کد خبر: ۱۲۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته ای که گذشت؛
در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

زالی: طرح ترافیک باید برای یک هفته لغو شود

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران اظهار کرد: ۴۴۰۰ نفر از کادر درمانی در تهران به کرونا مبتلا شده‌اند که در آینده از نظر نیرو ما را دچار مشکل می‌کند. بیمارستان‌های تهران بین ۳۰ تا ۷۵ درصد دچار کاهش درآمد شدند. بسیاری از بسته‌های حمایتی برای اقشار کم‌درآمد که درخواست حمایت از آن‌ها را داشتیم، با کندی زیادی انجام می‌شود. آن چیزی که پس از درخواست ما از ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شد، مطلقاً با خواسته‌های ما منطبق نبود و بسیار حداقلی بود. درخواست ما این است که حتماً پروفایل اجرایی به شدت تغییر کند و اماکن کاری حداکثر با ۵۰ درصد ظرفیت کار کنند.

زالی تصریح کرد: درخواست دیگر ما لغو موقت طرح ترافیک در تهران است. شاهد آثار منفی کندی مصوبات ستاد ملی هستیم؛ متأسفانه در زمینه حمل‌ونقل عمومی هیچ بودجه‌ای برای شهرداری در نظر گرفته نشده است. درخواست دیگر ما لغو آزمون‌های هفته آینده است؛ در هفته آینده قرار است ۲۳ هزار نفر در آزمون سوادآموزی، تعداد زیادی در آزمون دانشگاه آزاد، ۴ هزار نفر در آزمون PHD وزارت بهداشت شرکت کنند که خیلی خطرناک است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران گفت: تجمعات در تهران به مدت یک هفته تعلیق و تمام تجمعات و نمایشگاه‌ها تعطیل شود و اگر یک هفته تعطیلی ها کفایت نکرد، درخواست خواهیم داشت که تهران یک هفته قرنطینه یا lock down شود.

آزمون‌ها به زمان دیگری موکول شود

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه شرایط تهران سخت، شکننده و ناپایدار از نظر شیوع کرونا است اظهار داشت: گروه سنی مبتلایان به بیماری کووید۱۹ تغییر کرده است لذا باید گفت ابتلا به کرونا یک دوره نهففته دارد.

او در خصوص پیشنهاد تعلیق برگزاری برخی آزمون‌ها گفت: شرایط تهران برای میزبانی مهمانان آزمون مناسب نیست و پیشنهاد ما این است که به زمان دیگری موکول شوند.

زالی با اشاره به اینکه در شهر تهران در هم تنیدگی کالبدی در مراجعات داریم خاطرنشان کرد: هر تصمیمی که در خصوص تهران گرفته می‌شود باید در استان البرز هم این تصمیمات اتخاذ شود لذا چهار هزار خودرو هر روز از استان البرز وارد تهران می‌شود.

او ویروس کرونا را بسیار مخرب، ناشناخته و خطرناک توصیف کرد و گفت: اپیدمی مثل جنگ است و تعارف بردار نیست و طبیعتاً همه اقدامات ما برای نجات جان مردم است.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در شهر تهران با اشاره به اینکه ۶۵ درصد از داوطلبان برای شرکت در آزمون‌ها از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند عنوان کرد: اجرای پروتکل‌ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در عروسی‌ها بیشتر به شوخی شبیه است.

افتخار بزرگ مدیریت کرونا با سهل‌اندیشی لگدمال شد/ گلایه کرونایی وزیر بهداشت از مردم و مسئولان

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: ما در نظام سلامت شاید یکی از برنامه‌دار‌ترین شیوه‌های مدیریت کووید ۱۹ در جهان را داشتیم و از اوایل بهمن خودمان را برای طوفان کرونا آماده کردیم و اینکه دیدید یک بیمار به دلیل اولویت سنی یا عدم بضاعت اقتصادی پشت در بیمارستان نماند یعنی برای پذیرش بیماران برنامه داشتیم و افتضاحی که در اروپا و آمریکا دیدید ناشی از این بود که برنامه‌ای نداشتند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه پزشکان یک بیمارستان در تهران در جلسه ویدیو کنفرانسی با رییس جمهور اعلام کردند ما هیچکدام ماسک نمی‌نزنیم و هیچ کدام با وجود اینکه ماسک نزدیم به کرونا مبتلا نشده ایم، گفت: گله من از پزشکانی است که به مقامات ارشد نظام آدرس غلط می‌دهند و نتیجه آن تصمیم گیری‌های غلط می‌شود و نمی‌توانم به رئیس جمهور بگویم همکاران من به کرونا آلوده می‌شوند و نمی‌توانم از حقانیت آن‌ها خوب دفاع کنم و گله من از ایثار و جوانمردی و غیرت آن‌ها نیست، گله من از آن است که چرا زبان من در نزد مرجع عالی رتبه به دلیل استناد به یک سری واژه‌ها و اظهارات غیر کارشناسی باید کوتاه شود، هرچن که ممکن است این اظهارات از سر گذشت هم بوده باشد البته باید بگویم که به هیچ وجه نمی‌خواهم ایثار آن‌ها را لگدمال کنم.

نمکی گفت: ما بیشترین زیان را در بخش سلامت دیدیم و بیشترین شهید را دادیم و وقتی همه از کانون‌های الودگی فرار می‌کردند بچه‌های ما دل به آتش عفونت زدند، وقتی همه جا تعطیل شد ما سه شیفت کار کردیم و بیشترین ضرر اقتصادی را متحمل شدیم، بیمارستان‌های دانشگاهی ما در دوران کرونا ۱۵ درصد درآمد اختصاصی داشتند، در حالی که ۶۰ تا ۷۰ درصد مخارج خود را باید از این درآمد‌ها تامین کنند، ما بیشترین زبان جانی، مالی و حیثیتی را در این مدت دیدیم و من به عنوان وزیر بهداشت شرمنده مدافعان سلامت هستم که با تمام گدشت و مناعت طبع این مدت را طی کردند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما برنامه داشتیم، اما عده‌ای از مسئولان در بخش دولتی و خصوصی و مردم دچار سهل اندیشی شدند و این دستاورد عظیم ملی ارزان بدست آمده را خیلی ساده انگاشتند و فکر کردند کرونا تمام شده است، من مدت‌ها جلوی دوربین نیامده بودم، چرا که قهر، دل شکسته و عصبانی بودم و بار‌ها گفتم دستاورد عظیم ملی را از دست می‌دهیم و نباید این حرکت بزرگ افتخارآفرین در عرصه بین المللی لگدمال نکنیم.

وزیر بهداشت گفت: گزارش دوستان امنیتی به دست ما می‌رسد و اینکه مردم از فقر و تهیدستی رو به طغیان می‌برند بحث جدی است و دولت و نیرو‌های امنیتی و نظامی باید به معیشت مردم وعدم شکل گیری طغیان فکر کنند، ما مجبور بودیم به فکر معیشت مردم باشیم و اقتصاددانان مملکت باید راهکار به وزیر بهداشت می‌دادید که چگونه مملکت را در شرایط کرونا مدیریت کرد و با طغیان ناشی از گرسنگی رو به رو نبود و ما اگر در دوران کرونا دچار خسران شدیم از این نبود که نمی‌فهمیدیم و از روی جهل نبود که بازگشایی کردیم بلکه ضعف و زانو زدن ما در برابر اقتصادی بود که بیش از این پتانسیل و کشش نداشت و اگر روزی زحمات مدافعان سلامت مورد هجمه قرار گیرد حرف‌هایی خواهم زد که فراتر از کشش برخی اندیشه هاست.

وزیر بهداشت افزود: آهنگ ایستادگی‌هایم را تندتر کرده‌ام چرا که باید جواب ملت ایران را نه امروز بلکه در تاریخ پاسخگو باشم چرا که تاریخ تا ابد قضاوت می‌کند و به عنوان رسالت ملی باید بیشتر در مواضع خودم بایستم چرا که اگر غفات کنیم و یک نفر بیشتر جان خودر را از دست دهد حتی اگر اینجا هم هیچ مدعی العمومی نداشته باشیم باید روز قیامت برای قتل نفس در محضر الهی جوابگو باشیم و بنا نداریم کوتاه بیاید البته باید چرخ اقتصادی هم بچرخد و مردم گرفتار فقر و تنگدستی نشوند.

آمار تکان دهنده مصرف دارو و مکمل بین بدنسازان و ورزشکاران

عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: یکی از عمده‌ترین چالش‌ها در ورزش قهرمانی استفاده از مواد نیروزا، مکمل ورزشی و دارو‌های مرتبط با ورزش است که آثار و تبعات منفی ایجاد می‌کند.

او افزود: بررسی های میدانی از باشگاه‌ها نشان می‌دهد که میزان مصرف مکمل‌ها در این مکان‌ها بالاست. طبق آمار بیش از ۷۶ درصد مردان و ۳۳ زنان در باشگاه‌های ورزشی از مکمل‌ها استفاده می‌کنند.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان  افزود: ۳۲ درصد از مردان و ۳۸ درصد زنان ورزشکار از مکمل‌های لاغری و چربی سوز، ۴۰ درصد مردان و ۱۶ درصد زنان ورزشکار از دارو‌های هورمونی، ۳۴ درصد مردان و ۱۴ درصد زنان ورزشکار از دارو‌های محرک استفاده می‌کنند.

او ادامه داد: میزان مصرف دارو‌های استروئیدی در ورزشکاران قابل توجه بوده و عوارض جانبی این دارو‌ها و مکمل‌های مصرفی در ورزشکاران بسیار است؛ متاسفانه بیشتر ورزشکاران از عوارض مواد مصرفی خبر ندارند.

مخالفت وزارت بهداشت با اجرای طرح ترافیک/ تشدید نظارت بر واحد‌های صنفی، ادارات و حمل و نقل عمومی

محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار کرد: در حال حاضر ما با اجرای طرح ترافیک در تهران مخالف هستیم، زیرا در این ساعت میزان تراکم جمعیت در مترو و اتوبوس بیشتر شده است.

او ادامه داد: درحال حاضر بیش از ۹۰ درصد از مردم در مترو از ماسک استفاده می‌کنند، اما فاصله گذاری اجتماعی در مترو عملا امکان پذیر نیست.

همه ایرانیان از امروز به پویش #من_ماسک_میزنم پیوستند/ نکات مهمی که در استفاده از ماسک باید بدانید

«اجباری شدن استفاده از ماسک از ۱۵ تیر»، خبری که رییس جممهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد، روز گذشته هم جزئیات و ضمانت‌های اجرایی استفاده از ماسک اعلام شد.

به گفته روحانی ادارات دولتی، بانک‌ها یا شهرداری از این پس به افرادی که ماسک نداشته باشند، خدمت نمی‌دهند، همچنین اگر کارمندی بدون ماسک در محل کار حاضر شود، غیبت خواهد خورد و باید به منزل بازگردد، افزون بر این‌ها اجازه سوار شدن بدون ماسک در مترو واتوبوس داده نشود.

با افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا سیاست استفاده از ماسک و فاصله گذاری پویا را اجرایی کرد و اعمال محدودیت‌های استانی در دستور کار است و شهر‌های قرمز کرونایی خود می‌توانند محدودیت‌های کرونایی اعمال کنند چرا که وضعیت شهر‌ها متفاوت است و رعایت دستوراعمال‌های بهداشتی از ۸۰ به ۲۰ درصد رسیده است و در برخی شهر‌ها مثل تهران فقط ۱۰ درصد مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و به همین دلیل نمی‌توان یک نسخه واحد برای کل کشور پیچید.

استفاده از آب گرم برای شستن ظروف بیماران کرونایی

کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت در توییتی درباره پویش #من_ماسک_میزنم اظهار کرد: برای شستن ظروف استفاده شده فرد آلوده به ‎کرونا لازم است از آب گرم و مایع ظرفشویی استفاده شود.

او گفت: هنگام حمل ظروف بهتر است از دستکش استفاده شود، اما هنگام شستشوی آن‌ها پوشیدن دستکش ضروری نیست به شرطی که پس از اتمام کار، دست‌ها بلافاصله با آب و صابون شسته شوند.

همه بیمارستان‌های تهران مکلف به پذیرش بیماران کرونایی شدند

با ابلاغ معاون درمان وزارت بهداشت، تا اطلاع ثانوی کلیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهر تهران به استثناء بیمارستان‌های تک‌تخصصی چشم، ارتوپدی و قلب موظف به پذیرش کلیه بیماران مشکوک و مبتلا به کووید ۱۹ شدند.

تهران در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار دارد/ لزوم توقف هر گونه مراسم و فعالیت تالار‌های پذیرایی

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران اظهار کرد: ما باید اقدامات نظارتی و محدودیت‌هایی برای محل‌های تجمع مثل تالار‌های پذیرایی و برگزاری مراسم‌های تحریم در نظر بگیریم، اما متاسفانه برخی اعتقاد دارند، چون تهران در وضعیت قرمز نیست و وضعیت زرد دارد؛ امکان برگزاری مراسم وجود دارد. اما نظر ستاد؛ توقف هر گونه مراسم و فعالیت تالار‌های پذیرایی است که امیدواریم با همکاری ناجا و دستگاه قضایی این مصوبه اجرایی شود.

بندپی با اشاره به درخواست ستاد کرونا تهران برای لغو طرح ترافیک تصریح کرد: برخی تصمیمات باید در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شود؛ ۲ پیشنهاد داریم که یکی از آن‌ها لغو طرح ترافیک است که در جلسه فردای ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح خواهد شد.

او درباره وضعیت کرونایی تهران بیان کرد: وضعیت تهران متفاوت است و اگر به وضعیت قرمز برسد کنترل آن بسیار دشوار خواهد بود.

گل به خودی مردم و مسئولان در بحران کرونا/ ایران به باشگاه ۲۰۰ تایی‌های کووید-۱۹ پیوست

«گل ۲۰۰ امتیازی قاتلی به نام کرونا»؛ دیروز بالاخره از کرونا گل خوردیم، گلی که تاوان آن مرگ ۲۰۰ هموطن ایرانی بود، تاکنون آمار فوتی‌های کرونا در ایران بیش از ۱۶۳ نشده بود و دیروز به یکباره آمار مرگ ومیر بیماران کرونایی با جهشی وارد کانال ۲۰۰ نفر شد، عدد ۲۰۰ فوتی در یک روز آماری تکان دهنده است که دل هر ایرانی را به درد می‌آورد.

تا یکسال آینده هیچ واکسنی به تولید انبوه نمی رسد/ چاره ای جز بازگشایی مشاغل نداشتیم

ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت اظهار کرد: متاسفانه امروز با رقم غیرقابل قبول و بی سابقه فوت بیماری کرونا روبرو شدیم. این در حالی است که ما در دقیقه ۳۰ و ۴۰ بازی هستیم و با قاطعیت می‌توان گفت در این دقایق از ویروس کرونا گُل خوردیم.

 او در ادامه افزود: پروتکل‌های ابلاغ شده از طرف وزارت بهداشت و درمان و همکاری شدید مردم باعث شد که در یک ماه گذشته مرگ و میر در کشور و برخی استان ها حتی تک رقمی شود. اما متاسفانه با پایان یافتن محدودیت ها، مشکلات اقتصادی و عدم رعایت پروتکل ها  از سوی مردم باعث شد که به فوت ۲۰۰ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته برسیم.

حریرچی بیان کرد: برای کنترل و بازگشت به حالت عادی به یک ماه تا ۶ هفته استقامت و رعایت اصول بهداشتی توسط مردم نیاز داریم. مهمترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم استفاده از ماسک است طبق مطالعات صورت گرفته اگر ۸۰ درصد مردم هنگام خروج از منزل ماسک بزنند تاثیر آن معادل همان تأثیری است که در فروردین ماه و کاهش آمار ابتلا و فوتی حاصل شد. در صورتی که مردم ماسک بزنند و به اصول بهداشتی پایبند باشند می توانیم در یک ماه آینده به شرایط عادی و کمترین میزان ابتلا و مرگ و میر برگردیم.

چرا طرح ترافیک را لغو نمی کنید؟

علیرضا وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت در توییت خود به نقل از رئیس شورای شهر تهران نوشت: دفن ۷۰ فوتی مبتلا به کرونا در تهران در حالی است که تعداد دفن شدگان بیماری کرونا به ۱۹ نفر رسیده بود, اما مجدداً آمارها افزایش یافت.

شما که می‌دانید روند شیوع و ابتلا چقدر است، چرا طرح ترافیک را لغو نمی‌کنید تا مردم مجبور نباشند در این شرایط از مترو و اتوبوس استفاده کنند؟.

رشد ۱۰۰ درصدی تولید مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی در کشور

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارواظهار کرد: ما قائل به آن هستیم که باید تولید تسهیل شود و امروز برای صدور یک پروانه طبیعی و مکمل ۳۵ روز زمان از تولیدکننده می‌گیریم و همه این‌ها نتیجه تلاش شبانه روزی برای تسهیل بوده است که امیدواریم این زمان کمتر شود.

شانه ساز با اشاره به آمار تولید مکمل در کشور، اظهار کرد: باید توجه کرد که در سال ۱۳۹۶ مجوز حدود ۲۴ میلیون و ۷۵۰ هزار بسته مکمل را ارائه دادیم. در سال ۱۳۹۷ این میزان به ۵۵ میلیون بسته رسید. در سال ۱۳۹۸ نیز به ۱۰۵ میلیون بسته رسید که افزایش ۱۰۰ درصدی داشت. در سه ماهه اول امسال نیز ۴۵ میلیون بسته مجوز گرفته و وارد بازار شده است که این موضوع نشان دهنده توجه به تولید است.

او گفت: واردات مکمل نیز از ۴۲ میلیون بسته در سال ۱۳۹۶ به ۲۷ میلیون در سال ۱۳۹۷ رسید که کاهشی ۴۰ درصدی داشت و به حدود ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار بسته در سال ۱۳۹۸ رسید. همچنین واردات مکمل در سه ماهه ابتدایی امسال نیز به دو میلیون و ۵۰۰ هزار بسته رسیده است که روندی کاهشی محسوب می‌شود.

گفته بودم ممکن است در دقایق آخر از کرونا گل بخوریم/ ماسک زدن را جدی بگیرید

سعید نمکی، وزیر بهداشت اظهار کرد: من گفته بودم که ممکن است در دقایق آخر از ویروس کرونا گل بخوریم و ضربه فنی شویم؛ بار‌ها گفته بودم که عادی‌انگاری کرونا ممکن است ما را دچار مشکل کند.

وزیر بهداشت تأکید کرد: کرونا و ماسک را جدی بگیرید؛ این ویروس هنوز یکی از خطرناکترین و ناشناخته‌ترین ویروس‌هاست. ماسک تا ۸۰ درصد می‌تواند از ابتلا به کرونا جلوگیری کند.

نمکی تصریح کرد: در نهایت با بی توجهی مردم به درخواست من و همکارانم، گرفتار موج جدیدی از این ویروس شدیم. به خصوص در شهر‌های مرزی مثل آذربایجان، بوشهر، ایلام، خوزستان، کردستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان که دوباره گرفتار شدند. یکی از علت‌های آن رفتن به مسافرت‌های غیر ضروری بود.

خطر انتقال کرونا در اماکن مختلف چقدر است؟

ویروس کرونا این روزها افسار پاره کرده است و بیش از گذشته قربانی می گیرد،‌ امروز باز هم آمار قربانیان کرونا در کشور رکورد زد، ۲۲۱  نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

در شرایط کنونی که شیوع کرونا و میزان مرگ و میر بیشتر شده است، باید زدن ماسک، ‌رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در اجتماعات و محل های پرخطر را مورد توجه قرار داد.

در تصویر زیر می توانید اماکن پرخطر و کم خطر از نظر احتمال آلودگی به کرونا مشخص شده است که می تواند در شرایط کنونی بسیار کمک کننده باشد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار