کد خبر: ۱۳۱۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱

غلامرضا مرحبا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

مدتهاست که بر کاهش تصدی گری دولت تاکید می شود و کارشناسان اصرار دارند دولت باید اقتصاد را رها و به بخش خصوصی واگذار کند. بی شک دوره بنگاهداری دولت گذشته و به بیانی دیگر، دولت نباید شرکت یا کارخانه ها را تصدیگری کند، در واقع این بنگاههای دولتی، عمدتا موسساتی هستند که در ابتدای انقلاب در اختیار دولت قرار گرفتند.

از این رو بورس بهترین شیوه برای رهایی دولت از تصدیگری این بنگاهها است هرچند این بنگاهها و موسسات بسیار ارزشمند هستند اما دولت نباید به تصدیگری آنها بپردازد. بنابر این هر اندازه که واگذاری مایملک دولت، شرکتها و موسسات دولتی به مردم سرعت پیدا کند اقدامی مثبت است در مقابل هر اندازه عرضه داراییهای باارزش در بورس نیز افزایش پیدا کند موجب تقویت بورس خواهد شد در این راستا عرضه دارا دوم از سوی دولت در بورس اقدامی مثبت است.

در نتیجه عرضه داراییهای ارزشمند و سودآور اعم از شرکتها، موسسات، کارخانجات دولتی به بورس، موجبات رشد مثبت بازار بورس را فراهم میآورد؛ اگر این کار به درستی و در زمان مناسب خود انجام شود جلوی ریزشهای بورس را خواهد گرفت و سرمایه نیز از بورس خارج نمیشود.

حال ممکن است این سرمایهها بین قشرها و گروههای مختلفی که در بازار بورس حضور دارند جابه جا شود اما این سرمایهها از بورس خارج نمیشود.

اتفاقی که رخ داد این بود که برخی موسساتِ زیان ده، از سوی مردم خریداری و به فروش رسانده میشدند که نتیجه آن رشد چندبرابری و چند صددرصدی بود؛ در واقع روشن بود که این روند، حباب است و در نهایت مشکلاتی را ایجاد میکند.

باقی ماندن سرمایهها در بورس موجب خواهد شد این سرمایهها به سمت بازارهایی چون ارز، مسکن، طلا و خودرو و غیره سرازیر نشوند و آنها را نیز دچار آشفتگی نکنند؛ به طور کلی سرمایههای موجود در بورس، سودآور و مشروع بوده و در نتیجه کمککننده به اقتصاد است تا سرمایهها و داراییها به سمت درستی هدایت شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار