کد خبر: ۱۳۵۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲
وزیر بهداشت اعلام کرد:
وزیر بهداشت گفت: خبرهای خوشی از واکسن کرونا دارم و به مدیر روابط بین‌‌الملل نیز اعلام کردم که به سازمان جهانی بهداشت اعلام کنند که ما فازهای مطالعاتی واکسن را تا کجا رسانده‌‌ایم.

واکسن ایرانی کرونا در راه است

دکتر سعید نمکی صبح امروز در نشست خبری که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، درباره واکسن کرونا گفت: خبرهای خوشی از واکسن دارم و به مدیر روابط بین‌‌الملل نیز اعلام کردم که به سازمان جهانی بهداشت اعلام کنند که ما فازهای مطالعاتی واکسن را تا کجا رسانده‌‌ایم. ان‌‌شاءالله در هفته‌‌های آینده پیشرفت واکسن را به‌عنوان حرکت عظیم ملی به گوش جهانیان خواهیم رساند.

وی ادامه داد: از مردم عزیز تقاضا می‌‌کنم که مراعات کنند، ما در شرایط بسیار سختی قرار گرفتیم. ویروس دچار دگرگونی‌‌های موتاسیونی (جهش) شده است البته هنوز جهش‌‌ها طوری نیست که در بیماری‌زایی ویروس اتفاقات بزرگی افتاده باشد و فقط در سرعت انتشار ویروس تأثیر گذاشته است و البته جوان‌‌ترها را نیز بیشتر گرفتار می‌‌کند و امیدواریم ویروس به‌سمت جهش با بیماری‌‌زایی شدیدتر پیش نرود.

پرداخت سه ماه از معوقات کارانه

نمکی درباره مشکلات دارویی در کشور تصریح کرد: توانستیم سه ماه از معوقات کارانه پرستاران و پزشکان را بپردازیم و آن‌‌چه متحمل به بخش کروناست، دو تا سه برابر افزایش می‌‌دهیم و از هفته جاری نیروهای پرستاری را به سیستم اضافه می‌‌کنیم.

وی اضافه کرد: برای دارو نیز از 16 شهریور اتفاقات مثبتی در زمینه ارزی در حال رخ دادن است و امیدواریم مشکلات دارو و تجهیزات پزشکی را زودتر مرتفع کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مدت‌هاست که می‌گوییم برای مقابله و مبارزه با یک اپیدمی، تمنا و خواهش به‌تنهایی راهگشا نیست. موج‌های زیادی را در این مدت تحمل کردیم و شرمنده همکارانی هستم که موج‌های پیاپی را به‌دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی، تحمل کردند.

وی افزود: همه معتقدیم تا می‌توانیم نباید از شیوه‌های پلیسی برای اعمال شیوه‌نامه‌ها استفاده کنیم؛ رئیس‌جمهور نیز معتقد است مردم باید محترم شمرده شوند و کمتر از شیو‌ه‌های خشونت‌آمیز و سخت و انقباضی استفاده شود، اما هیچ‌کدام از کشورهای مدعی دموکراسی را نمی‌شناسید که اپیدمی را فقط با خواهش و تمنا جمع کرده باشند؛ عده زیادی محبت می‌کنند رعایت می‌کنند و عده‌ای رعایت نمی‌کنند همه را گرفتار می‌کنند.

نمکی خاطرنشان کرد: بر همین اساس ما در این دوره تقاضا کردیم از نیروی انتظامی، سازمان بسیج و سازمان‌‌های مردم‌نهاد و سایرین به‌عنوان ضابط کمک بگیریم و اعمال جرایم را سخت‌‌تر کنیم. قرار شد این کار با تهران به‌عنوان کلان‌شهری که در سراسر کشور تأثیر می‌‌گذارد، شروع شود و قطعاً در کلان‌شهرهای دیگر کار را توسعه خواهیم داد.

توضیح وزیر بهداشت درباره اشغال تخت‌‌های بیمارستانی

وزیر بهداشت درباره اشغال تخت‌‌های بیمارستانی گفت: چند روز پیش در تهران بالای 5000 تخت پر شد، ولی این بدان معنا نیست که برای پذیرش بیماران خود تخت خالی نداریم و به این معنی نیز نیست که مردم رعایت نکنند؛ مردم نباید مضطربِ نبودن تخت‌‌های بیمارستانی باشند.

نمکی با اشاره به مراسم اربعین از راه دور خاطرنشان کرد: بسیار متأسفیم که در اربعین امسال عشاق اباعبدالله(ع) توفیق زیارت نداشتند و بسیاری از همکاران مراکز بهداشتی و درمانی توفیق خدمت‌رسانی به زائرین امام حسین(ع) را نداشتند و به‌عنوان مدافعین سلامت به‌نحو دیگری به ارائه خدمت پرداختند.

وزیر بهداشت افزود: فقدان هنرمند بی‌بدیل استاد محمدرضا شجریان را نیز به مردم هنرپرور ایران و خانواده ایشان تسلیت می‌گویم و از دوستداران استاد شجریان و خانواده ایشان تشکر می‌کنم که تقاضای ستاد ملی مقابله با کرونا را گوش دادند و در تشییع جنازه و دفن آن بزرگوار، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند.

کرونا ندارم

نمکی درباره خبر ابتلای خود به کرونا گفت: دیروز به‌دلیل غیبت من در ستاد ملی مقابله با کرونا برای اولین‌بار در طول این چند ماه، اضطراب و نگرانی ایجاد و خبری مبنی بر بیماری من منتشر شده بود. باید از همه مردمی که ابراز محبت کردند، تشکر کنم. فوج عظیمی از مهربانی مردم را از دیروز دریافت کردم و در برابر مردان و زنان سرزمینم سر تعظیم فرود می‌آورم. یک آزردگی در مهره کمر من را رنج می‌دهد. با اتومبیل به سه استان سفر داشتیم و چند شب پیش احساس کسالت و بدن‌درد داشتم. چون با چند نفر از عزیزان که تست کرونای آنها مثبت شد، نشست داشتم، مجبور شدم به ستاد نروم و تست انجام دادم و آخر شب به من مژده دادند که به ویروس کرونا مبتلا نشده‌ام. امیدواریم با رعایت فاصله‌گذاری‌ها از شر ویروس کرونا در امان بمانیم تا به مردم عزیز خدمت کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار