کد خبر: ۱۳۶۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: شعار امسال سازمان فائو ارتباط نزدیکی با پاندمی کرونا در جهان دارد زیرا باعث برهم خوردن زنجیره تولید غذا در جهان شده است

به گزارش خبرگزاری فارس  عبدالرضا نورزوی، در گفتگو با وب دا اظهار کرد: یکی از مشکلات در پاندمی کرونا برهم خوردن زنجیره تولید غذا بوده؛ به طوری که در قسمت های مختلف این زنجیره مانند مزرعه، کارخانه‌ها ، محل‌های توزیع غذا مثل مغازه‌ها و سوپر مارکت‌ها به دلیل کاهش نیروی انسانی و بحث مربوط به قرنطینه تولید، توزیع و امکان تهیه مواد غذایی در تمام دنیا به خصوص کشورهای پیشرفته با مشکل عمده‌ای مواجه شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در گزارش فائو در مورد کشور انگلستان تولید سبزیجات تازه در موج اول بیماری کرونا 70 درصد کاهش داشته است، عنوان کرد: علاوه براین دور ریز بسیار زیاد محصولات کشاورزی به دلیل عدم امکان برداشت و بسته بندی آنها به وجود آمد.

وی ادامه داد: به هرحال امسال روز جهانی غذا بر این تاکید دارد که کشاورزی باید به گونه‌ای باشد که تولید مواد غذایی به صورت متنوع برای تغذیه افراد جامعه ادامه یابد و در این مسیر حفظ محیط زیست نیز مدنظر قرار گیرد البته با توجه به تغییرات چند سال اخیر در تولید غذا در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار تولید غذا از میزان نیاز به غذا پیشی گرفت.

دکتر نوروزی بیان کرد: این مسئله برای اولین باردر تاریخ سازمان جهانی غذا از زمان تاسیس تا بعد از جنگ جهانی دوم پدیدار شد؛ البته با وجود پیشی گرفتن تولید مواد غذایی این موضوع هنوز تکرار نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد:  توزیع نامناسب غذا، گرسنگی، چاقی، فرسایش شدید محیط زیست به دلیل کشاورزی و دور ریز مواد غذایی در مرحله تولید و توزیع و مصرف یکی از مهم‌ترین مشکلات اخیر از بین رفتن تنوع گیاهی کشاورزی در دنیا است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنوع ناحیه‌ای در زمینه یک ماده غذایی یا گیاهی در دنیا به دلیل استفاده از بذرهای پر محصول در دنیا به سمت یکسان شدن پیش می‌رود، گفت: این مسئله یکی از آسیب های احتمالی محیط زیست و تنوع کشاورزی را به وجود خواهد آورد .

دکتر نوروزی  تاکید کرد: امسال هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان غذای جهانی فائو است.

 انتهای پیام/۷۰۰۴۵

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار