کد خبر: ۱۲۶۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
ایسنا نوشت: رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی با تاکید بر اینکه بزرگترین تحریف این است که مردم را ناامید کنیم و اعتماد مردم به مسئولان و نظام را کم کنیم، گفت: در نتیجه این تحریف، مردم تحت تاثیر شبه‌رسانه‌ها و رسانه‌های بیگانه قرار می‌گیرند.

 وزیر کشور با تاکید بر اینکه همواره نگاه پیشگیرانه به مسائل داشتیم، گفت: اصل و مبنای تشکیل ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی ایجاد هماهنگی میان رسانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و اقتصادی مختلف بود تا علاوه بر بهبود شرایط اقتصادی در جامعه، تلقی و نگاه مردم و افکارعمومی نسبت به شرایط اقتصادی واقع‌بینانه شود.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در پنجاه‌وچهارمین جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور با اشاره به اینکه در دوسال برگزاری جلسات ستاد اقدامات خوبی انجام شد، اظهار کرد: در این مدت اگر شرایط رسانه‌ای مناسب فراهم نمی‌شد، وضعیت کشور می‌توانست نامناسب‌تر باشد.

وی افزود: در این دوره دو ساله در موضوع تأمین کالای اساسی، بازار، قیمت کالاها، نظارت، بحث خودرو و مسکن، ارز و حتی درخصوص بنزین تصمیمات خوبی در این ستاد اتخاذ شد.
 
وزیر کشور با تاکید بر اینکه همواره نگاه پیشگیرانه به مسائل داشتیم، گفت: اصل و مبنای تشکیل این جلسات ایجاد هماهنگی میان رسانه‌های مختلف و دستگاه‌های اجرایی و اقتصادی بود تا علاوه بر بهبود شرایط اقتصادی در جامعه، تلقی و نگاه مردم و افکارعمومی نسبت به شرایط اقتصادی واقع‌بینانه شود و امکان همراهی و هماهنگی با دولت و دستگاههای اجرایی در مقابل هجمه‌هایی که صورت می‌گیرد، فراهم شود.
 
رحمانی‌فضلی اشاره کرد: حوزه کاری این ستاد در واقع اطلاع‌رسانی در حوزه اقتصاد بود اما با نگاه پیشگیرانه و متناسب با احتمال ایجاد نگرانی‌ها در افکار عمومی در برخی مسائل اقتصادی؛ پیشاپیش نظرات خود را اعلام و موضوع را پیگیری می کردیم که در این حوزه هم اقدامات زیادی انجام شد.


رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در همین راستا با اشاره به اینکه در دوسال هزار مصوبه داشتیم، عنوان کرد: از این میان، بیش از ۷۰۰ مصوبه پیشگیرانه بوده است و این مصوبات پیگیری و اجرا شد.
 
وی ضمن تشریح شرایط اقتصادی کشور و برخی مشکلات مزمن اقتصاد ایران در بیش از ۷ دهه اخیر به تبعات اقتصادی شیوع کرونا در جهان اشاره کرد و گفت: تمامی کشورهای دنیا دچار رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا شده اند و در این میان کشور ما هم از این آثار مستثنا نیست، بعلاوه ایران تحت فشار تحریم‌های ظالمانه نیز قرار دارد و با این همه، کشور با مقاومت و استقامت و یافتن راه حل‌ها در داخل کشور، در تلاش برای عبور از این شرایط و از جمله مقابله با تحریم‌ها است.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه هر کشوری به جای ایران بود بر اثر مجموعه این شرایط توان مقاومت را از دست می داد، گفت: ما مردم خوبی داریم که همراهی می کنند و رهبری هدایت‌های لازم را انجام می‌دهند و دولت تلاش می کند تا بتوانیم در برابر مجموعه این دشواری‌ها، مقاومت را معنی و تفسیر کنیم و بحمد ا... در مجموع کشور در این مسیر، موفق بوده است.

رحمانی‌فضلی در همین زمینه با یادآوری مجدد اینکه مستقل از رکود جهانی و آثار آن بر ایران، کرونا در داخل کشور نیز، تأثیر منفی جدی اقتصادی داشته و موجب تعطیلی بسیاری از فعالیتها و کارها و بروز بیکاری در حوزه‌های مختلف بوده که آثار اقتصادی زیادی دارد، تصریح کرد: با این همه فضای داخلی کشور، خوب مدیریت شده است.

وزیر کشور با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری درخصوص دو مقوله تحریم و تحریف گفت: یکی از آسیب‌های جدی ما در بحث افکار عمومی همین بحث تحریف است. از یک سو رسانه‌های بیگانه و معاندین سعی در تحریف و قلب اخبار و واقعیت‌ها دارند و از سوی دیگر فناوری‌های جدید و اقبال به این فن‌آوری‌ها در غیاب سواد رسانه‌ای، زمینه موج‌آفرینی‌های عمدتاً غیرواقعی را برای شبه‌رسانه‌ها فراهم کرده و در مجموع موجبات تحریف در تصویرسازی‌ها برای افکار عمومی را فراهم کرده است.

رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی با تاکید بر اینکه بزرگترین تحریف این است که مردم را ناامید کنیم و اعتماد مردم به مسئولان و نظام را کم کنیم، گفت: در نتیجه این تحریف، مردم تحت تاثیر شبه‌رسانه‌ها و رسانه‌های بیگانه قرار می گیرند
 
رحمانی‌فضلی با مرور برخی روندهای تحریف که نتیجه عملی آن عدم انتقال واقعیت‌های جامعه به مردم است، تصریح کرد: وقتی در عوض نقد افراد، جایگاه‌ها و بلکه نهادها و سازمان‌ها، مورد تخریب قرار می‌گیرد و زیر سوال می‌رود، عملاً با تضعیف نهادها و سازمان‌های مختلف، بخش از نظام و مألاً مجموعه نظام زیرسوال می رود و اعتماد مردم به کل کشور تحت‌الشعاع قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: با توجه به فرمایشات رهبری، وحدت، انسجام، کارآمدی، امیدسازی و امیدآفرینی، اعتمادسازی و تقویت مقاومت باید مورد توجه قرار گیرد و خط سیر مدنظر ایشان را دقیق پیگیری کنیم.

رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور اظهار کرد: بیان مشکلات برای افکار عمومی، هیچ تلازمی با تصویرسازی از دوگانگی، چندگانگی، دعوا و اختلاف ندارد و نباید اخباری که موجب انشقاق جامعه می‌شود، پررنگ شود، در مقابل باید سعی کنیم امید و انگیزه را به جامعه منتقل کنیم.

وی در همین راستا با اشاره به اهمیت نحوه بیان مسائل انتقادی، گفت: در این شرایط، انتقادات باید منصفانه و کارشناسانه باشد و همه نیز بتوانند از خود دفاع کنند.

رحمانی‌فضلی در بخش دیگری از سخنان خود بر نظارت بیشتر بر بازار و قیمت کالاها تاکید کرد و گفت: به خصوص در کالاهایی که ارزهای دولتی بدان تعلق می‌گیرد، باید نظارت بیشتری صورت گیرد و رسانه‌ها هم در مدیریت این امر باید کمک کنند. اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام شده که باید به مردم اطلاع‌رسانی شود.

رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: در این جلسات هم درحوزه افکار عمومی و اطلاع‌رسانی به وسیله رسانه‌ها و هم در حوزه پیشگیری از حوادث ایفای نقش شده است و امیدواریم در صورت تداوم جلسات، بیش از پیش موثر واقع شود.

216216

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار