کد خبر: ۱۲۵۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
امام جمعه ابهر:
زنجان- امام جمعه ابهر تاکید کرد: نماز جمعه با غرب‌گرایان و شرق‌گدایان مقابله می‌کند.

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه بدون شک باید اذعان کرد که یکی از مهم‌ترین نعمات نظام مقدس جمهوری اسلامی، اقامه نماز جمعه در سراسر کشور است، گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی در بیش از ۹۰۰ شهر، نماز عبادی و سیاسی با شکوه و عظمت مثال‌زدنی برگزار می‌شود.

امام جمعه ابهر افزود: با توجه به جایگاه رفیع و باارزش نماز جمعه در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و به تبع آن جایگاه وزین امامت جمعه که باید نمادی از اسلام ناب محمدی بوده و یک شخصیت همه جانبه دینی و اسلامی باشد، طبیعی است که همه آحاد جامعه اعم از مسئولان و مردم، چهره اسلام، معنویت و ارزش‌های انقلابی - الهی و معنوی را در اندیشه و گفتار امام جمعه مشاهده می‌کنند.

نماز جمعه رسانه بزرگی است که با کم‌ترین هزینه، بیشترین خدمت را به بشریت ارائه کرده است

رحیمی با تاکید بر اینکه نماز جمعه رسانه بزرگی است که با کم‌ترین هزینه، بیشترین خدمت را به بشریت ارائه کرده است، تصریح کرد: نماز جمعه تریبونی است که سفیران الهی از آن پایگاه با مردمان روبه‌رو شده و با آنان سخن می‌گویند و حجاب، حفاظ و دیوارهای مصنوعی بین گوینده و شنونده وجود ندارد.

امام جمعه ابهر یادآور شد: طبق فرمایش رهبر فرزانه انقلاب، نماز جمعه قلب فرهنگی هر شهر است، نماز جمعه مروج و مبین سبک زندگی ایرانی اسلامی بوده و گره‌گشای نیازهای ذهنی مخاطبان به‌ویژه نسل جوان در زمینه‌های اعتقادی، علمی و سیاسی است.

رحیمی از نماز جمعه به عنوان منبع آشنایی مردم با جریان‌های سیاسی و توطئه دشمنان یاد کرد و ادامه داد: نماز جمعه پایگاه بصیرت‌افزایی و مبارزه با کانون‌های فساد و فتنه‌برانگیز بوده و امروز نوک پیکان دشمنان اسلام به زیرمجموعه نهادهای رهبری و یکی از آن‌ها نهاد مقدس نماز جمعه است و این به آن خاطر است که نماز جمعه راکد نیست و با فساد مبارزه می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های بارز نماز جمعه اسن است که با کسانی که اهل خیانت بوده و اهل خدمت نیستند، مماشات نمی‌کند، اظهار کرد: نماز جمعه در هر زمانی وظیفه خود را به نحو مطلوب انجام داده و در طول بیش از چهار دهه گذشته، عملاً تبدیل به یکی از رسانه‌ها و تریبون‌های جریان‌ساز برای مقابله با ناهنجاری‌ها و چالش‌های داخلی و خارجی شده و در این زمینه نقش‌آفرینی کرده است.

امام جمعه ابهر با اشاره به اینکه در دوران جنگ تحمیلی، نماز جمعه نقش مهمی در بسیج مردمی داشت، بیان کرد: همچنین در دوران پس از جنگ، تریبون‌های نمازجمعه علیه غرب‌گرایان و شرق‌گدایان بوده و با غرب‌گرایان و شرق‌گدایان مماشاتی نخواهد داشت و نقشه آن‌ها را برملا خواهد کرد.

رحیمی با تاکید بر اینکه نماز جمعه تبدیل به عرصه‌ای برای تحریک و ایجاد انگیزه و نیز تبیین امنیت حضور فعالانه مردم در انواع انتخابات مختلف در دوران بعد از انقلاب شده است، گفت: برای اینکه نماز جمعه قوی داشته باشیم باید سه اصل مهم در نماز جمعه وجود داشته باشد.

امام جمعه قوی و امام جمعه‌ای که چشم‌انداز سیاسی، اجتماعی و فرهنگی درستی داشته باشد

وی افزود: اصل اول برخورداری از امام جمعه قوی و امام جمعه‌ای که چشم‌انداز سیاسی، اجتماعی و فرهنگی درستی داشته باشد، است و این همان امام جمعه بصیر و انقلابی است. اصل دوم، خطبه‌های عالمانه، عاشقانه و عارفانه امام جمعه است. امام جمعه‌ای که خطبه عالمانه، عارفانه و عاشقانه داشته باشد، این خطبه‌ها بر دل مردم خواهد نشست.

رحیمی از مردم به عنوان اصل سوم در برخورداری از یک نماز جمعه قوی یاد کرد و ادامه داد: اگر امام جمعه چشم‌انداز سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خوبی داشت اما مردم پای کار نبودند، این امام جمعه نتوانسته است به وظیفه ذاتی خود به درستی عمل کند. امروز به خاطر گرانی‌های افسارگسیخته، مشکل ازدواج و اشتغال جوانان و سایر گرفتاری‌ها، اثر مستقیم در حضور اقشار مختلف مردم در نماز جمعه داشته است.

امام جمعه ابهر با یادآوری اینکه بدون شک، فردی که با مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی مواجه است، حضور در نماز جمعه اولویت این فرد نخواهد بود، تصریح کرد: نماز جمعه باید در فکر اشتغال، معیشت، ازدواج و … جوانان باشد اما امام جمعه‌ای که دستش خالی است، در این زمینه قادر نخواهد بود کاری از پیش ببرد. نماز جمعه نهاد بسیار مظلومی بوده و هیچ بودجه‌ای برای آن تعریف نشده است، به همین خاطر ستاد نماز جمعه و ائمه جمعه نه مزدبگیر کسی و نه مزدور کسی هستند.

رحیمی با اینکه ستاد نماز جمعه همواره با دغدغه‌های مردم همراه بوده اما قدردانی از این جایگاه به درستی انجام نشده است، خاطرنشان کرد: اگر مسئولان در رفع مشکلات جوانان گام بلند و موثری برمی‌داشتند، نماز جمعه نیز مملو از جوانان می‌شد، با این حال نماز جمعه بهترین پایگاه برای جذب جوانان و نوجوانان است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار