کد خبر: ۱۲۱۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
رئیس جمهور گفت: بسیاری از مسائل در سایه کرونا درهم تنیده است. در داستان پدیده کرونا داستانی نظیر آن را در طول قرن گذشته نداشتیم.
صراط:
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی اظهار داشت: بسیاری از مسائل درسایه کرونا در هم تنیده است. در داستان پدیده کرونا داستانی نظیر آن را در طول قرن گذشته نداشتیم. در دنیا یک پدیده به این اندازه پیچیدگی داشته باشد نداشتیم و امروز جوامع مختلف در سایه این پدیده خطرناکی که به وجود آمده با مسائل بسیار متعددی روبرو شده‌اند.

به گزارش تسنیم، وی افزود: مثلاً رشد اقتصادی دنیا به طور متوسط در سال ۲۰۱۹، ۲.۹ دهم بوده است. در در سال ۲۰۲۰ با این ویروس که رو به رو شدیم رشد اقتصادی جهانی به منفی سه درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که این ویروس تحولات بزرگی را به صورت منفی در اقتصاد دنیا به جا گذاشته است.

رئیس‌جمهور گفت: وزارت بهداشت در مبارزه با کرونا کار بسیار بزگی انجام دادند و و ما در برابر پزشکان و سیستم درمان تواضع می‌کنیم و شکر‌گزار هستیم.

روحانی با بیان این مطلب که ما از روی اول با مردم قرار گذاشتیم زندگی مردم باید توأم با پروتکل بهداشتی در چرخش باشد و تمام مراکز تولیدی باید به تولید خود ادامه دهند، تصریح کرد: تمام فروشگاه‌ها و واحد‌های تولیدی به طریقی فعال بودند، مدتی بقیه را تعطیل کردیم مغازه‌ها و پاساژ‌ها را تعطیل کردیم حتی سفر مردم نیز کنترل شد و سفر نیز برای مدتی تعطیل شد. در مرحله بعد با مردم قرار گذاشتیم و گفتیم گشایش آغاز می‌شود به شرطی که همه مردم کمک و یاری کنند در زمینه مراعات پروتکل‌های بهداشتی، و گفتیم هرچه گشایش اضافه شود باید دقت در اجرای پروتکل بهداشتی هم به همان نسبت بیشتر شود در غیر این صورت شدنی نبود ما دچار مشکل می‌شدیم و این مشکل هم در قدم اول برای خود مردم است.

وی اضافه کرد: صدا و سیما بیشتر باید در این زمینه تلاش کنند و کسی نباید ابتلا به این بیماری پنهان کند. طرف نباید به آزمایشگاه بگوید که اگر تست من مثبت شد خواهش می‌کنم به کسی اطلاع نده و خودم میگویم.

روحانی گفت: پس این کار از نظر فرهنگی در جامعه ما به یک معضل تبدیل شده است. من با مردی آشنا شدم که طرف در روز امتحانش روز قبل تستش مثبت بوده، اما نگفته تا امتحان آموزش رانندگی را بدهد. خب این از نظر فرهنگی کار درستی نیست، هرکسی مبتلا شد، باید بگوید به قرنطینه برود و ایزوله کند، آزمایشگاه‌های ما هم موظف هستند اطلاع دهند و گرنه نمی‌شود که فردی آلوده شد برود بقیه را آلوده کند لذا ما اگر می‌خواهیم به یک نفری نزدیک شویم مبنا را باید بر این بگذاریم که او مبتلا به ویروس کروناست.


وی تصریح کرد: جا‌هایی که معمولاً مثل رستوران‌ها همایش‌ها و تالار‌های پذیرایی و باشگاه‌های ورزشی مساجد و مصلی جزء موارد ۳ و ۴ در لیست قبلی ما بود، جا‌هایی که اکنون ستاد استانی اعلام می‌کند که این پنج شهرستان من شرایط قرمز دارند و کمیته‌های ما نیز موافقت می‌کند در ستاد پنجشنبه تصویب کردیم هر کجا چنین وضعیتی داشت حداقل برای یک هفته ممنوعیت را اعلام کنند و اگر نیاز بود مجدداً برای هفته دیگر نیز ادامه دهند تا شرایط عادی شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه خیلی مهم است که مشاغل را مد نظر قرار دهیم، گفت: اگر رستورانی همه اصول و پروتکل‌ها را مراعات می‌کنند، اجازه بدهیم کارش را ادامه دهد و اگر رستورانی مراعات نمی‌کنند تذکر دهیم و اگر رعایت نکرد آنجا را برای چند روز ببندیم.

روحانی افزود: به کمیته بهداشتی و امنیتی می‌گویم راجع به کسانی که بیماری را مخفی میکند طرحی بیاورند و آن را تصویب کنیم، این مخفی کردن بیماری نوعی تجاوز به حقوق دیگران است و من که مخفی می‌کنم و بیماری‌ام را نمی‌گو، یم نسبت به خانواده، دوست، همکار، سایر افراد مسئولیت دارم. وقتی ابتلای خود را اطلاع نمی‌دهم و حتی ماسک هم نمی‌زنم درست نیست. باید این فرهنگ را جا بندازیم که ماسک استفاده کنیم و بیماری خود را اطلاع دهیم تا از بیماری عبور کنیم.

این خبر تکمیل می‌شود...
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار