کد خبر: ۱۳۰۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
دبیر علمی همایش ملی آب، فرهنگ و پژوهش‌های علوم انسانی خبرداد:
بیرجند- دبیر علمی نخستین همایش ملی آب، فرهنگ و پژوهش‌های علوم انسانی از آغاز به کار این همایش در بیرجند خبر داد و گفت: ۱۲۹ مقاله به این همایش ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا عزیزی پیش از ظهر سه شنبه در مراسم افتتاح نخستین همایش ملی آب، فرهنگ و پژوهش‌های علوم انسانی اظهار داشت: این همایش با هدف معرفی جایگاه آب به‌عنوان یک کالای فرهنگی و تاریخی برگزار شده و نوع نگاه ایرانی نسبت به آب را تبیین می کند.

وی با بیان اینکه این همایش ماهیت ملی و میان رشته‌ای دارد، بیان کرد: آب فقط یک مسئله فنی و مهندسی نیست بلکه کالای فرهنگی بوده و باید ساز و کارهای منفی استفاده از آب اصلاح شود.

عزیزی با اشاره به آغاز به کار نخستین همایش ملی «آب، فرهنگ و پژوهش‌های علوم انسانی» از امروز یازدهم شهریور در دانشگاه بیرجند، بیان داشت: این همایش به مدت دو روز به صورت مجازی در دانشگاه بیرجند آغاز شده و مراسم اختتامیه نیز فردا چهارشنبه برگزار می شود.

دبیر علمی نخستین همایش ملی آب، فرهنگ و پژوهش‌های علوم انسانی اذعان داشت: حوزه‌های تحت پوشش این همایش شامل ادبیات، علوم انسانی، فلسفه، فرهنگ، تاریخ، جامعه شناسی، زبان، ادبیات و… هستند که در ذیل هرکدام محورهای دیگری تبیین می‌شود.

عزیزی از همکاری شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی، اتاق بازرگانی بیرجند و منطقه ویژه اقتصادی استان در برگزاری این همایش خبر داد.

وی افزود: ۱۲۹ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این تعداد ۱۰۵ مقاله پذیرفته شده و ۳۶ مقاله به صورت سخنرانی در ۶ نشست تخصصی در دو روز ارائه می‌شود.

عزیزی افزود: این همایش در ۶ پنل تخصصی برگزار می‌شود که در این راستا مراکز علمی معتبر، دانشگاه‌های مهم کشور اعم از دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه الزهرا، دانشگاه زابل، دانشگاه علوم قرآن و حدیث مشارکت داشته اند.

دبیر علمی همایش ملی آب، فرهنگ و پژوهش‌های علوم انسانی با اشاره به اینکه آب، مایه حیات و زندگی انسان است بر اهمیت توسعه فرهنگ استفاده صحیح از آب، با توجه به بحران کمبود آن تاکید کرد.

عزیزی گفت: این همایش از خردادماه سال ۹۸ فعالیت خود را آغاز کرده که با توجه به شیوع ویروس کرونا و لغو همه همایش‌ها و محافل عمومی، نخستین همایش ملی آب، فرهنگ و پژوهش های علوم انسانی امروز به شکل مجازی برگزار می شود.

عزیزی هم‌اندیشی درباره ساز و کارهای فرهنگی مصرف آب، روشن شدن ابعاد مسئله و بحران آب در جامعه، بررسی ارزش های فرهنگی آب در جوامع، ادیان، ادبیات و فلسفه های گوناگون، آشنایی با آخرین دستاوردها و پژوهش های انجام یافته در مطالعات فرهنگی، کمک به فرهنگ و گفتمان‌سازی مسئله آب و ایجاد بستر مناسب برای پژوهش‌های میان رشته ای در حوزه آب را از محورهای اصلی همایش برشمرد.

وی افزود: جلوه‌های آب در ادبیات رسمی و عامیانه فارسی، فرهنگ مصرف آب در ادبیات کودک، آب در اساطیر ایرانی، فرهنگ مصرف آب در تبلیغات محیطی و رسانه‌ای، آب مجازی و تأثیر آن در فرهنگ مصرف، آب و توسعه پایدار، فرهنگ و زندگی در شهرهای حساس به آب، نارضایتی، مسائل و بحران‌های اجتماعی ناشی از کمبود آب، تاب‌آوری اجتماعی در برابر کمبود و نبود آب، سیاست جنایی در قبال اتلاف آب، بررسی روش‌های مواجهه با کم‌آبی در کشورهای خشک و … از محورهای فرعی این همایش ملی است.

گفتنی است، سخنرانان این همایش محمدحسین بابایی یزدی جغرافیدان و استاد دانشگاه تربیت مدرس، نعمت الله فاضلی انسان شناس و استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، فرشاد مومنی اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی و مهدخت پورخالقی چترودی شاهنامه شناس و استاد دانشگاه فردوسی مشهد هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار