کد خبر: ۱۳۶۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۱
مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی رفسنجان خبر داد:
رفسنجان - مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از غربالگری سلامت روان برای یک سوم جمعیت رفسنجان و انار خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن اکبرزاده ظهر چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت روان اظهار داشت: بسیاری از مردم به دلیل عدم آگاهی و مسائل دیگر به موضوع سلامت روان کمتر توجه دارند در حالی که حتی بیش از ۵۰ درصد از بیماری‌های جسمی ما نیز با سلامت روان ارتباط دارد.

وی افزود: بر اساس پژوهش ملی سلامت روان که در سال ۱۳۹۳ صورت گرفته است، ۲۳.۴ درصد از مردم ایران با یک نوع اختلال روانی درگیر هستند که از این تعداد ۲۷.۵ درصد را خانم‌ها و ۱۹.۲ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: از هر چهار نفر ایرانی یک نفر به اختلالات روانپزشکی مبتلا است اما متأسفانه به دلیل انگ بیماری روانی، بی توجهی، ترس یا مسائل دیگر به موضوع سلامت روان توجه نمی‌کنیم.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصریح کرد: بسیاری از مسائل در زندگی از جمله پرخاشگری‌ها، دعواها، نزاع‌ها، مصرف مواد مخدر، همسرآزاری، کودک آزاری، افسردگی‌ها، خشونت‌ها، عصبانیت‌ها، ناامیدی‌ها، بی حوصلگی‌ها و… با یک یا چند جلسه مشاوره یا دارودرمانی ساده برطرف می‌شوند.

اکبرزاده در ادامه به شیوع کرونا اشاره و بیان کرد: با شیوع این بیماری، استرس، اضطراب، ترس، وسواس، عصبانیت و… به ویژه در کسانی که زمینه آن را از قبل داشته‌اند، شدیدتر شده است و یک کارشناس سلامت روان نیز به طور اختصاصی و به طور متوسط روزانه ۱۵ تا ۲۰ مورد مشاوره را در خانواده‌هایی که موارد مثبت کرونا دارند انجام می‌دهد.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان یادآور شد: در تمام مناطق شهر رفسنجان و همچنین شهرهای انار، کشکوئیه و نوق روان شناسان در مراکز جامع سلامت حضور دارند که هشت نفر روان شناس در این مراکز مشغول هستند که خدمات روانشناختی وروانپزشکی را به صورت رایگان به مردم ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: در سال گذشته از ۳۳۲ هزار نفر جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۳۰ هزار نفر در گروه سنی ۱۵-۵۹ سال قرار دارند که عمده ترین گروه مراقبتی سلامت روان هستند ۱۰۵ هزار نفر یعنی بیش از یک سوم جمعیت مراجعه کرده‌اند و غربالگری اولیه سلامت روان برای آنها در مراکز جامع سلامت انجام شده است و خوشبختانه از این تعداد ۴۲۰۰ نفر یعنی حدود ۴ درصد مثبت شناسایی شده و تحت خدمات مشاوره‌ای قرار گرفته‌اند.

به گفته وی در بحث اعتیاد نیز ۸۰ هزار نفر در سال گذشته توسط مراکز خدمات جامع سلامت غربالگری شده‌اند که حدود ۳۵ درصد غربالگری در این زمینه انجام شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار