کد خبر: ۱۳۰۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۳
گروه استان ها – مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: وضعیت کالاهای گروه ۴ دپو شده در گمرکات مناطق آزاد کشور تا هفته آینده روشن می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، مرتضی بانک در پایان سفر یک روزه به قشم و بازدید از 18 طرح صنعتی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: کارگروهی از سوی دولت برای سهمیه بخش ارزی 850 قلم از کالاهای گروه 4 ویژه مناطق آزاد تعیین شده و امیدواریم تا هفته آینده این کارگروه وضعیت کالاهای دپو شده در گمرکات مناطق آزاد را روشن کنند.
وی ادامه داد: به دلیل تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، تصمیماتی راجع به ورود کالاهای گروه چهار گرفته شد که این محدودیت‌ها در مواردی عوارض مثبت هم به همراه داشته است.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به تبدیل شدن قشم به یک کارگاه بزرگ فعالیت‌های عمرانی، صنعتی و خدماتی افزود: با بهره‌‌برداری از این طرح‌ها طی 5 سال گذشته، نرخ بیکاری قشم به 8/4 (4 ممیز 8 درصد) رسیده که در کل کشور غیرقابل تصور است و با افتتاح طرح‌های در دست اقدام تا اواسط سال آینده این رقم به 5/3 (3 ممیز 5 درصد) کاهش می‌یابد.
وی در مورد تصمیم مجلس برای ایجاد مناطق آزاد جدید اعلام کرد: سختگیری‌های درستی از سوی نمایندگان در مورد ایجاد مناطق آزاد از جمله محدود بودن مساحت مناطق و دور بودن از محیط‌های اجتماعی منظور شده که می‌تواند شرایط کار در این مناطق را آسانتر کند.
** 376 طرح برای مناطق آزاد 
بانک گفت: برای مناطق آزاد کشور از سال 1398 تا پایان دوره دولت روحانی 376 طرح برنامه‌ریزی کرده بودیم که بسیاری از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده و بسیاری هم در حال آماده شدن است.
به گفته وی، 18 پروژه بسیار مهم با 14 هزار میلیارد ریال و 600 میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی که برای سه هزار  950 نفر ایجاد اشتغال می‌کند هفته آینده در قشم از طریق ویدئوکنفرانس توسط ریاست جمهوری افتتاح می‌شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور یادآور شد: این 18 پروژه در حوزه‌های زیرساختی استراتژیک ذخایر مهم پایانه‌های‌ نفتی، نیروگاهی، بانکرینک، اسکله های نفتی بسیار مهم و هتل‌های چهار ستاره و واحدهای تولیدی و صنعتی است.
وی ادامه داد: در آینده نزدیک یک پالایشگاه بزرگ دیگر در قشم افتتاح خواهد شد که فاز نخست آن با ظرفیت 35 میلیون لیتر برنامه‌ریزی شده و برای فاز دوم آن هم که عملیات کلنگ‌زنی آن انجام شد همین میزان ظرفیت پیش‌بینی شده است.
افتتاح سه هتل چهار ستاره از طریق ویدئوکنفراس توسط ریاست جمهوری از دیگر طرح‌هایی 18 گانه است که مرتضی بانک به آن اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه به دلیل شرایط کرونایی بخش گردشگری جهان از جمله ایران دچار خسارات سنگینی شد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تحولاتی در این حوزه باشیم.
شایان ذکر است؛ مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور پیش از ظهر امروز از طریق دریا وارد جزیره قشم شد و پس از حضور بر مزار شهدا و شرکت در جلسه شورای معاونین سازمان منطقه آزاد قشم، به همراه حمیدرضا مومنی مدیرعامل این سازمان و معاونان و مدیران این مجموعه از طرح‌های مختلف صنعتی در قشم بازدید کرد و پس از آن جزیره قشم را به مقصد تهران ترک کرد.
انتهای پیام/7558/ش

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار