کد خبر: ۱۳۷۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
وزیر پیشین بازرگانی گفت: سوال این است که چرا ایران با این همه ظرفیت اقتصادی، باید منافع خود را به صندوق رای کشورهای دیگر گره بزند؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه جام جم به مناسبت روز ملی صادرات، گفت‌وگویی با یحیی آل اسحاق، وزیر پیشین بازرگانی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

ایران دارنده کامل جدول مندلیف است!

- ایران به‌رغم موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیک، منابع طبیعی، ظرفیت بالای معادن به طوری که می‌توان گفت ایران دارنده کامل جدول مندلیف است در کنار نیروی انسانی متخصص، ذخیره فراوان نفت و گاز و همین طور ورودی‌هایی که در حوزه اقتصاد دارد نتوانسته خروجی مناسبی داشته باشد. 

با این ظرفیت‌ عظیم اقتصادی نباید نیروی بیکار داشته باشیم

- ایران با ظرفیت‌های بزرگی که در اقتصادش دارد نباید نیروی بیکار در کشور داشته باشد اما متاسفانه طبق آمار رسمی که بر اساس استانداردهای سازمان جهانی کار محاسبه می‌شود ما در حال حاضر حدود چند میلیون بیکار در کشور داریم. 

- طبق اعلام سازمان جهانی کار، اگر یک فرد بتواند در هفته دو ساعت کار کند می‌تواند زنده بماند و اقلام اولیه خوراک مورد نیاز را برای خود تهیه کند، در نتیجه در فهرست بیکاران قرار نمی‌گیرد. این در حالی است که کارگران ایرانی یک ماه کار می‌کنند و باز هم توانایی تامین اقلام اولیه زندگی خود را ندارند. 

- دولت‌ها سیاست‌های مختلفی را در طول سال‌های گذشته در کشور اجرا کردند و این موضوع باعث شده مشکلاتی که امروز با آن روبه‌رو هستیم بیشتر خودش را نشان دهد.

دلیل ناکامی‌ها اجرای نسخه‌های کشورهای دیگر در حوزه اقتصاد است

- کشور ما دارای سه کلمه جمهوری اسلامی ایران است. یعنی باید قوانین آن بر اساس جمهور، اسلام و ایران باشد اما در عمل مشاهده می‌کنیم ما مدل‌های بانک جهانی، اقتصاد بازار و نسخ دیگر که در کشورهای غربی شکست خورده را در داخل کشور اجرا می‌کنیم و توقع موفقیت هم داریم.

- امروز در زمینه نظامی، دفاعی، علمی، فناوری و.... رشد خوبی داشته ایم اما از حوزه مهمی به نام اقتصاد غافل شده ایم و رشدی در این بخش حادث نشده است. دلیل این ناکامی هم اجرای نسخه‌های کشورهای دیگر در حوزه اقتصاد بود. 

نباید اقتصاد را به انتخابات کشورهای دیگر گره بزنیم

- هرچند اکنون کشورهای موفق در سیاست سعی می‌کنند از وضعیت مناسب خود برای حوزه اقتصاد هم استفاده کنند اما متاسفانه در اکثر دولت‌های ایران موضوع سیاست و اقتصاد ایران به صندوق رای کشورهای دیگر گره خورده تا تصمیم گیری شود. سوال این است که چرا ایران با این همه ظرفیت اقتصادی، باید منافع خود را به صندوق رای کشورهای دیگر گره بزند.

پراید ۱۵۰ میلیون تومانی ظلم به مردم است

- نگاه سنتی به صادرات باعث شده  برخی افراد معتقد باشند مردم به دلیل تحریم‌ها باید پراید را ۱۵۰ میلیون تومان بخرند. در حالی که عرضه کالا با این قیمت به مردم ظلم است. تولید و تجارت زمانی موفق می‌شود که در رقابت باشد و اگر بخش رقابت را از تولید و تجارت حذف کنیم بدون شک قاچاق جای آن را پر می‌کند.

- همان‌طور که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال ۹۲ آمده اقتصاد ایران باید درون زا و برون نگر باشد. یعنی ظرفیت‌های داخلی خود را در یابد و نگاه به اقتصاد بیرونی داشته باشد. درست است که تولید مقدس است اما تولید و عرضه کالا با هر قیمتی، اجحاف به مردم است.

افزایش قیمت دلار ناشی از سوء مدیریت است

- نرخ واقعی ارز بر پایه ۱۰ هزار تومان است و اصلا اعداد و ارقامی که اعلام می‌شود با واقعیات اقتصاد ایران همخوانی ندارد. به نظر من افزایش قیمت دلار ناشی از سوء مدیریت مسؤولان اقتصادی و تا حدی تحت‌تاثیر جنگ اقتصادی دشمن است.

- اگر قرار بود افزایش نرخ ارز، مشوقی برای صادرات باشد اکنون حتی یک کالا هم در داخل کشور پیدا نمی‌شد و همه کالاها راهی کشورهای دیگر می‌شد؛ اما این اتفاق نیفتاده است. دلیل اصلی هم که این اتفاق نیفتاده این است که تولید ما صادرات محور نبوده‌است.

- جایگاه کسب و کار ما اکنون ۱۳۵ است که وضعیت مطلوبی نیست، اکنون بروکراسی‌ها برای دریافت مجوزهای تولید و همچنین چالش با سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی برای بحث بیمه و... مشکلات زیادی را برای تولید ایجاد کرده است. همین حواشی باعث شده تولید کننده به جای این‌که به فکر کیفیت باشد به حواشی می‌پردازد تا بتواند مشکلات خود را حل کند.

نظام بانکی در خدمت تولید نیست

همچنین اصلاح نظام بانکی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. علی رغم این‌که گفته می‌شود نظام بانکی در خدمت تولید است اما شواهد نشان می‌دهد میزان تسهیلاتی که به بخش غیر تولیدی داده شده بیشتر از تولید است.

نباید با اقتصاد سیاسی برخورد کرد

- نباید با اقتصاد سیاسی برخورد کرد. تغییر نگاه به اقتصاد و دور شدن از فضای سیاسی نیمی از مشکلات تولید را حل می‌کند. نگاه سیاسی از بالا باعث بروز چنین مشکلاتی در کشور است و تا زمانی که این موارد حل نشود نمی‌توانیم توقع اصلاح رویه در اقتصاد کشور را داشته‌باشیم.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار