کد خبر: ۱۳۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۹
مدیرعامل ایران‌ایر با بیان اینکه پروازهای عمره از ساعت صفر امروز متوقف شد، گفت: در حال حاضر طبق برنامه هواپیماها بدون مسافر به عربستان اعزام می‌شوند تا زائران حاضر در عربستان را به ایران برگردانند.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از فارس، ‌فرهاد پرورش  درباره توقف پروازهای عمره اظهار داشت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران روز گذشته دو پرواز به جده داشت‌ که هر دو پرواز تقریباً با یک‌دوم ظرفیت به عربستان اعزام شد.
 
وی افزود: دلیل کاهش تقاضای سفر به حج عمره در ایام اخیر این است که اولاً صدور ویزای عربستان محدود شده است و ضمن اینکه احتمال می‌دهیم بسیاری از زائران، از انجام این سفر انصراف دادند و در اعتراض به عمل غیراخلاقی کارکنان‌ فرودگاه جده، از سفر به عربستان امتناع ورزیدند.
 
پرورش بیان کرد: از هفته گذشته و پس از بروز ‌‌حادثه فرودگاه جده، مردم ایران از انجام سفرهای عمره امتناع ورزیدند و این روند انصراف‌ها رو به افزایش بود، ضمن آنکه سفارت عربستان هم صدور ویزا را با جدیت قبل انجام نمی‌داد و هر دو موضوع موجب کاهش تقاضای سفر حج عمره شد.
 
مدیرعامل ایران‌ایر با اشاره به تصمیم دولت برای توقف پرواز‌های عمره بیان کرد: از ساعت صفر امروز هیچ زائری به عربستان اعزام نشد، اما پروازها طبق برنامه قبل در حال انجام است؛ هواپیماها از ایران بدون مسافر به عربستان پرواز می‌کنند و زائرانی را که در عربستان هستند به ایران منتقل می‌کنند.
 
وی اظهار داشت: پروازها طبق برنامه‌ریزی قبلی تا دوره 10 روزه انجام می‌شود تا زائران ایرانی که در عربستان هستند، به ایران برگردانده شوند.
 
پرورش با تأکید بر اینکه تابع نظر سازمان حج و زیارت هستیم، اظهار داشت: هر تصمیمی که سازمان حج و زیارت در این‌باره اتخاذ کند ‌پیاده می‌کنیم.
 
* نگاه مغرضانه سیاسی سازمان هواپیمایی عربستان به پرواز‌های مسافری ایران
 
مدیرعامل ایران‌ایر اظهار داشت: پس از بروز مشکلات سیاسی اخیر در کشور عربستان، سازمان هواپیمایی این کشور فشارهای خود را روی ایرلاین‌های ایرانی افزایش داد؛ در چندین نوبت هواپیمای ما تحت بازرسی قرار گرفت در حالی که هیچ مشکل خاصی وجود نداشت، ضمن آنکه سازمان هواپیمایی عربستان دو پرواز ما را از مرز هوایی عربستان برگرداند که یکی از آنها پرواز دمام ـ مشهد ‌و دیگری‌ پرواز اخیر اصفهان ـ جده بود.
 
وی افزود: کشور عربستان مدعی شد هواپیماهایی که تأیید استانداردهای اروپا را نداشته باشند اجازه ورود به فرودگاه جده را ندارند و بوئینگ 747 هما هم دارای سن بالایی است.
 
پرورش بیان کرد: هواپیمای پرواز دمام یک فروند ایرباس 11 ساله بود و هواپیمای مسیر اصفهان ـ جده یک فروند بوئینگ 747 بود که سازمان هواپیمایی عربستان مدعی شد این هواپیما سن بالایی دارد، در حالی که این هواپیما قبلاً هم مجوز داشته است و در پروازهای عمره امسال نزدیک به یک‌صد پرواز انجام داده است.
 
مدیرعامل ایران‌ایر افزود: سازمان هواپیمایی عربستان پیش از این بخشنامه‌ای نه چندان دقیق و فنی مبنی بر عدم ورود هواپیماهای بالای 25 سال به کشور خود صادر کرده بودند که طبق برگزاری جلسات کارشناسی، آنها را توجیه کردیم که سن بالای هواپیما مبنای ایمنی یا عدم ایمنی آن نیست.
 
پرورش تأکید کرد:‌ نکته قابل توجه این است که هواپیماهای ما که به اروپا می‌روند و در اتحادیه اروپا پذیرفته می‌شوند، به بهانه سن بالا در کشور عربستان پذیرفته نمی‌شوند.
 
وی افزود: همین شرکت هواپیمایی سعودی نیز در پروازهای حج از هواپیماهای اجاره‌ای دارای سن بالا استفاده می‌کرد و قطعاً سن بالای هواپیما ملاک ایمنی نیست؛ ایرباس لوفت‌هانزا که اخیراً سقوط کرد حدود 25 سال سن داشت و در یکی از بهترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا پرواز می‌کرد.
 
مدیرعامل ایران‌ایر افزود:‌ البته هواپیمای دارای سن بالا برای شرکت هواپیمایی هزینه‌های بیشتری دارد اما سن، مبنای کاهش ایمنی نیست‌؛‌ ما به دلیل محدودیت‌ها، فعلاً‌ از این هواپیماها هم استفاده می‌کنیم.
برچسب ها: پرواز ، عمره ، حج
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار