کد خبر: ۱۳۸۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
نخست وزیر و سرپرست ریاست جمهوری قرقیزستان با سفیر چین در این کشور دیدار کرد و اطمینان داد سرمایه گذاران و شرکت‌های چینی احساس امنیت کنند.

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «سادیر جباراف»، نخست وزیر و سرپرست ریاست جمهوری قرقیزستان با «دو دوین» سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری خلق چین در این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، جباراف خاطرنشان کرد اوضاع سیاسی-اجتماعی «بیشکک» در مدت کوتاهی تثبیت شده است.

وی افزود: همکاری با «پکن» یکی از اولویت‌های اصلی در سیاست خارجی کشورش است.

جباراف تأکید کرد: بیشکک کاملاً به تمام تعهدات بین المللی خود و اجرای دقیق تمام معاهدات و توافقنامه‌های دوجانبه و چندجانبه که قبلاً امضا شده عمل می‌کند.

وی همچنین از سفیر چین به دلیل حمایت در مبارزه با شیوع ویروس کرونا و کمک‌های بشردوستانه ارائه شده قدردانی کرد.

سفیر چین نیز به نمایندگی از کشورش، انتصاب جبار اف را به عنوان نخست وزیر جمهوری قرقیزستان تبریک گفت.

دوین گفت: پکن و بیشکک همسایگان خوب و شرکای قابل اعتمادی هستند. دوستی بین مردم کشورهای ما ریشه در گذشته‌های دور دارد و گواه آن جاده بزرگ ابریشم است.  چین صمیمانه آرزو می‌کند که این کشور همواره در صلح و ثبات باشد.

 در این گفت‌وگو سفیر به موضوع امنیت شرکت‌ها و شرکت‌های چینی فعال در بیشکک اشاره کرد و جبار اف به سفیر اطمینان داد سرمایه گذاران و شرکت‌های چینی می‌توانند احساس امنیت کنند.

سفیر چین گفت: فعالیت مجدد ایست بازرسی «توروگارت» از ابتدای سپتامبر نشانگر احساسات خوب مردم چین نسبت به قرقیزهاست. با این وجود در برابر بیماری همه گیر، کشورها باید خود را با شرایط جدید وفق دهند. این مسئله ماهیت کاملاً فنی دارد ، زیرا قرنطینه بسیار زیاد الزامی است.

طرفین همچنین در مورد اجرای تعدادی از پروژه‌های دو جانبه صحبت کردند.

در پایان این نشست، طرفین آمادگی خود را برای ادامه گفت‌وگوی فعال برای رسیدگی به موضوعات اصلی در همکاری‌های میان دو کشور ابراز داشتند.

انتهای پیام/ح

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار