کد خبر: ۱۱۹۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
شرکت ایران خودرو به‌ عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان کشور پس از ۲ سال به تعهد خود عمل کرد و خودرو‌های ثبت نامی سال ۹۷ را امسال به متقاضیان تحویل داد، اما تحویلی که مشکلاتی را به همراه داشت. هیچ خودرویی بدون پلاک اجازه خروج از کارخانه را ندارد.

هشدار! مردم خودرو‌های صفر یورو ۴ را از کارخانه تحویل نگیرند

شرکت ایران خودرو به‌ عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان کشور پس از ۲ سال به تعهد خود عمل کرد و خودرو‌های ثبت نامی سال ۹۷ را امسال به متقاضیان تحویل داد، اما تحویلی که مشکلاتی را به همراه داشت.

طبق ماده ۴ قانون هوای پاک قرار بود از ابتدای سال گذشته فروش خودرو‌های یورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوز‌های آلایندگی و استاندارد‌های یورو ۵ اقدام کنند، اما به خاطر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا امسال به تعویق افتاد و از ابتدای سال جاری فروش این گونه خودرو‌ها ممنوع شد.

همچنین در ماه‌های گذشته پیش‌فروش محصولات یورو ۴ شرکت ایران خودرو خبرساز شد و نگرانی‌هایی را برای خریداران ایجاد کرد.

اکنون شرکت ایران خودرو تعداد زیادی از خودرو‌های یورو ۴ خود را تحویل داده است، این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست تأییدیه لازم را برای شماره گذاری این گونه خودرو‌ها نمی‌دهد.

در زمان شماره گذاری خودرو باید سازمان ملی استاندارد گواهی پاس شدن استاندارد‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست گواهینامه مربوط به دارا بودن مجوز یورو۴ را از نظر آلایندگی صادر کند و تا این دو گواهینامه صادر نشود، پلیس خودرو را شماره گذاری نمی‌کند.

اگر خودروساز به تعهد خود مبنی بر تولید خودرو‌های یورو ۵ عمل نکند و سازمان حفاظت محیط زیست هم در این زمینه گواهی مربوطه را صادر نکند، خودرو‌های یورو ۴ شماره گذاری نمی‌شوند.


بیشتر بخوانید: 


در همین راستا به سراغ سرهنگ محمد علی زارع معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا رفتیم تا درباره شماره گذاری پلاک‌ خودروهای یورو ۴ بیشتر بدانیم.

سرهنگ محمد علی زارع معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا اظهار کرد: پلیس راهور ناجا برابر قانون پس از اخذ تأییدیه سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست، خودرو‌ها را شماره گذاری می‌کند.

معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا افزود: برابر ماده ۴ قانون هوای پاک، این خودرو‌ها مستلزم اخذ تأییدیه از سازمان محیط زیست هستند و پیش فروش و فروش آن‌ها ممنوع است.

او با بیان اینکه این خودرو‌ها باید تأییدیه لازم را اخذ می‌کردند، گفت: اگر تأییدیه لازم را از سازمان حفاظت از محیط زیست اخذ کنند، شماره گذاری می‌شوند.

سرهنگ زارع با بیان اینکه اگر سازمان محیط زیست تأییدیه دهد، منعی برای شماره گذاری نداریم، گفت: بر اساس قانون پیش فروش خودرو‌هایی که تأییدیه ندارند، ممنوع است.

معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا افزود: خودروساز باید تأییدیه را از محیط زیست دریافت کند و به پلیس ارائه دهد.

او با بیان اینکه باید تولید کننده اول مجوز‌های لازم را اخذ کند، گفت: هیچ خودرویی بدون پلاک اجازه خروج از کارخانه را ندارد.

در این میان جالب است بدانید که خریداران خودرو پس از اعلام شرکت ایران خودرو مبنی بر تحویل خودروهایشان، با خوشحالی نسبت به دریافت وسایل نقلیه خود اقدام کردند، اما خبر از دردسر‌های آینده این موضوع نداشتند.

تعدادی از هموطنان در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفتند که خودرو‌های سمند یورو ۴ خود را از شرکت ایران خودرو بدون پلاک تحویل گرفتند که البته طبق اعلام پلیس راهور تحویل خودرو بدون پلاک قانونی نیست.

حال با توجه به اینکه این خودروها شماره گذاری نمی‌شوند، باید دید که شرکت ایران خودرو چه برنامه ای برای حل مشکل مشتریان خود در نظر خواهد گرفت و همچنین مردم هم باید از تحویل خودروهای فاقد پلاک خریداری شده خود از خودروسازان خودداری کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار