کد خبر: ۱۲۶۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
خبرها از افزایش احتمال کنار گذاشتن حزب آبی‌ و سفید از کابینه رژیم صهیونیستی حکایت دارد.

احتمال فروپاشی کابینه رژیم صهیونیستی شدت گرفتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، با تداوم بن‌بست در کابینه رژیم صهیونیستی بر سر لایحه بودجه سال آینده و اختلاف نظر بین «بنیامین نتانیاهو» و «بنی گانتز» به‌عنوان نخست‌وزیران چرخشی توافق کابینه ائتلافی، اعضای حزب «لیکود» از افزایش احتمال کنار گذاشتن حزب آبی‌وسفید از کابینه صحبت می‌کنند.

«اوفیر آکونیس» وزیر همکاری‌های مذهبی رژیم صهیونیستی و عضو حزب لیکود، روز دوشنبه گفت این حزب هرگز با پیشنهاد حزب گانتز برای تصویب بودجه‌ای دو ساله موافقت نمی‌کند که در این صورت انتخابات سراسری جدیدی در فلسطین اشغالی باید برگزار شود.

وبگاه «عاروتص شوع» این اظهارات وی را به نوعی تهدید کردن حزب آبی‌وسفید برشمرده و به نقل از وی نوشت: «[اگر] ما بودجه یک ساله را تصویب نکنیم، همه خواهند دانست که چه کسی اسرائیل را به انتخابات چهارم کشانده و سرزنش‌ها تماماََ بر گانتز خواهد بود».

آکونیس در مصاحبه با شبکه رادیویی «گالاتز» معروف به رادیو ارتش اسرائیل، با بیان اینکه لیکود برای چنین روزی نقشه جایگزین دارد، گفت: «اگر آبی‌وسفید بودجه را رد کند، ما به انتخابات نمی‌رویم، بلکه کابینه جایگزینی با ۶۱ کرسی کنست فعلی، تشکیل می‌دهیم».

بر این اساس، تداوم اختلاف نظر حزب آبی‌وسفید با حزب لیکود بر سر لایحه بودجه، باعث شده نتانیاهو جداََ به فکر منحل کردن کابینه و برگزاری انتخابات زودهنگام بیافتد. حزب لیکود بودجه‌ای یک ساله و با فراگیری کمتری را پیشنهاد داده اما حزب آبی‌وسفید تاکید می‌کند لایحه بودجه باید دو ساله و مطابق با توافقات کابینه تنظیم شود. مهلت نهایی برای تصویب طرح بودجه،‌پانزدهم آگوست (بیست‌وپنجم مرداد) است.

روز گذشته همچنین «میکی زُهَر» عضو دیگر حزب لیکود و دبیر کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی گفت این کابینه از عملکرد مناسب عاجز است و به دلیل اختلاف نظر احزاب تشکیل‌دهنده آن بر سر مسائل متعدد، در آستانه فروپاشی است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، زهر با بیان اینکه توافق ائتلاف لیکود با آبی‌وسفید در آستانه لغو شدن است، اظهار داشت: «شکاف رو به افزایشی بین ما و آبی‌وسفید بر سر مسائل مختلفی در سطح ایدئولوژیک وجود دارد و ما نمی‌توانم واقعا به عنوان یک ائتلاف مفید، عمل کنیم. این [وضعیت] مانند این است که یک زوج می‌خواهند طلاق بگیرند و هر لحظه احتمال آن هست».

وی در مصاحبه با شبکه رادیویی «کان» ضمن هرچه بیشتر زیر سوال بردن نحوه عملکرد کابینه کنونی تل‌آویو، افزود: «به دلیل اینکه هم‌اکنون هیچ ثباتی در ائتلاف وجود ندارد، وخامت [اوضاع] ادامه می‌یابد... اگر تصمیم گانتز و نتانیاهو این است که دیگر به داشتن این کابینه ادامه ندهند، نیاز خواهد بود که کابینه جایگزینی تشکیل شود یا به انتخابات برویم».

روز گذشته نشریه عبری‌زبان «معاریو» به نقل از مقام‌های حزب لیکود نوشت از آنجایی که به نظر می‌رسد نتانیاهو به‌شکل فزاینده‌ای آماده باطل کردن توافق کابینه ائتلافی با حزب گانتز است، لیکود نیز خود را برای برگزاری انتخابات زودهنگام آماده می‌کند.

این در حالی است که منابع نزدیک به گانتز خبر دادند او نگران است که نتانیاهو برای کنار گذاشتن وی از کابینه، در ماه نوامبر انتخابات زودهنگام برگزار کند.

پیشتر شبکه ۱۲ اسرائیل به نقل از دیگر اعضای لیکود گزارش داده بود نتانیاهو به دنبال سوءاستفاده از حفره‌ای در توافق با گانتز است تا ضمن منحل کردن کابینه کنونی، کابینه جایگزین تشکیل داده و گانتز را کنار بگذارد.

انتهای پیام/ 113

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار