کد خبر: ۱۱۹۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷
رئیس جهاد کشاورزی همدان گفت: افزایش سطح زیر کشت کشت گلخانه‌ای از کارهای مهم و راهبردی برای جهش تولید در استان است و در سند توسعه سه ساله استان، هرسال ۷۰ هکتار به ظرفیت موجود افزوده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، منصور رضوانی جلال، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان همدان از تدوین سند توسعه سه سال استان برای جهش تولید خبر داد و اظهار داشت: کشت گلخانه‌ای از بخش‌های مهم این سند بوده و با رویکرد جدید هرسال 70 هکتار به مساحت زیر کشت سطح گلخانه‌ای استان افزوده می‌شود.

وی بیان کرد: درخواست متقاضیان برای ایجاد 140 هکتار گلخانه به بانک معرفی شده که 110 هکتار آن مصوبه گرفته و به بانک کشاورزی کشور ارسال شده است.

رضوانی جلال، کلزا و سیب زمینی را از مسئولات مهم تولید استان عنوان کرد و افزود: کلزا کشت مهم و اساسی در کشور است و هر سال 5 هزار تن از این محصول در استان تولید می‌شود، اما کشاورزان به دلیل قیمت پایین آن در مقایسه با دیگر کشت‌ها، رغبت کمتری به کاشت آن دارند.

وی با بیان اینکه همدان بارانداز سیب زمینی کشور است، اعلام کرد: 25 درصد سیب زمینی کشور در استان همدان تولید می‌شود و به منظور حفظ این ذخیره غذایی، تعداد زیادی سردخانه ایجاد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در حال حاضر ظرفیت ذخیره بیش از 175 هزار تن سیب زمینی در استان وجود دارد که با استفاده از آن‎ها می‌توان محصولات را بیش از 7 ماه در سردخانه نگهداری کرد و ضایعات این محصول از 25 درصد به 5 درصد کاهش یافته است.

رضوانی جلال افزود: سردخانه‌هایی با ظرفیت بیش از 200 هزار تن هم در حال ساخت است که بهره‌برداری از آن‌ها کمک بزرگی به این حوزه می‌کند.

 

وی از تلاش جهاد کشاورزی برای برندسازی محصولات خبر داد و گفت: سیر، گردو، کشمش، هلو، رازیانه و گشنیز از محصولاتی است که قابلیت برندسازی را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: طی 10 روز گذشته با مصوبه ستاد مقابله با کرونا افراد زیان‌دیده در حوزه کشاورزی در رسته‌های مختلف اعم از مرغداری‌ها، تولید ماهیان زینتی و گل‌های تزیینی مشمول حمایت می‌شوند.

رضوانی جلال با اشاره به طرح‌های هفته جهاد کشاورزی در همدان هم گفت: 47 طرح در این هفته به بهره‌برداری می‌رسد که برای آن‌ها 40 میلیارد تومان هزینه شده و برای 689 نفر اشتغال زایی به دنبال دارد.

وی افزود: از این تعداد 21 مورد در بخش آب و خاک، 7 تولیدات دامی، 8 مورد شیلات، 5 مورد صنایع کشاورزی، 6 مورد تولیدات گیاهی و 3 مورد منابع طبیعی است.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان هم گفت: 77 درصد زمین‌های کشاورزی آبی همدان معادل 155 هزار هکتار به شبکه آبیاری نوین تجهیز شده و بخشی از زمین‌های آبی هم قابلیت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری را ندارند.

امیر لاهوتیان افزود: مقدار بازدهی آبیاری نوین کشور در سال 97 نزدیک به 45 درصد است که این رقم در استان به 50 درصد می‌رسد و مقدار صرفه‌جویی حاصل از آبیاری نوین در استان همدان 500 میلیون مترمکعب و در کشور 8 میلیارد مترمکعب است.

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان همدان هم از حدنگاری زمین‌های کشاورزی استان خبر داد و گفت: این کار برای شناسنامه‌دار شدن زمین‌ها انجام می‌شود و 36 هزار هکتار حدنگاری شده است.

هوشنگ کرمی افزود: 270 هزار هکتار از زمین‌ها هم رفع تداخل شده و هزار و 200 مورد تغییر کاربری غیرمجاز هم شناسایی شده که برای آن‌ها حکم قلع و قمع یا جریمه صادر شده است.

انتهای پیام/744/ ع

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار