کد خبر: ۱۳۳۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
خودروسازان آمریکایی به خودروسازان ایرانی پیام دادند
به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته‌اي ميان ايران و كشورهاي 1+5 مي‌تواند تاثير مثبت زيادي در صنعت خودروسازي كشور داشته باشد.
نگاه آمريكايي‌ها به بازار خودرو ايرانبه گزارش روزنامه تجارت، تحريم‌هاي بين‌المللي عليه صنعت خودروسازي طي سال‌هاي گذشته ضرر زيادي براي دومين صنعت بزرگ كشور به همراه داشته است. همزمان با تشديد تحريم‌ها در سال 2011 بود كه شركاي خارجي گروه‌هاي خودروسازي داخلي، يك به يك بازار ايران را ترك كردند. پس از توافق اوليه هسته‌اي در آذرماه 1392 بود كه كمپاني‌هاي خودروسازي جهان براي سهم‌خواهي از بازار جذاب ايران، سفرهاي خود را آغاز كردند. با اين حال هنوز قراردادي به صورت رسمي به امضاء نرسيده و تقريبا تمام شركت‌ها در انتظار نتيجه توافق جامع براي پرونده هسته‌اي ايران و لغو تحريم‌هاي بين‌المللي هستند.

آغاز يك گمانه‌زني خودرويي
اواسط ارديبهشت ماه سال گذشته بود كه منابع مطلع از اقدامات و درخواست برخی خودروسازان آمریکایی براي حضور در بازارهاي ايران خبر دادند. اخباري كه از مذاکرات خودروسازان آمريكايي با همتایان ایرانی خود در «جاده مخصوص» نشان داشت. با اين حال خبری رسمی در این مورد منتشر نشد. در آن زمان گفته مي‌شد؛ فورد و کرایسلر دو خودروساز آمریکایی هستند که برای حضور در ایران تمایل دارند. پیش از آن نيز اخباری مبنی‌بر حضور جنرال موتورز (دیگر خودروساز بزرگ آمریکا) نيز در «جاده مخصوص» شنیده می‌شد. هرچند طي ماه‌هاي گذشته هیچکدام از خودروسازان بزرگ آمريكايي خبر رسمی ازمذاکره با خودروسازان ایرانی منتشر نکردند و ایرانی‌ها نیز واکنش خاصی در این مورد نداشتند. با اين حال قوت گرفتن شایعه حضور خودروسازان آمریکایی در ایران در شرايطي مطرح شد که ایران‌خودرو اعلام کرده بود؛ يافتن شریکی معتبر و غیرفرانسوی را در دستور كار دارد.

شرط واردات خودرو از آمریکا
در همين رابطه طي روزهاي گذشته و در حالی که هنوز وضعیت لغو تحریم‌ها علیه ایران مشخص نیست، اسداله عسگر اولادی از تمایل ورود خودروسازان آمریکایی به ایران خبر داد و گفت: تا آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را برندارد اجازه ورود خودرو‌های آمریکایی را نمی‌دهیم. رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در گذشته چهار خودروساز آمریکایی در ایران فعالیت می‌کردند، به اقتصادنیوز گفت: در گذشته این شرکت‌ها در ایران تعطیل شدند اما مجددا آمریکایی‌ها در حال تلاش برای حضور دوباره در ایران هستند. وی ادامه داد: البته شرط ما این است و به آنها هم اعلام کرده‌ایم تا تحریم‌ها برداشته نشود ورود خودروهای آمریکایی به ایران را قبول نمی‌کنیم. عسگر اولادی با اشاره به اینکه نوعی از واردات خودرو مجاز است و در حال حاضر ما از چین، ژاپن و کره خودرو وارد می‌کنیم، گفت: اما تا آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را برندارد اجازه ورود خودرو‌های آمریکایی به ایران را نمی‌دهیم. رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه آمریکایی‌ها مدام به دنبال مذاکره برای واردات خودرو‌های خود به ایران و قطعات آن هستند، تصریح کرد: اما الان زمان این مراودات نیست و ما تنها چیزی که باید از این کشور وارد کنیم دارو و کالاهای اساسی است. وی با بیان اینکه این کالاها در آمریکا در سطح بالایی تولید می‌شود، اظهار کرد: می‌توانیم مراودات تجاری با این کشور را از واردات کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی آغاز کنیم ولی واردات خودرو و سایر کالاها الان زود است. عسگر اولادی متذکر شد: در مراوده تجاری با آمریکا ما نباید جلو بیفتیم و باید حفظ منافع کنیم.
در همين حال يك عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در مورد همکاری خودروسازهای آمریکایی با صنعت خودروسازی ایران، مي‌گويد: فکر نمی‌کنم اين همكاري به زودی صورت بگیرد. برداشته شدن تحریم‌ها دو جنبه دارد. یک جنبه آن تحریم‌هایی است که ناشی از شورای امنیت است و دیگری تحریم‌هایی است که کشوری مثل آمریکا از اول انقلاب تا الان داشتند. محمدبياتيان ادامه داد: بخشی از برداشته شدن تحریم‌ها ربطی به تحریم‌های کشور آمریکا ندارد و طبیعتا تا وقتی‌که ما مراوده اقتصادی و تجاری‌مان با آمریکا به صورت شفاف درنیاید تحریم‌ها برداشته نمی‌شود. به گفته بياتيان؛ نمی‌توانیم امیدی داشته باشیم که شرکت‌های خودروسازی آمریکایی بیایند و در ايران سرمایه‌گذاری کنند. این صحبت ها فعلا در حد یک گمانه است و خیلی نزدیک به واقعیت نیست. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از سمت آمريكايي‌ها درخواستی نبوده ولی طبیعتا شرکت‌های مطرح دنیا خواهان این هستند که بتوانند بازار بکر و تشنه ایران را، در اختیار داشته باشند و بتوانند بخشی از آن را تامین کنند. بياتيان در پايان تصريح كرد: از جانب ايران فعلا برای حضور خودروسازان آمریکایی، درخواستی نشده و بیشتر با خودروسازان اروپایی و جنوب‌شرق آسیا وارد مذاکره شده‌ایم.

پيام آمريكايي‌ها به خودروسازان ايران
در همين حال روز گذشته يك عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران از ارسال پیام خودروسازان آمریکایی به خودروسازان ایرانی و ابراز تمایل آنها برای حضور در ایران خبر داد. ساسان قربانی درباره علت ارسال پيام از سوي خودروسازان آمريكايي براي خودروسازان ايراني به ايسنا مي‌گويد: بازار خودروی ایران بازاری بزرگ و بسیار جذاب برای خودروسازان خارجی است. وی با بیان اینکه جذابیت این بازار خودروسازان آمریکایی را نیز مشتاق به حضور در ایران کرده، خاطرنشان کرد: در این زمینه آمریکایی‌ها تمایل خود را برای حضور در صنعت خودروی ایران ابراز کرده‌اند. عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران ادامه داد:‌ خودروسازان آمریکایی‌ از طریق برخی واسطه‌ها به خودروسازان ایرانی پیام داده‌ و خواستار سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی ایران شده‌اند. وی افزود: در این زمینه شنیده می‌شود که آمریکایی‌ها مطالعات بازارسنجی برای حضور در ایران را نیز آغاز کرده‌اند و آماده‌اند با رفع تحریم‌ها فعالیت خود را در ایران آغاز کنند. قربانی در پايان با بیان اینکه بعد از لغو رسمی تحریم‌ها شاهد حضور خودروسازان آمریکایی و اروپایی در ایران خواهیم بود، تصریح کرد: در این شرایط خودروسازان اروپایی اگر خواهان رسیدن به جایگاه مناسبی در صنعت خودروی ایران هستند باید به سرعت عمل کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار