کد خبر: ۱۳۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
افسر پلیس جنایتکاری که با فشار دادن زانوی خود روی گردن «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی موجب مرگ تدریجی او شده بود به قید وثیقه از زندان آزاد شده است.

138 روز پس از قتل وحشیانه «جورج فلوید» به دست افسر پلیس نژادپرست در شهر «مینیاپولیس» که این کشور را به صحنه اعتراض‌های گسترده ضد نژادپرستی تبدیل کرده، رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند افسر پلیسی که این جنایت را مرتکب شد به قید وثیقه آزاد شده است. طبق گزارش آسوشیتدپرس، این افسر سابق، چهارشنبه گذشته به قید وثیقه یک میلیون دلاری از بازداشتگاهی در ایالت مینه‌سوتا آزاد شده است.
«درک شاوین» ۴۴ ساله از ۳۱ می(یک شنبه 11 خرداد)
سال میلادی جاری به اتهام قتل جورج فلوید و پس از شروع اعتراض‌های سراسری به بازداشتگاه منتقل شد. این اتهام پس از آن علیه شاوین مطرح شد که رسانه‌ها فیلمی از آخرین لحظات جان کندن جورج فلوید زیر زانوی او را منتشر کردند. در آن فیلم شاوین ۸ دقیقه زانویش را روی گردن جورج فلوید فشار می‌دهد و بدون توجه به التماس‌های او، موجب مرگش می‌شود. انتشار این فیلم به اعتراضات ضد نژادپرستی حتی در سراسر دنیا منجر شد. بسیاری از ایالت‌های آمریکا نیز چند ماه صحنه اعتراضات گسترده برای مخالفت با تبعیض‌ نژادی نهادینه‌شده در ساختار پلیس آمریکا بودند. اعتراضات در برخی شهرها همچنان ادامه دارد.
شاوین و سه افسر پلیس دیگر آمریکا تحت تاثیر این اعتراض‌ها از اداره پلیس ایالت مینه‌سوتا، اخراج شدند. شاوین به قتل درجه دو متهم شده است. سه افسر دیگر به مشارکت و معاونت در قتل متهم شده‌اند. آسوشیتدپرس گزارش داده سه افسر دیگر قبلاً به قید وثیقه ۷۵۰ دلاری تا زمان برگزاری دادگاه از زندان آزاد شده‌بودند. طبق برنامه‌های اعلام‌شده قرار است دادگاه هر ۴ نفر ماه مارس سال آینده میلادی(اسفند 99) برگزار شود. برخی درخواست کرده‌اند آنها جداگانه محاکمه شوند. معمولا افسران سفید پوست پلیس آمریکا در چنین دادگاه‌هایی یا تبرئه می‌شوند یا احکام سنگینی نمی‌گیرند! در اینکه آمریکا از نژادپرستی به شدت رنج می‌کشد، هیچ اختلافی بین آمریکایی‌ها و حتی بین سایر کشورهای دنیا وجود ندارد!

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار