کد خبر: ۱۳۶۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
رئیس سازمان نظام‌مهندسی تهران در نشست خبری اعلام کرد؛
نشست خبری ریاست سازمان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و مهندس سعیدیان ضمن بیان اقدامات اخیر انجام‌شده توسط سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران ، به تعرفه خدمات مهندسی اشاره و افزود: تعرفه‌های پایین خدمات مهندسی قطعاً ، بر کیفیت ساخت‌وساز تأثیرگذار خواهد بود.

چیزی به اسم امضا فروشی در سازمان نظام‌مهندسی نداریم

نشست خبری ریاست سازمان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد و مهندس سعیدیان ضمن بیان اقدامات اخیر انجام‌شده توسط سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران ، به تعرفه خدمات مهندسی اشاره و افزود: تعرفه‌های پایین خدمات مهندسی قطعاً ، بر کیفیت ساخت‌وساز تأثیرگذار خواهد بود.

به گزارش تجارت آنلاین امروز یکشنبه ، 27 مهرماه سال 99 ، نشست خبری ریاست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد و در این نشست مهندس سعیدیان به بیان دستاوردها و اقدامات اخیراین سازمان پرداخت.مهندس سعیدیان در این نشست با اشاره به جلسه هیأت پنج‌نفره استانی به موضوعات سازنده ذی‌صلاح، 4 ناظره شدن ساختمان‌ها ، دو پوندی شدن گاز اشاره نمود و تشریح کرد: درگذشته ساختمان‌های زیر 1500 مترمربع تهران تک ناظر بود و این به معنی بود که این ساختمان‌ها از ناظران متخصص برخوردار نبود. سعیدیان با اعلام آمار و ارقام گفت: از حدود 10 هزار پرونده ساختمانی ، 8 هزار پرونده زیر 1500 مترمربع و فاقد ناظر تخصصی بود.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، بابیان اینکه باید ساختمان‌سازی را به‌عنوان یک صنعت حرفه‌ای نگاه کنیم ادامه داد: برای مثال با تجهیزات و تکنولوژی‌های نوین امروز ، یک مهندس معمار نمی‌تواند نظارت صحیحی در بخش تأسیسات داشته باشد که این موضوع در هیأت 5 نفره استانی مطرح و حضور 4 ناظر ساختمانی مصوب شد.

سعید سعیدیان ، نظام‌مهندسی ساختمان را دارای 7 رشته ساختمانی عنوان نمود و ادامه داد : نظام‌مهندسی دارای هفت گروه معماری ، عمران، برق، مکانیک، نقشه‌برداری ، ترافیک و شهرسازی است و اگر بخواهیم شهری پویا و با ساختار درست داشته باشیم باید از خدمات همه رشته‌های مطرح‌شده استفاده کنیم.البته در مورد نقشه‌برداری ، رایزنی‌هایی با شهرداری انجام‌شده است که در صورت توافق نهایی قطعاً اطلاع‌رسانی خواهد شد.


مهندس سعیدیان با اشاره به قانون نظام‌مهندسی ساختمان ، اجرای کامل قانون را از وظایف آحاد جامعه دانست و افزود: در موضوع مقررات ملی ساختمان ، صرفه‌جویی و کم‌کاری پذیرفته نیست ، چراکه اجرای مقررات ملی ساختمان مستقیماً باجان افراد در ارتباط است و ازاین‌رو تلاش برای کاهش هزینه به هر نحو و طریقی صحیح نیست.وی همچنین در این مورد به موضوع تعرفه‌های خدمات مهندسی اشاره کرد و ادامه داد: افزایش تعرفه‌های خدمات مهندسی که امسال مصوب شد ، با تورم موجود در جامعه همخوانی ندارد و موردقبول جامعه مهندسی نیست.سعیدیان ادامه داد: وقتی تعرفه خدمات پایین باشد ، این احتمال هم وجود دارد که افراد بر اساس هزینه‌ای که می‌گیرند خدمات ارائه بدهند و این موضوع می‌تواند مهندسانی که دغدغه اجرای صحیح مقررات رادارند از حرفه مهندسی دور کند و آن‌ها را به سمت حرفه‌های غیرتخصصی خود سوق دهد و این مسئله مستقیماً بر کیفیت ساخت‌وساز تهران تأثیر می‌گذارد.
مهندس سعیدیان با اشاره به مسئولیت‌های سنگین مهندسان خواستار حمایت و همکاری بیشتر مقامات و مسئولین در این زمینه شد و اظهار کرد: البته سازمان طی قراردادی که با یک شرکت مشاور دارد و بر اساس آیین‌نامه 117 اجرایی، تلاش خود را در این راستا انجام خواهد داد.
سعیدیان همچنین در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر ریزش گود منطقه 17، گفت:مهندسان ما مظلوم واقع‌شده‌اند ، مهندسان ما به‌جز قلمشان و گزارشی که می‌توانند بنویسند ابزار دیگری ندارند. در همین گود ناظر ما سه مرتبه گزارش خلاف ارائه نموده و جز این گزارش خلاف هیچ ابزار دیگری ندارد. باوجود ارائه گزارش‌های خلاف که سندهای آن مکتوب است ، بازهم متعهدانه در زمان وقوع حادثه در محل پروژه حضور پیداکرده است و درنهایت ناظر ما را بازداشت کرده‌اند که این موضوع ، مظلومیت قشر مهندسی را به خوبی روشن میکند.

سعیدیان همچنین در واکنش به موضوع امضا فروشی و سئوال خبرنگاران حاضر گفت: بارها گفته‌ام ما چیزی به اسم امضا فروشی در سازمان نظام‌مهندسی نداریم، وقتی مهندس مسئولیت قبول می‌کند چه خدماتی ارائه بدهد و چه خدمات ارائه ندهد مسئولیت پذیرفته است و پاسخگو است و این واژه امضا فروشی صحیح نیست. ضمن اینکه این موضوع اشتباه در اذهان جاافتاده است و بیشتر به پروانه‌های اشتغال به کار شرکت‌های حقوقی است که اعتقاد ما هم این است باید وزارت راه و شهرسازی نسبت به صدور پروانه‌های مهندسی ، بازنگری کند.اما این موضوع را تحت این عنوان به‌هیچ‌وجه قبول ندارم.

همچنین موضوع کیفیت و استاندارد مصالح، گودها، موضوع 40 میلیارد تومان وثیقه گذاری که در سال‌های قبل انجام‌شده بود مطرح که سعیدیان به سؤالات خبرنگاران در این مورد پاسخ داد.

همچنین مهندس احمدی ، معاونت خدمات مهندسی سازمان ، با حضور در این نشست ، به ارائه آمار و ارقام موجود در خصوص گودهای ایمن و خطرناک پرداخت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار