کننده و حامی این محصول است، این گزارش را در کرده بود.
برچسب ها: صادرات ، چای ، هندی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار