کد خبر: ۱۳۳۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
مختاری:
یک پژوهشگر نظام‌های انتخاباتی با بیان اینکه تردیدی نیست که کاندیداهای ریاست جمهوری باید شرایطی را داشته باشند، گفت: قانون انتخابات نباید تحت تأثیر حواشی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست بررسی لایحه اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

مهدی مختاری، پژوهشگر نظام‌های انتخاباتی در این نشست، گفت: انتخابات ریاست جمهوری در ایران ویژگی‌هایی دارد که حساسیت این انتخابات را بالا برده است و به همین دلیل اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اهمیت ویژه ای دارد.

وی ادامه داد: با بازنگری این قانون در سال ۶۸، نقش رئیس جمهور بیشتر شد و انتخاب رئیس جمهور هم در عرصه سیاست ایران نیز از این جهت موضوعی بسیار مهم است.

مختاری درباره نظارت استصوابی شورای نگهبان، گفت: تردیدی نیست که کاندیداهای ریاست جمهوری باید شرایطی را داشته باشند اما باید معیار رد و تأیید صلاحیت افراد مشخص باشد.

وی افزود: نظارت استصوابی اصطلاحی در فقه است و این مفهوم از حقوق خصوصی وارد حقوق عمومی شد که تفسیر خاصی را شورای نگهبان از آن ارائه و عملاً دست خودش را در تأیید و رد صلاحیت‌ها باز گذاشته است.

پژوهشگر نظام‌های انتخاباتی تصریح کرد: اگر ما از نظام حزبی قوی برخوردار باشیم، آنان از فهرست بلندبالای کاندیداها افراد شایسته‌تر را انتخاب می‌کنند و کار مردم از این طریق در انتخابات راحت تر می‌شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که به موجب قانون صلاحیت‌های شورای نگهبان به مواردی که صریحاً در اصل ۱۱۵ آمده است محدود نشود، هم قانون اساسی به درستی اجرا نشده است و هم حضور گسترده مردم در انتخابات محقق نمی‌شود.

وی ادامه داد: قوانین انتخابات نباید تحت تأثیر مسائل رسانه‌ای و حواشی قرار گیرد. هر شهروند ایرانی حق دارد که شانس خود را برای کسب مناصب کشور امتحان کند و نباید معیارهای حضور در انتخابات پیچیده باشد و باعث شود تعداد کثیری از کاندیداها رد صلاحیت شوند.

ادامه دارد…

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار