کد خبر: ۱۳۷۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
آن‌طور که مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گیلان گفته گسل‌های فعالی در استان وجود دارد که هرلحظه ممکن است بلرزند درنتیجه مردم باید مقاوم‌سازی ابنیه را جدی بگیرند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، دقایقی پیش، زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر در مرز استان‌های قزوین و همدان و حوالی شهر آوج به وقوع پیوست که شدت این زمین‌لرزه در تمام سطح استان احساس شد.

تاکنون منابع رسمی و غیررسمی گیلان هیچ گزارشی مبنی بر میزان خسارت در پی وقع زلزله آوج برای گیلان گزارش نکرده‌اند.

تاکنون به گفته شکر زاده، مدیر لرزه‌نگاری گیلان ۶ پس‌لرزه در آوج قزوین به وقوع و ثبت‌شده که بزرگ‌ترین آن ۳.۹ ریشتر بوده است.

وی می‌گوید تا این لحظه نقشه‌ها نشان می‌دهد هر ۱۰ دقیقه یک‌بار، یک پس‌لرزه در آوج به وقوع می‌پیوندد.

پانته‌آ گیاه چی، مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گیلان نیز در گفت‌وگویی که با فارس داشته مطرح کرده که زلزله اتفاق افتاده در آوج گویای جنبایی مجدد پهنه گسل آوج است.

به گفته وی، پهنه گسل آوج در سال ۲۰۰۲ نیز یک زمین‌لرزه با بزرگای ۶.۵ بر روی شاخه‌ای را تجربه کرد که متأسفانه حدود ۵۰۰ کشته در روستاهای چنگوره و آبدره را به همراه داشت.

باگذشت زمانی بسیار کوتاه از وقوع زلزله در آوج و احساس این لرزش در تمامی شهرهای گیلان، سؤالاتی در بین مردم گیلان مطرح می‌شود که این زلزله چقدر می‌تواند برای آن‌ها مخاطره‌آمیز باشد.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گیلان می‌گوید مردم هم استانی همیشه برای زلزله باید آماده باشند زیرا امکان دارد همین‌الان و یا ممکن است تا ۱۰۰ سال آینده نیز هیچ زلزله‌ای در گیلان واقع نشود.

به گفته گیاه چی، زلزله قابل پیش‌بینی نیست اما، ما در گیلان مستعدیم و گسل‌های فعال و جنبای فراوانی داریم.

آنچه بیش از خود زلزله مهم است، آمادگی در برابر حوادث غیرمترقبه همچون زلزله بوده که مهم‌ترین آن مقاوم‌سازی ابنیه است.

یکی از تائیدات مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گیلان نیز در برابر زلزله و ایمن ماندن در برابر آن مقاوم‌سازی است. گیاه پی می‌گوید که باید کاملاً آمادگی داشته باشید و ساخت‌وسازها را با اخذ مجوز انجام دهیم زیرا با رعایت کردن آئین‌نامه‌های موجود سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در استان گیلان می‌توان در برابر زمین‌لرزه‌های متداول ایمن ماند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار